Raport românesc la proiectul Cerul Unic European, adoptat de PE
Raportul eurodeputatului PDL Marian Jean Marinescu, adoptat miercuri de Parlamentul Eurpean, reprezintă un set de măsuri menite să îmbunătăţească gestionarea traficului aerian.
Articol de Sorin Croitorescu, Bruxelles, 13 Martie 2014, 08:43
Parlamentul European a adoptat miercuri, în primă lectură, raportul eurodeputatului Marian Jean Marinescu la regulamentul de punere în aplicare a Cerului Unic European.
Este vorba de un set de măsuri, menite să răspundă nevoilor viitoare de securitate aplicabile atât sectorului civil, cât şi militar, pe care încearcă să le facă mai competitive.
Noul sistem va înlocui un mod de organizare a gestionării traficului aerian, care nu a mai cunoscut evoluţii din anii 1960 şi care este, în mare parte, responsabil pentru congestionarea actuală a traficului.
Principalul beneficiu al punerii în aplicare a Cerului Unic European ar fi reducerea timpului de zbor în medie cu 15 minute la fiecare două ore, în condiţiile în care în Europa au loc 26.000 de zboruri pe zi şi 600 de milioane de pasageri călătoresc anual cu avionul.
Raportorul Marian Jean Marinescu a explicat în plen că sistemul permite o arhitectură a spaţiului aerian, bazată pe eficienţa activităţii şi nu pe graniţe şi ar rezulta mai multe rute de zbor directe.
Consecinţele ar fi creşterea confortului pentru pasageri, economii de combustibili, scăderea emisiilor de gaze şi, nu în ultimul rând, costuri mai mici.
Eurodeputatul PDL s-a arătat optimist că autorităţile din statele membre vor înţelege avantajele conceptului de Cer Unic European.
"După cum aţi văzut, în luările de poziţii ale colegilor mei există o reticenţă a statelor membre, o frică pentru locul de muncă şi pentru administraţie, în general. Independenţa autorităţilor naţionale, cred eu, că aduce un plus pentru securitatea zborului şi pentru întreaga eficienţă a activităţii în acest domeniu" a spus Marian Jean Marinescu.
Cei mai mulţi eurodeputaţi s-au pronunţat pentru aplicarea cât mai rapidă a acestui concept, care, în opinia lor, ar asigura un viitor durabil aviaţiei europene.
Sistemul european de management al traficului aerian "are nevoie de o îmbunătăţire"
Eurodeputatul PSD, Adriana Ţicău, enumera, de pildă, printre avantajele noului regulament reducerea întârzierilor, creşterea siguranţei şi diminuarea impactului asupra mediului.
"Realizarea Cerului Unic European ar ajuta la creşterea economică, ocuparea forţei de muncă şi competitivitatea în Europa, în special prin stimularea cererii de locuri de muncă înalt calificate. Atrag însă atenţia că în vederea punerii în aplicare a Cerului Unic European, partenerii sociali trebuie informaţi şi consultaţi cu privire la toate măsurile care au implicaţii sociale importante.
"De asemenea, siguranţa transportului aerian trebuie să fie prioritatea maximă" a punctat Adriana Ţicău.
Eurodeputatul PSD şi-a exprimat regretul că punerea în aplicare a Cerului Unic European se confruntă cu întârzieri mari, în special în ceea ce priveşte obiectivele de performanţă şi punerea în aplicare a blocurilor funcţionale aeriene, care ar duce la integrarea furnizării de servicii de navigaţie aeriană.
Comisarul Vivane Reding, care a reprezentat la dezbatere Executivul comunitar, a afirmat şi ea că e timpul să se treacă la acţiune, pentru că sistemul european de management al traficului aerian are nevoie de o îmbunătăţire.