Românii, foarte puţin protejaţi în calitatea lor de consumatori
Comisarul european Neven Mimica spune că în România pot apărea probleme din cauza lipsei de personal care să aplice legea şi să controleze respectarea ei.
Articol de Carmen Gavrilă, 06 Iunie 2014, 02:23
Românii se simt foarte puţin protejaţi în ceea ce priveşte drepturile lor de consumatori.
Afirmaţia îi aparţine comisarului european pentru protecţia consumatorilor, Neven Mimica.
Demnitarul european spune că, deşi aproape 85% din legislaţia privind protecţia consumatorilor este adoptată la Bruxelles, ea trebuie aplicată de autorităţile române şi pot apărea probleme dacă nu este suficient personal care să aplice legea şi să controleze respectarea ei.
Neven Mimica: Este important ca clienţii să primească ce este mai bun pentru banii lor şi trebuie ca politicile pentru consumatori să aducă beneficii concrete, aşa că acum avem o serie de directive care pot aduce beneficii tangibile. De exemplu, pentru creditele consumatorilor, pentru ipoteci. Noi considerăm că domeniul serviciilor financiare este unul în care acţiuni comune eficiente ar putea economisi mulţi bani ai consumatorilor.
De asemenea, în domeniul telecomunicaţiilor avem facilităţi care permit consumatorilor să treacă uşor de la un furnizor de internet la altul şi să obţină cel mai bun raport preţ/calitate. La fel în ce priveşte furnizarea de electricitate sau gaze" a spus Neven Mimica.
Reporter: Aţi discutat cu autorităţile române despre infrastructura de care e nevoie pentru aplicarea regulilor europene după ce ele sunt transpuse în legislaţia naţională?
Neven Mimica: România este una dintre ţările în care încerc, prin întâlniri cu toţi partenerii relevanţi din domeniu, să coordonez şi, cumva, să încurajez un efort comun al autorităţilor şi asociaţiilor de consumatori. Încerc şi să cresc gradul de conştientizare al companiilor că, dacă respectă legislaţia şi drepturile consumatorilor, vor deveni mai competitive.
În România este nevoie de o mai bună coordonare între partenerii în domeniu, iar Comisia va oferi asistenţă. Pentru Comisie e important să nu lăsăm autorităţile naţionale să acţioneze doar în baza propriilor bugete sau doar a capacităţilor de personal la un nivel în consecinţă.
Noi vrem să îmbunătăţim coordonarea în plan naţional ca să armonizăm şi să egalizăm protecţia consumatorilor în toată Europa, pentru ca ei să fie la fel de bine apăraţi, indiferent în ce ţară fac cumpărături sau dacă fac asta în magazine sau online.