CE: Linie de finanţare pentru infrastructura ce deserveşte exportul ucrainean prin statele membre
România ar putea atrage o mare parte din finanţare, în contextul în care exportul ucrainean se derulează în mare parte prin ţara noastră. Pentru prima dată, Ucraina şi Republica Moldova pot atrage finanţare fără a avea un partener din UE:
Articol de Bogdan Isopescu, 25 Septembrie 2023, 20:41
Comisia Europeană lansează marți o linie de finanţare pentru infrastructura ce deserveşte exportul ucrainean prin statele membre.
România ar putea atrage o mare parte din finanţare, în contextul în care exportul ucrainean se derulează în mare parte prin ţara noastră.
Pentru prima dată, Ucraina şi Republica Moldova pot atrage finanţare fără a avea un partener din Uniunea Europeană şi în aceleaşi condiţii ca restul statelor membre - transmite corespondentul RRA Bogdan Isopescu.
Tranzitul pe culoarele solidarității a crescut de la 2 la 4 milioane de tone de produse ucrainene pe lună, iar 60% din acest flux trece prin România. Vorbim de drumuri, Dunăre și Portul Constanța.
În aceste condiții, România ar putea obține o mare parte din finanțare, dacă va depune proiecte până în luna ianuarie, când se închide apelul.
Cele mai importante puncte pentru exportul ucrainean sunt Dunărea și Portul Constanța. Dunărea este un culoar ieftin nu doar în aval, către Portul Constanța, ci și în amonte, către centrul Europei.
Adina Vălean, comisarul european pentru transporturi: Pe Dunăre, 85% din barjele care vin sau pleacă din porturile ucrainene sunt barje ale statelor europene, inclusiv din Olanda și Germania. Din mai anul trecut au fost luate diverse măsuri de fluidizare a navigației și de creșterea nivelului personalului.
Însă Dunărea nu este utilizată la potențialul maxim în amonte, către centrul Europei, pentru că Bulgaria a tot blocat lucrările de adâncire a șenalului. Dar Dunărea în aval, pe granița cu Ucraina și apoi Portul Constanța, sunt două puncte care pot atrage finanțare europeană consistentă.
Adina Vălean: Discutăm, pe de o parte, despre măsuri de eficientizare a operațiunilor din Portul Constanța. Pe de altă parte, vorbim de creșterea capacității de transfer a mărfurilor direct de pe un vas pe altul. Avem discuții despre achiziționarea unor echipamente specifice din alte țări, care vor fi aduse în Portul Constanța.
O noutate a liniei de finanțare de 7 miliarde de euro este faptul că Republica Moldova și Ucraina vor putea depune proiecte în condiții similare cu statele membre, adică fără a fi obligate să aibă un partener comunitar.