"Apel matinal"
Emisiunea „Apel matinal”. Invitatul de vineri al "Apelului matinal", Nicolae Ivășchescu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor.
Articol de Redacția Online, 30 Octombrie 2020, 12:36
"Apel Matinal" - Invitat: Nicolae Ivășchescu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor
Realizator: Pandemia pune la pământ transporturile aeriene în întreaga lume. Marile companii internaționale fac reduceri și concedieri. La noi, TAROM anunță că anulează sau suspendă unele zboruri interne și externe în lunile noiembrie și decembrie, fiind afectate cursele către Londra, Bruxelles, München și Amsterdam. Printre zborurile interne vor fi afectate cele către și dinspre Oradea și Suceava. Pasagerii care au cumpărat deja bilete pentru aceste curse au fost sau vor fi contactați de companie. Cu ce consecințe pentru transporturile aeriene din România? Discutăm cu invitatul de astăzi al "Apelului Matinal", Nicolae Ivășchescu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii şi Comunicaţiilor. Bună dimineaţa!
Nicolae Ivășchescu: Bună dimineața dumneavoastră şi ascultătorilor dumneavoastră!
Realizator: Probabil că aveţi o evaluare a impactului, inclusiv financiar, pe care îl au restricțiile din perioada pandemiei asupra companiilor românești din domeniul aeronautic, Tarom, Blue Air. Companiile din zona aeroportuară, despre ele vorbim.
Nicolae Ivășchescu: Da, bună dimineața! Ştiţi și dumneavoastră că situația în România și nu numai în România, și în întreaga Europă este în evoluție, iar lucrurile se pot schimba de la o zi la alta, având în vedere că suntem în plină criză sanitară. Ați văzut cum evoluează boala și în funcție de numărul de infectări, cu siguranță că se vor lua unele măsuri. În momentul de față sunt unele restricții, probabil că dacă situația o va impune, vor mai exista și alte restricții. Şi într-adevăr, aeroporturile şi aviația are o mare problemă în momentul de față, având în vedere că cursele nu mai sunt așa cum au fost înainte, iar unele ţări europene şi bineînţeles, şi România au anumite restricții pe anumite zone și cu anumite țări.
Realizator: Cât de mult se poate diminua activitatea operatorilor aerieni? Nu știu, există scenarii în care declinul va continua?
Nicolae Ivășchescu: Asta nu pot să vă spun. Să ştiţi că nu depinde pe aeroport sau de aviaţie, depinde în primul rând de criza sanitară și depinde de specialiști și de măsurile care vor fi luate la nivelul Guvernului.Ce pot să vă spun în momentul de față, că aeroporturile funcționează la o capacitate mică, avem două culoare făcute pentru fiecare aeroport și aici, când mă refer la culoare, vă spun, culoarul verde, pentru țările din care poți să vii și să intri direct și culoarul galben, unde trebuie să faci o declarație pe proprie răspundere, unde ai un control de la DSP și unde intri în carantină. Deci, în momentul de față, aeroporturile funcţionează, dar sunt la o capacitate redusă. Nu ştim exact ce se va întâmpla, vom vedea ce evoluţie va avea boala.
Realizator: Dată fiind situația, sunt previzibile și restrângeri de personal?
Nicolae Ivășchescu: Nu am discutat acest lucru în momentul de faţă, săptămâna asta voi face o analiză, probabil că mâine, dacă voi reuşi, voi sta de vorbă cu directorul Tarom, să vedem exact ce măsuri se impun. Până în momentul de față nu s-a luat o astfel de măsură.
Realizator: Industria aeronautică este una extrem de specializată, personalul navigant, dar și cel de la sol este foarte calificat și bineînțeles, greu de înlocuit. Există riscul să pierdem acești specialiști?
