Agenția de Investigare Feroviară Română: ”Viteza comercială a trenurilor a scăzut foarte mult în ultima perioadă”
"Apel matinal" - invitat: directorul general al Agenției de Investigare Feroviară Română, Laurențiu Dumitru.

Articol de Radio România Actualităţi, 20 Februarie 2025, 09:12
Emisiunea: "Apel matinal" - Realizator: Cătălin Cîrnu
Două trenuri de marfă, cunoașteți știrea, au fost implicate, joi, într-un accident feroviar la ieșirea din stația CFR Mihăești spre Caracal, în județul Olt. Potrivit informațiilor furnizate de Compania Națională CFR SA, unul dintre mecanicii de locomotivă a decedat în urma impactului dintre trenuri, iar pentru ridicarea vagoanelor și locomotivei deraiate și repunerea pe șină a fost necesară intervenția cu o macara de peste 250 t. Accidentul feroviar este cercetat de o comisie a Agenției de Investigare Feroviară Română, iar invitatul nostru la "Apel matinal" este chiar directorul general al acestei agenții, Laurențiu Dumitru. Bună dimineața!
Bună dimineața!
Între timp au apărut și alte detalii despre cauzele care au condus la producerea accidentului?
Încă sunt în derulare acțiunile care înseamnă strângerea de probe de la fața locului. Nu pot să vă spun că există niște lucruri determinante în așa fel încât să conducă către anumite concluzii. Va trebui să așteptăm să facem strângerea tuturor probelor atât de la instalațiile feroviare, de la calea ferată, de la șină și de la vehiculele implicate, de la ambele trenuri, să se strângă și toate chestionarele, să se discute cu toți oamenii care au fost implicați în accidentul nefericit care s-a petrecut joi, ulterior urmând să înceapă chestiunile de analiză care să fie verificate. Să fie făcute și niște teste, niște încercări, eventual, niște experimente și abia ulterior, conform modalității cuprinzătoare și exhaustive în care se face o acțiune de investigare a unui accident feroviar, să parcurgem toate etapele pentru ca în final să obținem un raport de investigat care să-și atingă scopul, să identifice corect factorii care au cauzat, au contribuit sau sunt sistemici, care au condus la producerea accidentului, respectiv, se dea niște recomandări de siguranță cu sens de îmbunătățire, cu dorință de îmbunătățire. Ceea ce pot să vă spun este că, între timp, deja colegii de la Autoritatea de Siguranță Feroviară Română au pregătit și fac o acțiune de inspecție peste rând, atât la infrastructura feroviară, la administratorul de infrastructură CFR SA, cât şi la cei doi operatori, în așa fel încât să se identifice eventuale probleme, dacă există neconformități, care trebuie foarte, foarte rapid corectate. Dacă există.
Evident, pentru a se evita astfel de tragedii. Atunci când se întâmplă, lucrurile devin serioase. Au fost multe cazuri pe infrastructura feroviară din România, cu multe, multe, dar chiar multe trenuri care au deraiat. Deocamdată, pe scurt, la locul accidentului se mai intervine în continuare? Se poate circula?
Încă se intervine. Pentru a se ajunge să se și circule va mai dura, nu pot să vă spun exact cât. Chestiunea aceasta este făcută de colegii de la CFR SA, administratorul infrastructuri feroviare, și aceste operațiuni nu avem noi informații cât vor dura cu /.../
Da, dar circulația deocamdată este întreruptă.
Deocamdată.
ANUL TRECUT AM AVUT 60 DE ACȚIUNI DE INVESTIGARE
Aceasta e certitudine. Dumneavoastră sau mai degrabă Agenția de Investigare Feroviară Română v-ați mai confruntat cu astfel de situații. Anul trecut, de exemplu, câte accidente feroviare au avut loc în țară? Și din ce cauze? A fost una comună, să zicem, legată de infrastructura șinelor?
N-aș putea spune că este una comună. Noi anul trecut am avut un număr de 60 de acțiuni de investigare, accidente și incidente petrecute pe rețeaua națională. Ca o chestiune care este preponderentă n-aș spune că este neapărat o chestie /.../ infrastructurii, ci diverse chestiuni, atât starea infrastructurii, a materialului rulant, chestiuni de factor uman, de erori umane care au existat. În aceste condiții au fost accidentele și incidentele care s-au petrecut.
Mecanicul care a decedat era singur în locomotivă?
Nu, era în postul de conducere. Informațiile inițiale au fost că persoana decedată, șeful de tren, a fost în postul din spate către tren, către vagoane. Nu s-a confirmat această informație. El se afla în postul de conducere împreună cu mecanicul de locomotivă. Și din cauza coliziunii cu primul vagon, iese din acesta... Au creat această problemă și rănirea gravă, răni incompatibile cu viața.
