Oportunităţi de promovare a imaginii României
Reprezentanţi ai mai multor ministere dar şi ai ICR susţin că este nevoie de o viziune integrată şi de o strategie naţională pentru a contracara degradarea imaginii României.
22 Septembrie 2012, 10:32
Comisiile de politică externă ale parlamentului au organizat o dezbatere pe tema "Oportunităţi şi mecanisme de promovare a imaginii României în exterior".
Reprezentanţi ai mai multor ministere, între care cel de Externe, al Culturii, al Afacerilor Europene, dar şi ai Institutului Cultural Român au susţinut că este nevoie de o viziune integrată şi de o strategie naţională pentru a contracara degradarea în plan extern a imaginii ţării noastre.
Comisiile de politică externă şi reprezentanţi ai mai multor ministere au discutat despre cauzele deficitului de imagine în exterior a ţării noastre, după cum l-au numit.
Ei au subliniat că această erodare îşi are cauza în faptul că nu există o comunicare între instituţiile din România, dar şi în lipsa unei viziuni integrate la nivel naţional.
Preşedintele Comisiei de politică externă a Senatului Mircea Geoană, atrăgea atenţia că această erodare nu este rezultatul a ceea ce s-a întâmplat în ultimele săptămâni pe scena politică românească.
"Această audiere nu are ca motivaţie ce s-a întâmplat în ultimele câteva săptămâni. Este o degradare lentă, dar evidentă a reputaţiei noastre în ultimii ani de zile pe care criza politică şi exportul de criză politică nu a făcut decât să amplifice o realitate care era deja prezentă", a spus Mircea Geoană.
Reputaţia, ingredientul cel mai valoros pentru orice naţiune, a ajuns să fie pentru noi o vulnerabilitate astăzi în condiţiile crizei de capital şi de investiţii străine, ale ratei extrem de scăzute de fonduri europene - au afirmat vorbitorii.
Ei au atras atenţia asupra riscului ca România să fie ocolită de investiţii, de rute de comerţ şi să aibă o problemă la reaşezarea geopolitică, ce se observă zilnic.
Una dintre cauzele decredibilizării o mai reprezintă ceea ce fostul premier Călin Popescu Tăriceanu a numit lipsa regulilor minimale de comunicare.
La întâlniri oficiale şi importante, spunea el, s-a pierdut obiceiul de a se lua notiţe în legătură cu cele discutate, iar partenerii noştri se plâng că nu există un "follow up", cum i-a spus, o urmare, o ducere la îndeplinire a celor convenite.
Degradarea imaginii noastre în exterior este mai degrabă la nivelul instituţiilor şi al percepţiei aplicării democraţiei - au mai afirmat vorbitorii, precizând că este nevoie de coeziune naţională şi de o comunicare pe toate palierele.
Noi avem acest talent extraordinar de a exporta tensiunile care sunt în politica din România şi să încercăm să rezolvăm în altă parte ceea ce ar trebui să rezolvăm noi", a declarat preşedintele Comisiei de politică externă a Camerei, Laszlo Borbely.
România trebuie să-şi valorifice mai bine punctele tari: cultura, contribuţia la dezvoltarea patrimoniului universal, prestaţia bună în cadrul organismelor internaţionale.
Subsecretarul de stat în Ministerul Afacerilor Europene, Horaţiu Radu, sublinia că, modul în care România îşi îndeplineşte obligaţiile pe care le are ca parte în diverse instituţii internaţionale, poate constitui un punct de plecare, întrucât reprezintă un vector serios de imagine.
"Am lucrat patru zile cu Strasbourgul. Acum, de un an jumate, cu UE. În ce priveşte obligaţiile pe care România şi le-a îndeplinit faţă de UE, gândindu-ne strict juridic, haideţi să vedem şi câteva lucruri bune, de exemplu.
"Faptul că nu avem la Curtea de Justiţie nicio condamnare până în acest moment înseamnă că administraţia românească şi-a cam făcut treaba, faptul că toate infringement-urile României, după aproape şase ani de la aderare, au fost închise în faza precontencioasă au fost închise în urma dialogului cu comisia, până la urmă reprezintă o performanţă a administraţiei. Nu s-a vorbit despre ea. Despre lucrurile frumoase şi bune mai rar se vorbeşte în România", a spus Horaţiu Radu.
Participanţii la dezbatere au fost de acord că trebuie identificate vulnerabilităţile şi să se lucreze asupra punctelor slabe. România trebuie să iasă din poziţia de simplu spectator al evenimentelor lumii, să-şi elaboreze şi să-şi facă cunoscute propriile puncte de vedere, a afirmat unul dintre vorbitori.
Participanţii au propus elaborarea unui plan de acţiuni corelate şi complementare, menit să evidenţieze cauzele care au dus la degradarea imaginii noastre în exterior şi modalităţi concrete de îmbunătăţire a acesteia.
Acest plan de acţiune, ce se poate transforma într-un proiect naţional ar putea debuta cu întâlnirea organizată în două săptămâni de comisiile de politică externă şi de reprezentanţi ai guvernului cu profesionişti în branding de ţară pentru a elabora un mecanism de promovare a imaginii României pentru investitorii străini.