150 de milioane de euro, "pierderi din transporturi ilegale"
Preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport, Augustin Hagiu, suţine că statul pierde anual peste 150 de milioane de euro pentru că tolereaza ilegalităţile din domeniul transporturilor.
Articol de Diana Domenico, 26 Noiembrie 2010, 19:50
Statul pierde anual peste 150 de milioane de euro pentru că tolereaza ilegalităţile din domeniul transporturilor, susţine preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport(FORT), Augustin Hagiu.
Acesta mai afirmă că peste 6.000 de maşini şi de autobuze fără niciun fel de autorizaţie sau licenţă pot fi găsite în fiecare zi pe şosele, iar asta înseamnă o pagubă de cel puţin un sfert de milion de euro zilnic, sume care intră direct în economia subterană.
"Discutăm aici de două fenomene. Pe de o parte, de cei care nu au niciun fel de autorizare sau licenţă şi transportă mărfuri cu sau fără depăşire - important este că ei oricum sunt în afara legii - şi discutăm de cei care au licenţe şi autorizări, discutăm de maxim 30 de firme la nivel de România, care au însă pârghiile la nivelul Companiei de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADR) şi asta indiferent de guvernare sau de culoarea politică, tot timpul şi-au creat pârghiile pentru a evita controlul sau pentru a fi sprijiniţi prin neamendarea lor de către CNADR", susţine preşedinte al Federaţiei Operatorilor Români de Transport(FORT).
Augustin Hagiu acuză şi autorităţile din domeniu că nu au grijă de infrastructură, starea proastă a drumurilor ducând la alte pierderi.
"Pentru lucrarea de infrastructură Bucureşti - Ploieşti nu cred că este camion care să circule acolo sub 60 de tone, faţă de 40 de tone masă totală maxim autorizată.
"Nu numai că se distruge infrastructura rutieră, dar se distruge piaţa concurenţială, sănătoasă", a mai spus Augustin Hagiu.
Acesta a precizat că şi în cazul transportului de marfă există pierderi foarte mari.
Propunerile reprezentanţilor transportatorilor rutieri se referă la modificarea legislaţiei în domeniu şi înfiinţarea unui singur organism de control.
În prezent sunt cinci instituţii care îşi suprapun activităţile - potrivit lui Augustin Hagiu.
"Cifrele avansate de FORT nu sunt reale"
Deşi a recunoscut că încă mai sunt transportatori care se sustrag legii, directorul CNDAR, Liviu Costache, a declarat că cifrele avansate de reprezentanţii FORT nu sunt reale, dar se vor face şi controale video pentru a reduce infracţionalitatea.
"Este foarte uşor să arunci pe cei care controlează că nu dau amenzi sau nu sancţionează anumite contravenţii şi acestea se fac numai unor anumite entităţi de transport, însă realitatea este că sunt foarte mulţi transportatori care ne evită şi este normal ca un anumit procent să ne scape", a afirmat Liviu Costache.
Directorul CNDAR susţine că prin organizare şi prin măsurile care au fost luate, prin rovinietă şi prin controlul electronic, se va ajunge în scurt timp la stoparea transporturilor şi agabaritice şi fără rovinietă.
"Nu este problema la noi, este problema transportatorilor. Ar putea să se organizeze să facă transportul legal toţi transportatorii.
"Noi binenţeles că urmărim să nu se întâmple cazuri, cum au fost relatate, cu suprasarcină sau transport agabaritic sau fără rovinietă", a mai spus Liviu Costache.
Liviu Costache a mai declarat că, în urma controalelor efectuate, din cele 100 de mii de autovehicule peste câteva mii nu au aveau rovinietă.
Sistemul electronic reduce astfel posibilitatea de a circula fără a plăti contravaloarea taxei pentru drumurile naţionale.