"Salomé" în Las Vegas, via Madrid
La Teatro Real din Madrid a avut loc premiera unei opere de Richard Strauss, nemaivăzută de 15 ani.
13 Aprilie 2010, 09:18
Duminică seara la Opera din Madrid, Teatro Real a avut loc premiera operei Salomé, de Richard Strauss, în regia lui Robert Carsen, cu o scenografie de Radu Boruzescu şi costume realizate de Miruna Boruzescu.
Salomé este o operă care nu a fost văzută în Madrid de 15 ani.
Opera este realizată în coproductie cu două teatre italiene şi are o distributie internaţională de cel mai înalt nivel, cu Gerhard Siegel, Peter Bronder, Doris Soffel, Irina Mishura, Nina Stemme, Annalena Persson, Wolfgang Koch, Mark S. Doss, Tomislav Muzek.
Aşa cum se întâmplă de obicei la operele mari, toate biletele au fost vândute cu mult timp înainte premierei.
Teatro Real, Opera din Madrid, este un spaţiu magic din toate punctele de vedere.
Folosită ca arsenal în vremea razboiului civil, apoi abandonată de Franco şi de cei care au urmat la putere, Opera a fost reinaugurată acum 13 ani, după o renovare totală.
Opera a ajuns element de referinţă din punct de vedere arhitectonic şi un simbol al culturii madrilene. Atât de important, încat preşedinţia spaniolă a Uniunii Europene a fost lansată în această instituţie.
Construit pe un spaţiu foarte mic, Teatro Real a fost nevoit să crească în înălţime, astfel că scena are 22 de nivele, iar elementele de decor sunt transportate cu platforme elevatoare.
Povestea Salomeei, fiica Irodiadei, este inspirată din istoria biblică în care Ioan Botezătorul este victima capriciilor tinerei desfrânate.
Văzută şi pusă în scenă de canadianul Robert Carsen, povestea are loc într-un cazino din Las Vegas.
Premiera de la Madrid a fost pregatită intens cu actuala distribuţie, diferită de cea din Italia, unde a fost prezentată în 2008, însă cu aceeaşi scenografie şi aceleaşi costume, realizate de Miruna (foto stânga) şi Radu Boruzescu (foto dreapta).
Cei doi artişti români trăiesc în Franţa de 35 de ani şi şi-au construit o cariera bazată pe colaborarea cu mari regizori ai lumii, după ce au fost daţi practic afară din teatrele româneşti, odata cu interzicerea piesei "Revizorul", montată de Lucian Pintilie, în 1973.
Un spectacol controversat, scriu ziarele spaniole, pentru că istoria biblică este transpusă într-un cazinou şi regizorul Carsen insistă până la saţietate moravurile vremii a caracterului uman al epocii, făcându-i pe actori să se dezbrace şi să îşi arate toate sentimentele, dar şi toate părţile corpului.
O viziune modernă a unei opere clasice, care a însemnat consacrarea lui Richard Strauss ca şi compozitor de gen.
Miruna Boruzescu.
Foto: Annamaria Damian.
Aflaţi pentru prima dată la Madrid pentru o colaborare cu Teatro Real, soţii Boruzescu spun că toate colaborările lor au fost rezultatul prieteniilor îndelungate şi "drumului împreună" cu aceşti regizori, colaborarea cu Lucian Pintilie continuând şi acum.
Pe cei doi nu îi surprinde că "Salomé" se prezintă cu casa închisă, pentru că altfel ar fi un dezastru, spune Radu Boruzescu, deoarece producţia unei asemenea opere este foarte costisitoare.
În discuţia cu soţii Boruzescu, Radu subliniază că şi-ar dori să colaboreze cu regizorii români din noul val, pentru că ar fi multe de învăţat, de ambele parţi.
Radu Boruzescu.
Foto: Annamaria Damian.
Atât Miruna, cât şi Radu, sunt încântaţi de dotările găsite la Opera din Madrid, dar şi de amabilitatea oamenilor de aici, care fac tot posibilul să pună la dispoziţia scenografului şi a costumierei toate reursele de care au nevoie, astfel încât cele mai mici detalii să fie puse la punct pentru premieră.
Tot de la Miruna şi Radu Boruzescu am aflat că decorurile au fost realizate într-un atelier din Roma, unde muncitorii sunt români.
De asemenea, în orchestra simfonică a Operei sunt şi cativa instrumentişti români.