Moţiunea simplă pe transporturi, respinsă
Moţiunea simplă "Panglicile doamnei ministru Boagiu", prima din această sesiune parlamentară, a fost respinsă de Camera Deputaţilor , întrunind 129 de voturi favorabile, 162 împotrivă şi trei abţineri.
Articol de Paul Poteraşi, 22 Noiembrie 2011, 16:54
Camera Deputaţilor a respins marţi moţiunea simplă "Panglicile doamnei ministru Boagiu", iniţiată de deputaţii opoziţiei împotriva ministrului transporturilor, Anca Boagiu.
Moţiunea simplă, prima din această sesiune parlamentară, a fost respinsă, întrunind 129 de voturi favorabile, 162 împotrivă şi trei abţineri.
Pentru a fi adoptată moţiunea simplă trebuia să întrunească voturile majorităţii deputaţilor prezenţi.
Moţiunea a fost citită şi dezbătută luni, însă a fost votată marţi.
Reprezentanţii opoziţiei susţineau în textul moţiunii că guvernul Boc a reuşit în tot mandatul său de până acum să construiască numai 90 de km de autostradă, în condiţiile în care bugetele de investiţii ale Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România au însumat în 2009 şi 2010 peste 3 miliarde de euro în total.
USL mai susţine că proiectele pentru autostrăzile de pe Coridorul IV pan-european Nădlac-Arad, Timişoara-Lugoj, Lugoj-Deva şi Orăştie-Sibiu erau deja finalizate încă de la sfârşitul lui 2008, aşa încât nu se justifică întârzierea de mai bine de doi ani până la lansarea lucrărilor pe unele dintre aceste tronsoane.
În moţiunea simplă depusă la Camera Deputaţilor s-a vorbit şi despre blocarea proiectului autostrăzii Transilvania după rezilierea contractului cu firma Bechtel, din această autostradă rămânând de fapt, spun semnatarii moţiunii, doar două tronsoane, Câmpia Turzii - Gilău şi Suplacu de Barcău - Borş, care însumează 116 km, faţă de cei 415 km iniţiali.
Moţiunea a făcut referire şi la gradul extrem de redus al absorbţiei fondurilor structurale pe componenta de transport şi infrastructură, care nu poate depăşi 4% până la finalul anului, în ciuda iniţierii mai multor proiecte cu finanţare europeană în ultima perioadă.
Activitatea ministrului transporturilor, apreciată de premierul Boc
Activitatea ministrului transporturilor, Anca Boagiu, a fost în schimb foarte apreciată de premier, care spunea în primăvară că aceasta a reuşit să repună România pe roate pe componenta de absorbţie a fondurilor europene.
Anca Boagiu participa, în mai anul acesta, la semnarea a cinci contracte de proiectare şi de construcţie de autostrăzi pe Coridorul IV pan-european şi declara că s-au făcut economii de 600 de milioane de euro faţă de valoarea estimată iniţial prin introducerea de noi reguli, inclusiv a standardelor de cost.
Ministrul transporturilor a anunţat apoi în august rezilierea contractului cu grupul american Bechtel pentru construirea autostrăzii Transilvania, iar spre finalul lunii octombrie, faptul că reprezentanţii Comisiei Europene au acceptat spre finanţare din fonduri europene tronsoanele nerealizate din această autostradă.
Între timp, Anca Boagiu a semnat, în septembrie, cel mai mare contract pe bani europeni din ultimii cinci ani, Comisia Europeană aprobând suma de 724 de milioane de euro din fondul de coeziune pentru realizarea tronsoanelor de autostradă Nădlac-Arad şi Orăştie-Sibiu.
În plus, ministrul transporturilor spune că în prezent în România sunt în construcţie 434 de km de autostradă, lucrări în valoare totală de peste 4 miliarde de euro şi că sunt în curs de semnare contracte pentru alţi 25,6 km şi în pregătire alte trei tronsoane, însumând 72 km.