Achiziţiile publice, "afectate de conflictele de interese"
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Integritate, Horia Georgescu, spune că una dintre problemele principale pe care instituţia le-a identificat în privinţa achiziţiilor publice este conflictul de interese.
Articol de Adrian Cristea, 10 Aprilie 2012, 15:13
Zece miliarde de euro sunt cheltuiţi anual pe contracte de achiziţie publică, atribuite prin intermediul sistemului electronic de achiziţii.
Aceasta cifră nu reprezintă - avertizează Institutul pentru Politici Publice - decât a treia parte din suma estimată a fi contractată anual de autorităţile publice pentru achiziţii.
Astfel, deşi ar fi trebuit să creeze cea mai mare piaţă de achiziţii de servicii şi produse,
Sistemul Electronic de Achiziţii Publice nu contribuie, în acest moment, nici la formarea unui mediu de afaceri competitiv, nici la creşterea transparenţei cu privire la cheltuirea banului public.
O analiză a Institutului pentru Politici Publice (IPP) arată că 90% dintre români spun că nu au încredere în felul în care se fac aceste achiziţiile publice.
Legislaţia imperfectă, interpretabilă şi, deci, greoaie - sunt vulnerabilităţile recunoscute la unison, atât de autorităţile cu funcţii de control a achiziţiilor publice, cât şi de cele contractante.
De asemenea, mare parte din reguli, când vine vorba de cheltuirea banilor publici, sunt identificate la nivelul consiliilor locale şi judeţene.
Preşedintele Agenţiei Naţionale pentru Integritate, Horia Georgescu, spune că una din problemele principale pe care instituţia le-a identificat este conflictul de interese.
"Din perspectiva ANI, pot să vă spun că avem un fenomen de masă în privinţa conflictul de interese, în special în zona administraţiilor publice locale, şi aici mă refer la firme ale aleşilor locali, care poate unele în mod corect, dar în cele mai multe cazuri, în mod incorect, drenează bani publici spre propriile buzunare", a declarat Horia Georgescu.
Soluţiile identificate de IPP, pentru rezolvarea neregulilor din sistemul de achiziţii publice merg de la schimbarea totală a legislaţiei în vigoare, până la campanii de promovare a unor modele de bune practici.
Ambasadorul SUA la Bucureşti, Mark Gitenstein, a amintit luni, în conferinţa de prezentare a raportului IPP, cât de important este ca sistemul achiziţiilor publice să fie transparent şi, deci, credibil.
"Achiziţiile publice trebuie să aibă un standard foarte ridicat în ce priveşte integritatea. Este crucial ca acest proces să funcţioneze ireproşabil.
"Este vorba, până la urmă, despre credibilitatea întregului proces. Noi credem că respectarea legii şi transparenţa fac democraţia mai puternică şi piaţa mai sigură.
"Aceste lucruri pot face din România un aliat mai puternic şi mai de încredere", susţine ambasadorul american la Bucureşti.