150 de ani de la punerea în funcţiune a "Semmeringului bănăţean"
Prima cale ferată montană a ţării, "Semmeringul Bănăţean”, asigura transportul cărbunelui, a produselor prelucrate industrial şi a călătorilor între localităţile Anina şi Oraviţa.
Articol de Mario Balint, 17 Septembrie 2013, 12:05
Autorităţile locale de la Anina şi Oraviţa organizează o aniversare de amploare, la sfârşitul acestei săptămâni.
Ciclul de manifestări dedicate căii ferate Anina – Oraviţa va debuta vineri, 20 septembrie, la ora 16.30, la Teatrul Vechi din Oraviţa, cu vizitarea expoziţiei de fotografii, a standului de lucrări de istorie feroviară, după care urmează o sesiune de comunicări despre calea ferată Oraviţa – Anina, întâlnire cu generaţiile de feroviari din Oraviţa, evocări, amintiri.
Sâmbătă, 21 septembrie 2013, de la ora 9, are loc vizitarea Depoului de Locomotive Oraviţa – Primul Depou din România, apoi dezvelirea Plăcii Aniversare, un Te Deum şi luări de cuvânt. La ora 11.30, o garnitură de tren pleacă din Oraviţa spre Anina.
Primirea în Staţia Anina se va produce în paralel cu grupe de cicloturism, motociclism crossroad, enduro, zbor paramotor, autovehicule de teren 4X4. Va fi şi aici dezvelită o placă aniversară, va fi ceremoniat un Te Deum şi vor fi luări de cuvânt.
Evenimentul aniversar este organizat în ansamblu de către primăriile oraşelor Anina şi Oraviţa, împreună cu Consiliul Judeţean Caraş-Severin şi în colaborare cu Centrul de Resurse Pentru Mediu Reşiţa, Episcopia Ortodoxă a Caransebeşului şi Societatea Naţională Căile Ferate Române.
În urmă cu 150 de ani, în inima Munţilor Aninei se punea în funcţiune prima cale ferată montană de pe teritoriul actual al României.
Monumentala realizare tehnică şi inginerească, supranumită „Semmeringul Bănăţean” asigura transportul cărbunelui, a produselor prelucrate industrial şi a călătorilor între localităţile Anina şi Oraviţa, puternice centre economice în acea perioadă.
De-a lungul existenţei sale calea ferată a funcţionat fără întrerupere, contribuind din plin la dezvoltarea economică şi socială a zonei şi devenind unul dintre simbolurile imagistice, nu numai ale Munţilor Aninei, dar şi a judeţului Caraş-Severin şi a întregului Banat, fiind martorul tuturor perioadelor de avânt sau de decădere a acestor locuri.
Datele tehnice care descriu acest obiectiv monument istoric sunt neobişnuite chiar şi pentru zilele noastre, cu atât mai mult pentru jumătatea secolului XIX, când această realizare era de-a dreptul impresionantă. A fost necesară construirea a 14 tuneluri cu lungimea totală de 2084 m, precum şi a unui număr de 10 viaducte cu lungimea totală de 843 m.
Pe cei 34 km cât măsoară lungimea totală a traseului între localităţile Oraviţa şi Anina calea ferată urcă cu 340 m.
Pe lângă faptul că avem de a face cu unul dintre cele mai impresionante obiective de patrimoniu tehnic şi istoric moştenite de la generaţiile de înaintaşi, calea ferată montană Anina-Oraviţa este unul dintre cele mai importante elemente de infrastructură din Munţii Aninei, de care poate depinde relansarea economică a Munţilor Aninei şi a judeţului Caraş – Severin.