Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Cherbourg: Două șantiere de elită ale industriei navale de apărare

La şantierul militar se construiesc celebrele submarine nucleare, iar compania Construction Mécanique Normandie produce atât yahturi de lux, cât mai ales nave militare.

Foto: Daniela Coman

Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 03 Mai 2022, 18:06

Oraşul francez Cherbourg, de pe ţărmul Mării Mânecii, se mândreşte cu două dintre şantierele de elită ale industriei navale de apărare: în primul rând şantierul militar, unde se construiesc celebrele submarine nucleare, iar în al doilea rând compania Construction Mécanique Normandie – Construcţii Mecanice Normandia – care produce atât yahturi de lux, cât mai ales nave militare.

Corespondenta noastră, DC, cu un reportaj din atelierele acesteia din urmă, realizat cu ocazia vizite organizate de Asociaţia Jurnaliştilor Străini acreditaţi în Franţa:

De aproape un secol, Construction Mécanique Normandie produce nave militare de suprafaţă de dimensiuni mici şi medii, prezentându-se astăzi drept lider de piaţă în materie de design, construcţie, integrare sisteme, formare şi asistenţă pentru personalul pilotează ambarcaţiunile sale.

Vedete de urmărire uşoare, rapide şi dificil de detectat, corvete, nave de luptă, transportoare de trupe, de rachete, drone şi de tunuri, nave de intervenţie pentru acordarea de ajutor umanitar, vapoare port-elicoptere – aceasta este, pe scurt, cartea de vizită a CMN, care pe lângă atelierele de la Cherbourg, din Franţa, mai deţine două uzine în Germania şi una în Marea Britanie. Sunt produse scumpe, pentru că sunt adaptate cerinţelor clienţilor, fiind exportate în 30 de ţări, de la Australia, până în Peru şi Statele Unite, trecând prin monarhiile din zona Golfului şi Africa.

Chiar dacă este o companie privată, toate comenzile militare primite din exterior trebuie avizate de guvernul Franţei.

Preşedintele Director General, Serge Qaranta, ne dezvăluie secretul succesului acestei companii franceze de elită:

Capacitatea noastră de inovare şi de a răspunde foarte precis la cererile clientului. Produsele noastre nu sunt dintre cele care pot fi găsite pe toate rafturile, clientul ne spune exact de nevoi şi pretenţii are, iar noi îi dăm produsul care îi trebuie, aşa cum îl doreşte. Îmi permit comparaţia: aici nu facem haine de serie, ci croitorie de lux, mizând pe tehnologia de vârf.

Şantierul naval de la CMN este vast, iar pentru cei care nu sunt familiarizaţi cu un spaţiu industrial locul este impresionant, dar în acelaşi timp poate părea haotic. Hale imense, peste care zgomotul este stăpân, maşini ciudate, multă automatizare, macarale, ambarcaţiuni de mărimi diverse, aflate în diferite stadii de construcţie. În realitate, totul este perfect sincronizat şi organizat în etape de definitivare a fiecărui produs: de la prelucrările metalice, montaj, sudură, finisaje, tâmplărie, vopsire, instalaţii termice şi electrice, amenajarea interiorului, integrarea motoarelor, a celorlalte instrumente de navigaţie şi mai ales dotarea cu sisteme informatice din ce în ce mai performante şi protejate de atacuri cibernetice.

Foto: Daniela Coman

Directorul de producție mi-a explicat cum a ajuns compania să aibă un personal atât de înalt calificat şi, în acelaşi timp, ataşat de munca şi de întreprinderea lor:

Avem o politică proprie de formare a personalului. În primul rând, avem continuu tineri în practică: jumătate de timp ei sunt prezenţi la şcoala profesională, iar cealaltă jumătate lucrează la noi şi sunt plătiţi. Pregătirea durează doi ani, la sfârşit devin autonomi şi cea mai mare parte sunt angajaţi în ateliere, iar alţii alge să-şi continue studiile. A doua metodă este o bună supraveghere a procesului de producţie, prin şefi de echipă şi tehnicieni de atelier, responsabili de calitatea producţiei şi de securitatea muncitorilor.

Iar la finalul acestei contribuţii comune a muncitorilor şi tehnicienilor din ateliere, vine testul suprem: lansarea la apă şi verificarea performanţelor navei. În timpul vizitei corespondenţilor străini acreditaţi în Franţa, am avut ocazia să ieşim în larg cu o vedetă de urmărire. Ce înseamnă să pilotezi o astfel de ambarcaţiune, am aflat de la pilotul de încercări al întreprinderii:

Este nevoie de multă atenţie, pentru că sunt vapoare foarte puternice. Dar nu este greu de condus, sunt ambarcațiuni uşor de utilizat. Chiar şi la viteze foarte mari. Din punct de vedere structural, graţie tehnologiei incorporate, nu are limite când se deplasează cu viteză mare, spre deosebire de alte nave. Priceperea pilotului se vede atunci când navighează pe mare agitată, când trebuie să se adapteze în funcţie de puterea vântului.

