Interviu cu ambasadorul României în Franța, Luca Niculescu
Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 27 Aprilie 2020, 15:24
RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂŢI (27 aprilie, ora 14:44) - Realizator: Mihaela Ştefan - De la Paris ne vin vești bune. Vă anunțam acum câteva săptămâni că 7 angajați ai Ambasadei României în Franța fuseseră depistați pozitiv cu coronavirus.
Ei au trecut cu bine de boală și de perioada de carantină; și nu este singura informație obținută de corespondenta noastră la Paris, Daniela Coman, chiar de la ambasadorul României în Franța, Luca Niculescu:
Luca Niculescu: Într-adevăr, am avut câțiva colegi care au avut simptome de gripă, febră, dureri de cap, dureri musculare. Am reușit să-i testăm pe cei cu simptome și unii dintre ei au ieșit pozitiv la COVID-19. Toţi fuseseră izolați de la apariția primelor simptome. Ca urmare, am continuat izolarea după procedura de testare și apoi au fost retestați trei săptămâni mai târziu, iar rezultatele sunt acum bune. Ei se simt bine, chiar foarte bine. Au trecut de această încercare și evident că sunt fericiți, pentru că încercarea nu a fost simplă pentru unii dintre ei.
Reporter: Ce solicitări mai primeşte ambasada din partea cetăţenilor români care trăiesc sau muncesc în Franţa în acastă perioadă foarte complicată pentru toată lumea?
Luca Niculescu: Sunt solicitări şi situații diverse. La începutul crizei primeam multe telefoane, au fost şi peste o mie pe zi. Am deschis atunci linii telefonice speciale, dincolo de linia de urgență de la serviciul consular, există și o adresă de mail pe care ni se poate scrie. Numerele noastre de telefon și adresa de mail sunt afișate pe pagina de internet a ambasadei. După cum spuneam, sunt cazuri şi cazuri și încercăm, evident, să le răspundem tuturor în măsura competențelor ambasadei și a consulatelor din Paris, din Lyon, Marsilia și Strasbourg. Sunt români care vor să afle dacă și în ce condiții se pot întoarce acasă, sunt alții care vor să știe ce se întâmplă dacă își pierd locul de muncă din Franța sau dacă sunt dați afară din locuință. Noi am redactat mai multe ghiduri cu răspunsuri la întrebările cele mai frecvente, pe care le-am pus pe pagina noastră de Facebook și pe site. Am trecut acolo drepturile salariaților, drepturile chiriașilor, de exemplu faptul că nimeni nu poate fi expulzat din locuință până pe 31 mai. Sunt trecute și măsurile luate de statul francez în domeniul social și economic. Deci îi rog pe toți cei care au întrebări să se uite întâi pe pagina noastră de internet, pe acestea ghiduri, să vadă, poate găsesc răspunsul acolo, după care să nu ezite să ne sune dacă au alte întrebări. Noi suntem foarte des în legătură cu autoritățile franceze, cu Ministerul de Externe, cu cel de Interne, cu Ministerul Muncii pentru a ne asigura tocmai că drepturile românilor nu sunt încălcate, că un salariat română are aceleași drepturi ca unul francez dacă au contracte identice. Avem o colaborare bună cu autoritățile franceze și vreau să le mulțumesc autorităților din România pentru rapiditatea cu care răspund solicitărilor noastre, solicitări care nu sunt puține.
Reporter: Așa cum s-a întâmplat în majoritatea instituțiilor publice, și Ambasada României la Paris și-a restrâns activitatea odată cu declararea stării de izolare a populației la domiciliu în Franța. Ce alte activități curente desfășoară în prezent ambasada noastră și consulatele din Franța?
Luca Niculescu: Ca urmare a cazurilor pe care le-am avut, activitate ambasadei a fost restrânsă, birourile diplomaților au fost închise, au fost dezinfectate. Dar cu veștile bune pe care le-am avut în ultimele zile am mers redeschis parțial ambasada pentru activitatea diplomatică și lucrăm în echipe. Unii dintre diplomați continuă să lucreze de-acasă. Ca o consecință a restricțiilor de deplasare din Franța, secția consulară are și ea activitatea restrânsă, în sensul că toate programările care vizează înnoirea unor acte sau procuri au fost amânate. Continuăm să ne ocupăm de rezolvarea cazurilor urgente, de titluri de călătorie, de acte de deces sau acte de care cetățenii români pot avea nevoie în contextul crizei și, în funcție de deciziile autorităților franceze, vom redeschide după 11 mai activitatea cu publicul, în condiții de siguranță atât pentru cetățenii români care fac solicitări, cât și pentru angajații noștri.
(PH)