7000 de angajaţi ai CFR Marfã au primit decizia privind şomajul tehnic
Cei aproximativ 7000 de angajaţi ai CFR Marfã au primit, vineri dimineaţã, decizia privind şomajul tehnic pentru 3 luni, astfel cã cei mai mulţi feroviari vor intra în şomaj tehnic de la Regionala Craiova, iar cei mai puţini de la Regionala Iaşi.
Articol de Ioana Dogaru, 03 Iulie 2009, 09:32
Directorul CFR Marfã, Cãlin Graţian, a declarat, vineri cã din aproximativ 40 la sutã din angajaţii CFR Marfã cei mai mulţi vor intra în şomaj tehnic de la Regionala Craiova, care are aproximativ 3000 de angajaţi şi cei mai puţini de la Regionala Iaşi, unde sunt aproximativ 1.300 de salariaţi.
Cei 7.000 de salariaţi din 17.500 vor primi pe parcursul acestor trei luni 75 la sutã din salariul de bazã corespunzãtor locului de muncã, a declarat, marţi, la finalul discuţiilor cu sindicatele feroviarilor, directorul CFR Marfã, Cãlin Graţian.
Directorul CFR Marfã a precizat cã va fi analizatã activitatea în fiecare regionalã, exemplificând prin faptul cã dacã într-o staţie nu existã activitate poate pleca 80 la sutã din personal în şomaj tehnic, iar în alte staţii unde este o activitate mai intensã vor intra în şomaj tehnic mai puţini angajaţi.
"Aceastã mãsurã înseamnã o reducere a fondului de salarii cu aproximativ 25 la sutã, iar corelatã cu alte mãsuri reprezintã 32-33 la sutã reducere. În şomaj tehnic vor pleca salariaţi inclusiv din Centralul CFR Marfã şi personal TESA", a spus Graţian.
La rândul sãu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivã, Iulian Mãntescu, a spus cã sindicatele sunt de acord în principiu cu aceastã soluţie de moment, dar considerã cã nu este una bunã pe termen lung, astfel cã urmeazã în perioada urmãtoare alte întâlniri pentru analizarea propunerilor avansate de sindicate încã de la începutul anului.
Liderul sindical a spus cã a solicitat deja o întâlnire cu conducerea Ministerului Muncii şi va cere încã o întâlnire cu reprezentanţii conducerii Ministerului de Finanţe pentru a gãsi soluţii din punct de vedere politic.
Liderul sindical a spus cã reprezentanţii administraţiei şi cei ai salariaţilor au semnat marţi un act adiţional la contractul de muncã pentru ca mãsura trimiterii în şomaj tehnic sã fie perfect legalã.
De asemenea, Mãntescu a mai precizat cã se va încerca ca începând cu 1 august sã se redreseze plata salariilor la timp a angajaţilor, respectiv în fiecare lunã pe 14 şi 29. Totodatã, Mãntescu face apel la salariaţii care vor intra în şomaj tehnic sã înţeleagã cã nu existã pe moment alte soluţii şi sã nu recurgã la manifestãri de stradã.
Angajaţii de la CFR Marfã au protestat în ultimele zile pentru cã nu şi-au primit lichidarea pe luna mai, abia pe 19 iunie fiind achitatã a doua tranşã a avansului pe luna trecutã, fiind anunţaţi cã lichidarea se va da în ultima sãptãmânã din luna iunie sau în prima sãptãmânã din luna iulie.
De altfel, în ultimele luni, ceferiştii au reclamat faptul cã firme private sunt contractate pentru transport de marfã, în condiţiile în care s-au fãcut, de cãtre angajaţii CFR Marfã studii de fezabilitate, pentru a se stabili cât se poata transporta şi în ce condiţii produse pe anumite tronsoane. Rezultatul a fost cã ce au propus ceferiştii pentru a aduce benefici regionalelor din care provin, "la Bucureşti" contractele identificate de ei au fost directate cãtre firme private, astfel ajungându-se la situaţia ca angajaţii de la CFR Marfã sã nu mai aibã ce lucra. "Se doreşte falimentarea", spun mulţi muncitori ai CFR.