Dar colegul său cum este? Poate că n-avem vești...
Există doi răniți. Din câte știu, și colegul este rănit, dar nu îi este pusă viața în pericol.
În România, până la urmă, pentru noi toți care vrem să călătorim cu trenul, ne macină această întrebare: se poate circula în siguranță? Putem pleca liniștiți la drum?
CĂLĂTORIA CU TRENUL ESTE SIGURĂ
Fără discuție, da, pentru că avem la CFR SA, la administratorul infrastructurii, specialiști competenți și responsabili care în funcție de problemele identificate în teren - și sunt probleme - stabilesc niște așa-numite restricții de viteză. Deci în funcție de categoria defectelor pe care dânșii le identifică, la verificările care se fac, se impun niște restricții de viteză. Acesta este motivul pentru care viteza medie, acea numită viteză comercială a trenurilor, a scăzut foarte mult în ultima perioadă. Deci, din punct de vedere al siguranței, vă spun că trenul este sigur. E adevărat că apar probleme. Probleme însă să știți că apar și la alte rețele feroviare. Ceea ce este însă acolo este faptul că lucrurile stând mai bine, viteza cu care se pot deplasa este mai mare. De fapt, reprezintă una din problemele infrastructurii feroviare din România, faptul că viteza comercială a scăzut.
A scăzut, a scăzut bine de tot, la nivelul perioadei interbelice, pe acolo pe unde se circulă cu trenul.
Eu cred că, din păcate, mai jos decât la nivelul acelei perioade și este neplăcut, pentru că asta face ca trenul să nu mai fie o opțiune așa cum ar trebui de validă și ne îndepărtează puțin de ceea ce înseamnă obiectivele pe care Uniunea Europeană le are, și anume creșterea traficului mărfurilor transportate pe trenuri de marfă cu 50%, până în 2030, și cu 100%, până în 2050. Pentru a ajunge acolo este nevoie să se mărească inclusiv viteza medie a trenurilor, din nou, ceea ce înseamnă necesitatea și a unor alocări financiare care să ajute, chiar dacă este greu. Este evident că România are o anumită situație /.../ bugetului și al lucrurilor pe care le poate acoperi acest buget, dar asta nu înseamnă să nu facem eforturi și să nu...
Mă gândesc totuși că în 2050 n-o mai circula automotorul Malaxa, s-o pensiona până la urmă.
Da, ce să vă spun? Între noi fie vorba, da, acel automotor Malaxa, producție 100% românească, a fost la vremea lui un vârf de lance.
Un vârf de lance.
Da. Şi, într-adevăr, este timpul să-l ducem cumva către un muzeu și să reușim să facem această înlocuire a parcului și de material din România, pentru a ne alinia practic la ceea ce înseamnă nivelul de tehnic actual, costurile de mentenanță care există, consumurile. Toate acestea ne obligă să încercăm să găsim soluții, să ne aliniem.
INVESTIGAȚIA CARE DUREAZĂ DE PESTE DOI ANI
Așteptăm să prezentați concluziile anchetei accidentului. Probabil va dura ceva vreme. Iarăși, nu vreau să fiu răutăcios, vă amintiți de acel tren din Gara de Nord care a dat cu spatele și a ieșit pe peron, nu? N-am aflat nici până în ziua de azi ce s-a întâmplat.
Va veni și acel raport. Acum ce trebuie să vă spun este următorul lucru, există o așteptare absolut justificată și inclusiv noi evident că ne dorim să terminăm cât mai rapid acțiunea de investigare, însă ea trebuie făcută nu ca acțiunile...
Nu pe repede înainte.
Nu este posibil să fie făcută rapid, pentru că dacă o facem rapid pierdem din vedere elementul care a făcut necesară această activitate de investigare și anume rapid se pot mișca următoarele chestiuni: acțiunea penală care se face sub coordonarea procurorului, de către poliție, unde pot fi identificate încălcări de reglementări legale în vigoare și este o chestiune care se termină de obicei mult mai rapid. Mai există acțiune disciplinară, conform Codului muncii, pe care a angajatorii pot să o facă și iarăși să identifice niște încălcări și mai există o acțiune pe care deja colegii de la Autoritatea de Siguranță Feroviară Română o au în derulare, această inspecție peste rând, care verifică care este situația în acest moment, dacă există niște neconformități și ele vor fi și sancționate și rapid remediate.
Şi comunicate, sperăm noi.
Sigur.
Cu mulțumiri și la cât mai puține astfel de acțiuni. 60 anul trecut mi se par multe. Invitatul de joi al "Apelului matinal" a fost directorul general al Agenției de Investigare Feroviară Română, după tragedia întâmplată miercuri, când două trenuri de marfă s-au ciocnit, iar unul dintre mecanici a decedat. /editor Florin Lepadatu/