România vrea sa atace la Curtea de Justitie a UE o decizie a PE
Articol de Carmen Gavrilă, 09 Iulie 2020, 17:43
Romania intentioneaza sa atace la Curtea de Justitie a Uniunii Europene Pachetul Mobilitate 1 adoptat de Parlamentul European, dupa negocieri cu celelalte institutii europene. Autoritățile române considera discriminatorii pentru transportarorii romani o serie de prevederi ale normelor revizuite. Ministerul de Externe si Ministerul Transporturilor arata intr-un comunicat ca, pe parcursul negocierilor la nivel european, au semnalat in mod repetat ca unele prevederi din Pachetul Mobilitate 1 au implicații negative si vor afecta funcționarea pieței interne, activitatea de transport rutier în Uniune dar și obiectivele în domeniul schimbărilor climatice.
O chestiune criticata de partea romana este obligatia de intoarcere obligatorie a camioanelor in tara de origine, dupa 8 saptamani, chiar daca acestea sunt goale. Romania a atras atentia in timpul negocierilor ca acest fapt duce la consum inutil de combustibil si deci la noxe, ceea ce impiedica indeplinirea tintelor climatice ale uniunii. Comisia Europeana a anuntat ca vor exista studii de impact privind prevederile dar pachetul urmeaza sa intre in vigoare in curand, dupa publicarea in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Comisarul European pentru transporturi, Adina Valean, a declarat ca autoritatile romane au dreptul daca vor sa sesizeze Curtea Europeana de Justitie privind prevederile care aduc atingere obiectivelor pactului Ecologic si concurentei pe piata unica.
Romania si tarile situate la marginea Uniunii au atras atentia ca normele revizuite discrimineaza companiile din aceste state in raport cu cele din centrul si vestul Europei, care nu trebuie sa parcurga mai multi kilometri daca nu au marfa de incarcat la 8 saptamani. In esenta Romania reclama conditii de discriminare si concurentă neloială.
Potrivit pachetului mobilitate, camioanele trebuie să se întoarcă la centrul operațional al firmei la fiecare opt săptămâni, indiferent ca au sau nu marfa de transportat. De asemenea, companiile trebuie să-și organizeze programele astfel încât șoferii angajați în transportul transfrontalier de mărfuri să se poată întoarce acasă la intervale regulate, adica la fiecare trei sau patru săptămâni, în funcție de calendarul de lucru. Noile reguli spun clar si ca perioada de odihnă obligatorie de la sfârșitul săptămânii nu poate să fie petrecută în cabina camionului iar dacă perioada de odihnă nu este petrecută acasă, companiile trebuie să plătească cheltuielile de cazare ale șoferilor. De asemenea pentru ca transportul temporar de bunuri de către transportatori nerezidenți într-un stat membru sa nu devina sistematic, va exista, o „perioadă de așteptare” de patru zile înainte de a putea efectua noi operațiuni de astfel de transport în aceeași țară, cu același vehicul.
(PE)