9.600 de firme și-au suspendat activitatea în primele opt luni ale anului
9.600 de firme și-au suspendat activitatea în primele opt luni ale acestui an.
Articol de Florin Lepădatu, 11 Octombrie 2022, 08:10
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI - Aproape 9.600 de firme și-au suspendat activitatea în primele opt luni ale acestui an, în creștere cu peste 20% față de aceeași perioadă a anului trecut.
Cele mai multe dintre acestea au fost din București, capitala fiind urmată de județele Cluj, Iași și Brașov.
În aceeași perioadă deficitul balanței comerciale a crescut la 22 de miliarde de euro, în condițiile în care exporturile au urcat cu 25%, iar importurile s-au majorat cu 31 de procente, potrivit datelor Institutului Național de Statistică.
Cu mai multe detalii Iulian Olescu: ”Deficitul este cu aproape 7,4 miliarde de euro mai mare decât cel registrat în perioada corespunzătoare din 2021. Analistul economic Constantin Rudniţchi spune că datele sunt mai mult decât îngrijorătoare și încearcă să identifice cauzele acestei evoluții.
Constantin Rudniţchi: ”Singura explicație pe care o găsesc este aceea că a funcționat poate creșterea aceasta de venituri, a funcționat zona aceasta de dobânzi foarte mici.”
Dacă pe termen mediu și lung soluția este legată de măsuri pentru revenirea pe excedent sau măcar la un echilibru în sectoare în care România avea tradiția exportului, Constantin Rudniţchi explică faptul că pentru a modera pe termen scurt creșterea deficitului balanței comerciale este necesar să se acționeze asupra consumului.
Constantin Rudniţchi: ”Consumul este într-o ușoară încetinire, o arată Banca Națională, o arată și cifrele de comerț cu amănuntul pe care le-am văzut recent.”
Deficitul balanței comerciale este un indicator macroeconomic ce ne arată performanța scăzută a economiei românești, iar pe de altă parte pune și presiune pe deprecierea leului față de euro, așa încât este nevoie de investiții și în special de cele din fonduri europene. Constantin Rudniţchi concluzionează că singura parte bună a acestui deficit de balanță comercială ridicat este aceea că, existând o cerere internă atât de mare pe aproape toate zonele, companiile, atât românești, cât și străine, pot veni să producă și să vândă în țara noastră, având aproape certitudinea unei piețe de desfacere asigurată.”