Avionul invizibil chinez "o posibilă copie" a celui american
Oficiali militari precum şi alţi experţi au declarat pentru Associated Press că, după toate probabilităţile, China a folosit tehnologia de pe un avion F-117, doborât în Serbia în 1999.
Articol de Răzvan Stancu, 23 Ianuarie 2011, 12:50
Oficialii chinezi au prezentat recent un bombardier invizibil de înalta tehnologie care, spun aceştia, ar putea reprezenta o ameninţare serioasă la superioritatea aeriană americană, însă cu o tehnologie se pare provenită chiar de la avioanele SUA, informează AP.
Oficiali militari din Balcani precum şi alţi experţi au declarat pentru Associated Press că după toate probabilităţile, China a folosit tehnologia după un avion F-117 Nighthawk care a fost doborât în Serbia în anul 1999.
Nighthawk a fost printre primele avioane invizibile din lume, acesta fiind greu detectabil de aparatele radar.
Însă în luna martie a anului 1999, în timpul unui bombardament al forţelor NATO în războiul din Kosovo, o rachetă antiaeriană sârbească a doborât un avion invizibil Nighthawk, pilotul reuşind să se catapulteze şi ulterior sa fie salvat.
A fost pentru prima dată când un astfel de avion a fost doborât, acest fapt fiind posibil datorită unei combinaţii de tactică şi noroc care au făcut ca o rachetă rusească SA-3 să atingă această ţintă, cred oficiali de la Pentagon.
Bucăţi din epava avionului invizibil prăbuşit au fost strânse de localnici, acestea împrăstiindu-se pe o arie destul de întinsă.
Potrivit unui ofiţer croat, participant în războiul din Kosovo, rapoartele serviciilor secrete indicau faptul că agenţi chinezi au cumpărat părţi ale avionului prăbuşit de la localnici.
Acesta crede că armata chineză a folosit aceste rămăşiţe ale avionului invizibil pentru a afla secretul tehnologiei pentru a o copia şi folosi în proiecte militare.
Un oficial militar sârb a confirmat faptul că bucăţi din avionul doborât au fost luate de către localnici iar apoi acestea au ajuns în posesia unor ataşaţi militari străini.
Ministerul chinez al apărării şi oficialii de la Pentagon nu au dorit să comenteze pe marginea acestui subiect.
Avionul invizibil chinez, cunoscut sub numele de Chengdu J 20, a avut zborul inaugural în data de 11 ianuarie 2011 chiar în timpul vizitei oficiale la Beijing a secretarului american al apărării Robert Gates.
Acest fapt i-a făcut pe unii analişti să speculeze faptul că momentul a fost ales pentru a demonsta puterea în creştere a forţelor armate ale Chinei.
Părţi ale avionului invizibil ce a fost doborât în războiul din Kosovo, cum ar fi aripa stângă cu însemnele US Air Force, scaunul de catapultare, casca pilotului sunt expuse la Muzeul Aviaţiei din Belgrad.
Zoran Kusovac, un consultant militar, a spus că regimul fostului preşedinte Slobodan Miloşevici trimitea părţi din echipamentele vestice capturate către aliaţii tradiţionali, Rusia şi China, iar bucăţile avionului american F-177 Nighthawk erau cele mai căutate.
Şi avionul rusesc de înaltă tehnologie, Suhoi T-50 care a avut zborul inaugural anul trecut este posibil să includă elemente tehnologice provenite de la avionul american doborât, potrivit AP.
Proiectul avionului F-117, a început să fie dezvoltat în mare secret, în anii 1970.
Acesta nu este complet invizibil pentru radar, forma şi materialele absorbante care îl acoperă fac însă detectarea mult mai dificilă.
Potrivit consultantului militar Zoran Kusovac, noul avion invizibil chinez ar beneficia de un material absorbant de radiaţii superior care îmbunătăţeşte semnificativ capacitatea de a evita detectarea de către noile radare.