Consolidarea normelor pentru protecţia consumatorilor
Parlamentul European şi Consiliul au ajuns la un acord provizoriu privind consolidarea normelor în materie de protecţie a consumatorilor.
Articol de Amalia Bojescu, 02 Aprilie 2019, 14:06
Parlamentul European şi Consiliul au ajuns la un acord provizoriu privind consolidarea normelor în materie de protecţie a consumatorilor şi aplicarea mai eficientă a acestora.
Noile norme vor spori gradul de transparenţă de care beneficiază consumatorii atunci când fac cumpărături online.
Sunt prevăzute, în acelaşi timp, sancţiuni şi norme clare care să abordeze problema dublului standard de calitate a produselor în Uniunea Europeană.
Autorităţile naţionale de protecţie a consumatorilor vor avea competenţa de a impune sancţiuni eficace pentru cei care încalcă legislaţia.
La scară largă, cei găsiţi vinovaţi de încălcarea normelor care îi afectează pe consumatorii din mai multe state din spaţiul comunitar şi care fac obiectul unei aplicări coordonate la nivelul Uniunii Europene, vor fi sancţionaţi.
Amenda maximă care poate fi impusă în fiecare stat membru va fi de cel puţin 4% din cifra de afaceri anuală a comerciantului.
În ceea ce prieveşte dublul standard de calitate, se consideră practică înşelătoare comericalizarea unui produs ca fiind identic în alte state membre, în condiţiile, în care, în realitate, acesta are în mod semnificativ o compoziţie sau caracteristici diferite, nejustificate.
Noile norme consolidează şi drepturile consumatorilor în mediul online: atunci când cumpără de pe o piaţă online, consumatorii vor trebui să fie informaţi în mod clar dacă vânzătorul produselor sau al serviciilor este un comerciant sau o persoană fizică, astfel încât să ştie de ce tip de protecţie beneficiază în cazul în care apar probleme.
Atunci când efectuează căutări online, consumatorii vor fi informaţi în mod clar dacă un rezultat al căutării este plătit de un comerciant. Acordul provizoriu trebuie să fie adoptat în mod oficial, atât de Parlamentul European, cât şi de Consiliu.