Varianta "comunistă" a jocului Monopoly devine globală
"Kolejka”, un joc educaţional polonez considerat versiunea "comunistă” a jocului Monopoly, a ajuns cel mai vândut din Polonia. În curând va fi lansată şi versiunea internaţională.
Articol de Răzvan Stancu, 09 Iulie 2012, 12:32
Jocul "Kolejka” sau "coadă”, lansat anul trecut în februarie, ilustrează perfect viaţa de zi cu zi a milioane de polonezi înainte de 1989.
Jocul oferă jucătorilor o experienţă a ceea ce însemna viaţa în Polonia comunistă când, hrana se cumpăra pe raţii.
Potrivit AFP, versiunea multilingvă a variantei "comuniste” a jocului Monopoly a fost lansată de Institutul Memoriei Naţionale din Polonia, un institut de cercetare cu sediul la Varşovia care comemorează suferinţa poporului polonez în timpul regimurilor nazist şi comunist.
În timp ce Monopoly a învăţat multe generaţii de jucători regulile capitalismului, Kolejka le arată jucătorilor cum să supravieţuiască într-o economie planificată în care carnea este o raritate la fel ca şi portocalele, iar pentru orice hrană sau bun de folosinţă comună trebuie stat la coadă ore în şir sau chiar zile.
Producătorii jocului spun că au dorit să ofere jucătorilor sentimentul de plictiseală şi absurditate, prin felul în care se făceau cumpărături înainte de căderea Cortinei de Fier din 1989.
Produsele alimentare, combustibilul, ţigările, detergentul, chiar şi încălţămintea erau raţionalizate, în timp ce rafturile erau pline de borcane de muştar şi sticle de oţet produse de fabricile comuniste locale.
Pentru a câştiga în acest joc, jucătorul trebuie să obţină totul de pe o listă de cumpărături.
Lecţii de istorie "mai distractive"
Toate cele 20.000 de exemplare ale versiunii poloneze au fost vândute de când jocul a fost lansat de acum un an şi jumătate.
Alte 25000 de jocuri au fost realizate pentru versiunea multilingvă, în limba japoneză, engleză, spaniolă, germană şi rusă, precum şi în poloneză.
Noua ediţie vine cu o broşură pentru a explica contextul istoric în care se desfăşoară jocul şi de asemenea arată ce fel de strategii erau nevoiţi să folosească locuitorii pentru cumpărături pentru a putea face faţă.
Printre tertipuri se numărau oameni plătiţi să stea la coadă, folosirea de copii sau rude cu handicap care nu trebuiau să stea la cozi.
Ca în viaţa reală, jocul permite jucătorilor să cumpere de pe piaţa neagră, unde cumpărătorii puteau obţine bunurile dorite dacă plăteau cel puţin de două ori preţul oficial, o practică ilegală des întâlnită în comunism.
Producătorii Kolejka au inclus în joc fotografii de epocă cu oameni aliniaţi în afara magazinelor goale pentru a convinge jucătorii de realitatea faptelor din comunism.
Institutul Memoriei Naţionale din Polonia a mers pe ideea de jocuri istorice, ca o modalitate de a face lecţiile de istorie mult mai distractive.
"Copiii nu înţeleg întotdeauna, să zicem, o expoziţie ca pe un subiect serios, aşa că am decis că un joc poate fi o modalitate de a educa, nu numai adulţii, ci şi tinerii", a spus preşedintele institutului Lukasz Kaminski.