Maşinile înmatriculate în Bulgaria, doar pentru rezidenţi
Legislaţia în înmatricularea automobilelor din Bulgaria ar putea fi schimbată, deoarece atunci când şoferii români provoacă un accident, daunele sunt suportate de fondul bulgar de garanţie.
Articol de Petio Petkov, corespondent RRA în Bulgaria, 28 Septembrie 2011, 18:59
În România circulă în prezent câteva mii de maşini înmatriculate în Bulgaria.
Şoferii au recurs la această soluţie pentru a scăpa de taxa de poluare, care poate ajunge şi la câteva mii de euro.
Ţara vecină are o legislaţie mai permisivă în ceea ce priveşte maşinile la mâna a doua, oferindu-le românilor posibilitatea fie să-şi înmatriculeze maşina adusă din străinătate în Bulgaria, fie să cumpere una gata înscrisă peste graniţă.
Problema se complică atunci când are loc un accident, pentru că într-o astfel de situaţie, despăgubirile sunt plătite de companiile de asigurări din Bulgaria.
Parlamentul de la Sofia intenţionează să modifice legislaţia în domeniu cu o serie de restricţii pentru noul proprietar.
Şoferii din România care au cumpărat automobile de mâna a doua în Bulgaria şi continuă să le conducă cu numere de înmatriculare bulgăreşti storc importante sume de bani din Fondul Naţional de Garanţie, constituit cu participarea tuturor companiilor de asigurare din Bulgaria - a declarat Borislav Bogoev, vicepreşedintele Comisiei de control financiar, la Conferinţa internaţională pe problemele asigurărilor auto, ce a avut loc la Sofia.
În cazurile în care şoferii români ai automobilelor înmatriculate în Bulgaria provoacă un accident, daunele sunt suportate de Fondul bulgar de Garanţie.
După cum a spus domnul Bogoev, acum, în România circulă aproximativ 3.500 de astfel de automobile.
Alte surse menţionează peste 14.000 de automobile. Este o schemă de stoarcere de capital naţional.
Astfel de practici încep să devină populare şi în alte ţări din regiune, precum Grecia, Turcia, Serbia şi Fosta Republică Iugoslavă Macedonia.
La baza acestor practici stau taxele mai mici şi asigurările auto mai ieftine de aproape două ori în Bulgaria, în comparaţie, de pildă, cu cele din România.
Alte modalităţi de a fi ocolită legea sunt conducerea automobilului în România cu numere bulgăreşti, în baza unei împuterniciri luate de proprietarul bulgar şi înregistrarea unei companii în Bulgaria cu singurul scop de a legaliza un număr cât mai mare de automobile care să circule la nord de Dunăre.
În Bulgaria există, de pildă, o persoană care are înregistrate pe numele său 720 de autoturisme. De regulă este vorba de oameni agramaţi şi săraci, ce nu au proprietăţi de confiscat.
Ministerul bulgar de Interne pregăteşte un nou regulament pentru înregistrarea automobilelor, prin care noul proprietar va fi obligat să înmatriculeze din nou automobilul cumpărat, dacă este din alt oraş sau din altă ţară.
În acest caz, după o perioadă de 14 zile, vechea înmatriculare va fi anulată.
Atunci, în cazul unui accident, noul proprietar nu va avea acces la Fondul de Garanţie, ale cărui datorii se cifrează acum la 65 de milioane de leva, egale aproximativ cu 33 de milioane de euro.