Fenomenul "temporary shop" ia amploare în Italia
Magazinele temporare, care oferă reduceri substanţiale în perioada sărbătorilor de iarnă, apar într-un număr din ce în ce mai mare în Italia.
Articol de Elena Postelnicu, Corespondent RRA în Italia, 06 Decembrie 2010, 10:30
Fenomenul "temporary shop" (magazin temporar) - shoppingul noului mileniu, cu vânzări on-line, oferte private, grupuri de achiziţionare şi licitaţii unde câştigă oferta cea mai mică - ia amploare în Italia.
"Temporary shop" a apărut în urmă cu 10 ani, în Marea Britanie. Magazinele se deschid pentru o perioadă scurtă de câteva zile (până într-o lună) şi propun reduceri în jur de 50-70%, chiar la haine şi colecţii actuale.
O problemă pentru cumpărători este aceea că trebuie să fie atenţi pentru a reuşi să obţină în timp util adresa, deoarece magazinele apar pe neaşteptate şi tot atât de brusc dispar.
"Soluţia temporară este optimă pentru firme mici ca a noastră, deoarece ne permite să avem un spaţiu-brand cu costuri limitate şi mai ales să prezentăm şi să facem să se atingă cu mâna, nu numai virtual, calitatea produselor noastre", a declarat pentru cotidianul La Repubblica - Achille Balestrini, producătorul "Bstripe", o nouă marcă de îmbrăcăminte "made in Italy".
Un bilet de cinema - un euro
Pentru cumpărătorii mai comozi, există grupurile de achiziţionare on-line, plecând de la principiul că a fi în număr mare este fundamental pentru a obţine o reducere.
Exemplul cel mai cunoscut este Groupon, care s-a remarcat în Peninsulă prin faptul că vinde la preţul de 1 euro bilete la cinema, în condiţiile în care preţul unui bilet la un film la un cinematograf variază între 5 şi 8 euro.
Rezultatul acestei acţiuni a fost că 20.000 de bilete au fost cumpărate în numai câteva ore.
Groupon propune în fiecare dimineaţă, printr-un mail anunţ, o cină, tratamente spa, sau limuzine la preţ redus. Din ianuarie 2010, numai în Europa, Groupon a dus la economisirea a 25 de milioane de euro.
Asemenătoare acestui grup mai există GoNabit (care predomină pe pieţele arabe), Big Lion (în Rusia) şi Daily Deal (din Germania).
Vânzări private on-line
O amploare tot mai mare capătă în Italia şi vânzările private on-line. Acestea au apărut iniţial în Franţa, la impulsul marilor firme, şi oferă reduceri de 30-70%.
Printre cele mai cunoscute se numără Vente-privée: peste două milioane de utilizatori înregistraţi şi o cifră de afaceri de circa 200 de milioane de euro.
Oferte interesante se găsesc frecvent şi în turism. Este cazul Voyageprivé, născut în 2006, şi care are astăzi cinci milioane de asociaţi în lume şi 2,5 milioane de utilizatori pe lună.
Pionier al shoppingului online este Yoox, fondat în urmă cu zece ani şi cotat la Bursă.
Licitaţii cu oferta cea mai mică
Ultima frontieră a shoppingului "sălbatic" este cea a licitaţiilor cu oferta cea mai mică. Vânzătorul trebuie să se înregistreze pe site şi să deţină un card.
Regula este că întotdeauna va învinge oferta cea mai scăzută ca preţ. Astfel au existat cumpărători care au achiziţionat un iPhone cu un euro sau o călătorie exotică cu trei euro.
În aceeaşi categorie se încadrează şi vânzările "flash", cu limită de timp şi preţ redus, unde la fiecare produs se indică timpul rămas pentru a-l cumpăra.
Fiecare obiect are o fişă detaliată, părerea clienţilor, iar elementul psihologic al timpului limitat încurajează cumpărarea lui.
Acest tip de shopping se dezvoltă şi mai mult în Italia, în preajma Sărbătorilor de Crăciun. Potrivit estimărilor, vânzările on-line cresc cu 25,1% şi reprezintă 10,3% din cumpărăturile de sub brad.