Toată această muncă propriu-zisă de construcţie este susţinută de institutul propriu de cercetare al Construction Metallique Normandie, generos finanţat şi în permanentă vânătoare de creiere.

Președinția lui Donald Trump va fi o provocare pentru Europa, consideră cancelarul Germaniei
În lume 22 Ianuarie 2025, 16:36

Președinția lui Donald Trump va fi o provocare pentru Europa, consideră cancelarul Germaniei

Cancelarul german Olaf Scholz a declarat miercuri, 22 ianuarie, că președinția lui Donald Trump va fi o provocare pentru...

Președinția lui Donald Trump va fi o provocare pentru Europa, consideră cancelarul Germaniei
Donald Tusk: Majorarea cheltuielilor de apărare e o necesitate
În lume 22 Ianuarie 2025, 13:42

Donald Tusk: Majorarea cheltuielilor de apărare e o necesitate

Premierul polonez Donald Tusk le-a transmis statelor europene să ia în serios apelul de a-şi creşte la 5% din PIB...

Donald Tusk: Majorarea cheltuielilor de apărare e o necesitate
Kaja Kallas: Rusia prezintă o ameninţare existenţială pentru securitatea UE
În lume 22 Ianuarie 2025, 13:35

Kaja Kallas: Rusia prezintă o ameninţare existenţială pentru securitatea UE

Șefa diplomaţiei europene a spus că preşedintele american Donald Trump a avut dreptate atunci când a insistat pe creşterea...

Kaja Kallas: Rusia prezintă o ameninţare existenţială pentru securitatea UE
Înţelegere israelo-egipteană în privinţa restrămutării populaţiei civile palestiniene din sudul Fâşiei Gaza spre nord
În lume 22 Ianuarie 2025, 10:48

Înţelegere israelo-egipteană în privinţa restrămutării populaţiei civile palestiniene din sudul Fâşiei Gaza spre nord

Circa 900 de camioane cu ajutoare umanitare au intrat ieri în Gaza, potrivit ONU, care a precizat că în total, în ultimele...

Înţelegere israelo-egipteană în privinţa restrămutării populaţiei civile palestiniene din sudul Fâşiei Gaza spre nord
Preşedintele Trump a spus că ar putea sancţiona Rusia dacă refuză să negocieze încheierea războiului din Ucraina
În lume 22 Ianuarie 2025, 08:16

Preşedintele Trump a spus că ar putea sancţiona Rusia dacă refuză să negocieze încheierea războiului din Ucraina

Preşedintele american Donald Trump a declarat marţi că va impune probabil sancţiuni Rusiei dacă preşedintele acesteia,...

Preşedintele Trump a spus că ar putea sancţiona Rusia dacă refuză să negocieze încheierea războiului din Ucraina
Oraşul Mikolaiv, vizat de bombardamente ruseşti
În lume 22 Ianuarie 2025, 08:07

Oraşul Mikolaiv, vizat de bombardamente ruseşti

Ocupanţii ruşi au atacat oraşul ucrainean Mikolaiv marţi seară, efectuând bombardamente cu ajutorul unor drone de tip Shahed.

Oraşul Mikolaiv, vizat de bombardamente ruseşti
Autorităţile române monitorizează situaţia din Marea Neagră după eşuarea unor petroliere ruseşti
În lume 22 Ianuarie 2025, 07:38

Autorităţile române monitorizează situaţia din Marea Neagră după eşuarea unor petroliere ruseşti

Peste 2.000 de tone de produs petrolier extrem de toxic au ajuns în mare.

Autorităţile române monitorizează situaţia din Marea Neagră după eşuarea unor petroliere ruseşti
Cel puţin 10 palestinieni au fost ucişi în oraşul Jenin din Cisiordania
În lume 22 Ianuarie 2025, 07:33

Cel puţin 10 palestinieni au fost ucişi în oraşul Jenin din Cisiordania

Cel puţin 10 palestinieni au fost ucişi marți în oraşul Jenin din Cisiordania, unde Israelul a lansat o operaţiune militară...

Cel puţin 10 palestinieni au fost ucişi în oraşul Jenin din Cisiordania