Nicolae Ivășchescu: Nu ştiu ce să vă răspund în momentul de față, dar să știți că eu sunt de curând la Ministerul Transporturilor și până săptămâna trecută am fost secretar de stat la Ministerul Muncii și știu foarte bine că pentru fiecare ramură sau pentru fiecare industrie care a fost afectată de pandemie, Ministerul Muncii a venit cu niște măsuri compensatorii. Aici discutăm de șomajul tehnic, ulterior, pentru firme am plătit 41,5 la sută din salariu fiecărui angajat, pentru a putea menține aceste ramuri în activitate. Vom vedea ce evoluţie va lua pandemia, sau această criză sanitară și în funcție de această evoluție, cu siguranță, vom decide ce este de făcut pentru a salva și domeniul aviatic.
Realizator: A propos de măsuri, au fost deja aprobate mai multe măsuri de susținere a companiilor românești din transporturile aeriene. Cu ce rezultate până acum, știți?
Nicolae Ivășchescu: Rezultatele sunt că până în momentul de față, companiile aeriene sunt linia de plutire și nu în ultimul rând, companiile aeriene nu au făcut restructurări de personal. În urma analizei pe care le o vom face săptămâna viitoare, cu siguranță vă voi da și răspunsurile pe măsură.
Realizator: Statul a impus operatorilor aerieni anumite măsuri sau priorități, anumite decizii?
Nicolae Ivășchescu: Statul român a impus anumite restricții - și aici mă refer la zonele de unde se vine și unde se pleacă, în funcție de evoluția sanitară. Alte măsuri sau restricții nu a impus, dar trebuie ținut cont de măsurile sanitare pe care trebuie să le ai, trebuie ținut cont de culoarele care acum le avem separate, pentru a nu se mai face cozi în terminale, iar cei care vin din zona verde să poată să treacă, să meargă direct la controlul paşapoartelor, iar cei care vin din zona galbenă să facă acea declaraţie pe proprie răspundere, să fie vizată de DSP și ulterior să ajungă la controlul pașapoartelor.
Realizator: Dacă tot am vorbit de restricții, chiar colegul meu Cătălin Cîrnu a venit în această dimineață cu Taromul de la Cluj Napoca și ne spunea că în avion erau doar 12 persoane.
Nicolae Ivășchescu: Vedeţi dumneavoastră, la un număr aşa restrâns de persoane, este foarte clar că Taromul nu are cum să facă profit sau nu are cum să îşi scoată cheltuielile, iar cursele sunt regulate, iar dacă nu sunt pline, așa cum erau înainte, Taromul nu are cum să îşi acopere cheltuielile din vânzarea biletelor. Vom face o analiză foarte atentă săptămâna viitoare şi vom vedea ce măsuri vom lua pentru a putea ajuta domeniul aviaţiei.
Realizator: Ştim că la nivel european, aproape 200 de aeroporturi riscă falimentul, dacă pe fondul pandemiei vor fi impuse noi restricții. Avem astfel de situații și în România? Se pot aplica masuri temporare pentru a susține activitatea aeroportuară?
Nicolae Ivășchescu: Aşa cum v-am spus, să ştiţi că în România au fost măsuri aplicate temporar pentru toate firmele și toate activitățile care au fost suspendate. Cu siguranță că dacă o activitate va fi suspendată, statul va interveni și va ajuta acea entitate pentru a putea supraviețui, așa cum am făcut și cu celelalte domenii de activitate. Vă reamintesc că HoReCa, la fel, restaurantele, de exemplu, sunt închise în momentul de față, cinematografele sunt închise, teatrele și așa mai departe. Deci sunt unele activităţi care nu funcţionează, iar personalul care lucrează în aceste entități își primesc șomajul tehnic în continuare.
Realizator: Vă mulţumim pentru toate aceste precizări. Invitatul de astăzi al "Apelului Matinal" a fost Nicolae Ivășchescu, secretar de stat la Ministerul Transporturilor, Infrastructurii și Comunicațiilor.