CE propune o nouă strategie în domeniul educaţiei
În prezent, aproape 20% din adolescenţii Europei sunt analfabeţi, iar în ce priveşte România, 40% din tineri sub 15 ani nu ştiu să citească corect, arată un raport al Comisiei.
Articol de Adrian Cristea, 21 Noiembrie 2012, 15:24
Comisia Europeană propune o nouă strategie, care să schimbe radical sistemele de învăţământ din statele membre, în contextul în care un european din patru are un nivel scăzut de educaţie şi aproape 20% dintre adolescenţii din Europa sunt analfabeţi.
Comisia recomandă măsuri prin care să se asigure legături mai puternice dintre şcoală şi angajatori, actualizarea periodică a cunoştinţelor profesorilor şi modernizarea metodelor de predare şi de evaluare.
În ce priveşte România, ultimul raport al Comisiei arată că mai mult de o treime dintre tinerii de 15 ani nu ştiu să citească corect.
Potrivit estimarilor Comisiei, până în 2020, peste o treime din locurile de muncă din Uniunea Europeană vor fi ocupate de absolvenţii de universităţi sau şcoli postliceale.
Tot mai puţine posturi vor fi disponibile pentru persoanele necalificate.
Învăţarea limbilor străine, "o prioritate"
De aceea este importantă o viziune asupra educaţiei care să răspundă cerinţelor economice actuale - a atras atenţia, marţi, comisarul european pentru educaţie, Androulla Vassiliou.
"Economia bazată pe cunoaştere continuă să crească cererea pentru competenţe sporite, dar mai mult de 70 de milioane de europeni au prea puţine calificări sau chiar nu au niciuna. Una dintre măsurile care se impun, a subliniat Androulla Vassiliou, ar fi alocarea unor fonduri mai mari în procesul de educaţie", a declarat Androulla Vassiliou.
Cel mai recent sondaj Eurostat arată că, în ultimii ani, statele europene au alocat educaţiei, în medie, puţin peste cinci procente din PIB.
Procentul acordat de România a fost constant printre cele mai mici din Uniunea Europeană.
Învăţarea limbilor străine ar trebui să fie o prioritate, mai spun specialiştii Comisiei.
În următorii şapte ani, cel puţin jumătate dintre tinerii de 15 ani ar trebui să cunoască o limbă străină.
În prezent, aproape 20% din adolescenţii Europei sunt analfabeţi, iar în ce priveşte România, 40% din tineri nu ştiu să citească corect.
Foarte importante sunt, de asemenea, potrivit strategiei Comisiei, dezvoltarea competenţelor antreprenoriale şi tehnologice ale tinerilor, dar şi motivarea şi pregătirea temeinică a profesorilor.