Întotdeauna "va exista loc pentru cărţile tipărite"
Britannica nu a renunţat definitiv la tipar, a declarat într-un interviu în exclusivitate pentru Radio România Actualităţi PR managerul Eoghan Hughes.
Articol de Dan Vasiliu, corespondent RRA în Marea Britanie, 19 Martie 2012, 12:19
După 244 de ani şi 32 de volume publicate, Enciclopedia Britannica nu va mai apărea în variantă print, anunţa BBC săptămâna trecută.
Britannica a lansat recent o versiune digitală a enciclopediilor sale, destinată calculatoarelor.
În prezent, 85% din veniturile firmei care obişnuia să vândă enciclopedii din uşă în uşă provin din vânzările online.
"Vânzările de enciclopedii tipărite au fost neglijabile de mai mulţi ani", a declarat Jorge Cauz preşedinte la Enciclopedia Britannica.
Britannica a spus că decizia de a se concentra pe ediţiile online a fost influenţată de schimbarea modelului de consum.
"O enciclopedie printată se învecheşte în minutul în care a fost printată, în timp ce ediţia online este actualizată încontinuu" a spus Jorge Cauz.
Responsabilul cu relaţiile publice de la Enciclopedia Britannica, Eoghan Hughes, a declarat într-un interviu acordat în exclusivitate pentru Radio România Actualităţi că o dată cu apariţia tefeloanelor inteligente s-a constatat o înrăutăţire a vânzărilor de print.
Eoghan Hughes a adăugat că un abonament online la Enciclopedia Britannica pentru un an costă în jur de 70 de euro şi că firma din care face parte nu intenţionează să modifice acest preţ.
Reporter: După mai mult de 240 de ani aţi decis să renunţaţi la varianta print a Enciclopediei şi să vă concentraţi doar asupra segmentului online. De ce?
Eoghan Hughes: Cred că această decizie marchează un pas important în tranziţia totală a companiei către segmentul online.
Am constatat o scădere a vânzărilor de print încă de acum 15-20 de ani, dar lucrurile s-au înrăutăţit o dată cu apariţia telefoanelor inteligente.
Oamenii consumă foarte multă informaţie şi îşi doresc să aibă acces la ea oriunde şi oricând, iar acest lucru nu este posibil cu varianta printată.
De aceea, acest pas este pentru noi oarecum natural.
Din câte înţeleg Wikipedia ar fi principala ameninţare pentru Enciclopedia Britannica, cel mai important rival de pe piaţă.
Eoghan Hughes: Noi nu prea vedem lucrurile astfel.
Multă lume ne compară cu Wikipedia, dar noi nu vedem Wikipedia ca pe un rival.
Noi oferim un produs total diferit.
E vorba aici de o enciclopedie bazată pe informaţii corecte şi de încredere.
Oamenii folosesc aceste informaţii liniştiţi datorită sursei de la care provin.
Toate informaţiile sunt verificate cu rigurozitate de echipa editorială şi multe articole sunt scrise de experţi din întreaga lume, deci oferta e cu totul diferită de cea a Wikipediei.
Probabil, însă, că există suficient spaţiu în mediul online pentru ambele.
Credeţi că în viziunea utilizatorilor faptul că Wikipedia este gratuită, iar pentru Enciclopedia Britannica trebuie să plătească, ar putea fi un factor pe baza căruia să decidă către cine să se îndrepte?
Eoghan Hughes: Pentru unii va conta, cu siguranţă.
Până la urmă Wikipedia este un site foarte popular şi pentru cei care fac căutări online este un loc ideal.
Dar Britannica le oferă încredere în informaţia pe care o folosesc.
Şi există încă mulţi oameni gata să plătească pentru informaţii online de calitate.
Informaţia online este foarte importantă, dar nu e întotdeauna clar de unde provine ea, pe când cu Britannica lucrurile stau cu totul altfel.
