România, printre ţările "cu cei mai mulţi analfabeţi"
Potrivit unui raport realizat de Comisia Europeană, România şi Bulgaria sunt ţările cu cei mai mulţi analfabeţi din Uniunea Europeană. Raportul arată că peste 40% dintre adolescenţi au dificultăţi la citire.
11 Iulie 2011, 18:59
Rezultatele proaste de la examenul de bacalaureat din acest an, o eventuală relaxare a sesiunii de toamnă a bacalaureatului, dar şi schimbările care ar urma să apară până în anul 2012 în învăţământ, conform noii legi a educaţiei, au fost dezbătute luni în şedinţa săptămânală a coaliţiei, potrivit agenţiilor de ştiri.
În timp ce politicienii iau act de starea învăţământului românesc, un nou semnal de alarmă vine din partea Comisiei Europene, care arată într-un raport că România şi Bulgaria sunt ţările cu cei mai mulţi analfabeţi.
Lipsa profesorilor calificaţi este principala cauză a acestei situaţii, potrivit raportului, iar comisia ne sugerează să folosim fonduri europene pentru pregătirea dascălilor.
În Europa, unul din cinci adolescenţi în vârstă de până la 15 ani, dar şi numerosi adulţi au dificultăţi la citire, fapt care le creează probleme în a-şi găsi un loc de muncă şi, în general, de a se integra în societate.
"Europa are prea mulţi tineri pentru care lectura nu este la îndemână. Pentru prima dată există dovezi concrete că aceasta este o problemă foarte serioasă, iar situaţia nu s-a îmbunătăţit deloc în ultimul an", a declarat comisarul european pentru educaţie, Androulla Vassiliou.
Motivele sunt multe şi diferă de la o ţară la alta - imigraţia, factori socio-economici sau lipsa de specialişti şi aşa mai departe.
Lipsa profesorilor specializaţi, "principala cauză" a analfabetismului
Cele mai performante ţări sunt Finlanda, Estonia şi Olanda, unde procentul tinerilor de sub 15 ani cu dificultăţi la citit nu trece de 14%.
"La polul opus se situează România şi Bulgaria, cu peste 40%. Lipsa profesorilor specializaţi este principalul motiv pentru care în cele două ţări numărul tinerilor cu dificultăţi la lectură este atât de mare", a subliniat Androulla Vassiliou.
"Un nivel înalt de predare poate avea un rol foarte important. Aceasta înseamnă metode noi, inovative, adaptate la nevoile individuale ale fiecărui elev în parte. De aceea, pregătirea profesională a educatorilor este foarte importantă", a adăugat Androulla Vassiliou.
Comisarul european pentru educaţie a mai spus că, în 2012, Comisia Europeană va face propuneri concrete pentru corectarea situaţiei, statele membre putând alege măsurile care se potrivesc cel mai bine situaţiei de la nivel naţional.
Comisarul european a insistat însă că investiţiile trebuie să continue, problema dificultăţilor la lectură putând avea repercusiuni pe termen lung.
"Criza economică îşi spune cuvântul, însă statele membre au la dispoziţie şi fondurile structurale", a reamintit Androulla Vassiliou.
"De exemplu, fondul social, care poate fi folosit pentru pregătirea profesorilor. Cred că statele membre ar trebui încurajate să folosească mai mult fondurile structurale, dar desigur că depinde de autorităţile naţionale ce domeniu va avea prioritate în folosirea acestor fonduri", a declarat Androulla Vassiliou.
Comisarul european pentru educaţie a atras atenţia că, dacă problema nu este luată în serios, efectele la nivel socio-economic vor fi dezastruoase.