Apel împotriva manualelor şcolare unice
Aproape 200 de profesori universitari, preuniversitari şi oameni de cultură resping ideea manualelor şcolare unice, publicate de o singură instituţie.
Articol de Ciprian Sasu, 22 Septembrie 2017, 06:13
Mai mulţi profesori universitari, preuniversitari şi oameni de cultură resping ideea manualelor şcolare unice, publicate de o singură instituţie. Aproape 200 de astfel de apropiaţi ai domeniului au dat publicităţii un apel în acest sens.
Documentul apare în contextul discuţiilor privind reorganizarea Editurii Didactice şi Pedagogice şi transformarea sa în singura editură cu drept de publicare a manualelor şcolare. Între timp, şi ministrul educaţiei, Liviu Pop, a făcut o serie de precizări pe acest subiect.
Semnatarii apelului către ministrul educaţiei îi cer lui Liviu Pop să renunţe imediat la ceea ce ei numesc monopolizarea manualelor şi impunerea manualului unic. Ei consideră că prin această măsură s-ar încălca dreptul copilului la o educaţie de calitate. În plus, s-ar aduce şi atingere unor principii prevăzute de Constituţie şi de alte legi ale ţării. Intelectualii cred că prin introducerea manualelor unice se exclud zece mii de potenţiali autori, în favoarea a trei selectaţi de stat.
De asemenea, se va ajunge la scumpirea acestor produse. Documentul este semnat de cadre didactice, academicieni, scriitori şi cercetători. Între aceştia, Nicolae Manolescu sau Mircea Cărtărescu.
Ministrul educaţiei a explicat aseară într-o emisiune de televiziune că în ultima perioadă multe cărţi au ajuns la elevi fără autorizarea ministerului, chiar dacă unele edituri au menţionat contrariul pe coperţi. Liviu Pop a menţionat că ieri, în şedinţa de guvern, s-a aprobat o hotărâre cu privire la manualele auxialiare, potrivit căreia orice volum consultat de copii la ore va trebui să fie avizat de Ministerul Educaţiei.
Liviu Pop a mai spus că una dintre consecinţele viitoarei legi a manualelor şcolare, care va fi lansată în curând în dezbatere publică, va fi aceea că manualele nu vor mai ajunge la clase cu întârziere.