Credeţi că la un moment dat veţi fi nevoiţi să reduceţi preţurile pentru a deveni mai competitivi pe piaţă?
Eoghan Hughes: Un abonament online pentru un an costă în jur de 70 de euro.
Pentru unii poate fi o sumă mare, dar pentru alţii e mărunţiş.
Cert e că nu intenţionăm să modificăm preţurile.
Suntem online din 1994, iar preţul reflectă calitatea informaţiei oferite.
Vă aşteptaţi la o creştere a vânzărilor de enciclopedii tipărite în perioada următoare? Credeţi că lumea va fi mai interesată acum să cumpere ultima ediţie a Enciclopediei Britannica?
Eoghan Hughes: Da, deja s-a triplat volumul vânzărilor.
Suntem asaltaţi acum de telefoane.
Ne sună librăriile să ne ceară mai multe volume, pentru că există cerere.
Dar ne aşteptam la asta şi avem suficiente rezerve în stoc.
Îndreptându-vă atenţia doar spre segmentul online satisfaceţi dorinţele unei vaste majorităţi de utilizatori, pentru care internetul reprezintă o soluţie mai eficientă pentru nevoile lor.
Există, însă, şi o minoritate care consumă informaţia oferită de Britannica, dar care poate că nu ştie cum să folosească computerul sau poate că este atât de ataşată de cărţi încât nu acceptă tranziţia către online. I-aţi avut în vedere şi pe aceşti oameni când aţi hotărât să renunţaţi la print?
Eoghan Hughes: Da şi este important să precizăm că Britannica, pentru moment, nu a renunţat definitiv la tipar.
Nu mai sunt tipărite cele 32 de volume ale Enciclopediei, dar continuăm să producem anuarele, care sunt foarte populare, dar şi cărţile pentru copii.
Cu siguranţă pentru cei cărora le place să răsfoiască ediţiile printate ale Enciclopediei Britannica este o zi tristă, dar trebuie să acceptăm că lucrurile se schimbă.
Dar cred că în mediul online există riscul de a pierde multe informaţii. Actualizând în permanenţă conţinutul, se poate ajunge în situaţia în care o informaţie care era corectă la un moment dat să nu mai fie de actualitate şi să fie astfel ştearsă, iar acest lucru ar putea îngreuna, spre exemplu, munca istoricilor sau a cercetătorilor care în mod normal ar găsi informaţiile respective în variantele tipărite, dar nu şi online pentru că ele au fost actualizate. Sunteţi de acord cu acest punct de vedere?
Eoghan Hughes: Pentru fiecare articol de pe site avem un istoric, care îţi arată când informaţiile au fost actualizate.
Iar dacă un cercetător doreşte să afle informaţii dintr-o anumită perioadă, care acum nu mai există online, poate verifica datele când articolul respectiv a fost modificat şi poate cere editorilor noştri detalii despre informaţiile publicate anterior.
Deci, acest aspect nu reprezintă o problemă din punctul nostru de vedere.
Mai trist e că se pierd acele "ferestre către trecut" pe care le ofereau ediţiile printate.
Spre exemplu, dacă deschizi volumele publicate în 1911 îţi poţi face o idee despre cunoştinţele omenirii din acea perioadă.
Din păcate, acest lucru nu va mai fi posibil.
Ca să tragem o concluzie, credeţi că viitorul e online şi cărţile tipărite vor deveni istorie?
Eoghan Hughes: Cred că întotdeauna va exista loc pentru cărţile tipărite.
Oamenilor le place să le simtă şi să le răsfoiască şi nu văd de ce acest lucru s-ar schimba.
Dar pentru Britannica tipărirea anuală a Enciclopediei nu mai era justificată.
Dar, în general, se poate observa nu doar o tranziţie către online, ci şi către zona accesoriilor mobile, care sunt foarte populare în multe ţări.
De aceea am lansat şi aplicaţii pentru tablete şi telefoane inteligente şi cred că suntem pregătiţi şi pentru acest sector.