Autorităţile din 2 oraşe germane pot interzice accesul maşinilor diesel
Autorităţile locale din Düsseldorf şi Stuttgart au dreptul de a interzice circulaţia automobilelor cu motoare diesel în centrul oraşelor
Articol de Vlad Drăghicescu, Bonn, 01 Martie 2018, 02:57
Tribunalul Administrativ Federal din Leipzig a decis că autorităţile locale au dreptul la anumite condiţii să interzică circulaţia automobilelor cu motoare pe motorină în centrul oraşelor. Decizia, care se referă la oraşele Stuttgart şi Düsseldorf, va avea cu siguranţă reverberaţii în întreaga Germanie, unde milioane de posesori de maşini diesel iau acum în calcul scăderea preţului de revânzare a acestora.
Potrivit hotărârii judecătorilor din Leipzig, autorităţile locale din Düsseldorf şi Stuttgart au dreptul, în anumite situaţii şi numai pe timpul zilei, să interzică vehiculelor Diesel cele mai poluante să pătrundă în centrul oraşelor. Din această categorie fac parte motoarele pe motorină care nu îndeplinesc cel puţin standardul Euro 5 şi care sunt considerate responsabile pentru cea mai mare parte a emisiilor de dioxid de azot care pot duce la boli respiratorii şi cardiovasculare.
Decizia are deja reverberaţii şi în alte oraşe din Republica Federală. La Hamburg, de pildă, primăria a anunţat că va restricţiona accesul maşinilor diesel pe anumite străzi. Primele măsuri ar putea intra în vigoare încă de anul acesta, urmând ca din 2019, autorităţile locale să ia în vizor inclusiv motoarele diesel Euro 5, dar nu şi pe cele Euro 6, considerate suficient de curate.
Pe scena politică germană, reacţiile sunt împărţite. Aflat în aşteptarea motivării instanţei, Guvernul german nu s-a arătat încântat de verdict, subliniind că nu susţine astfel de restricţii.
Ministrul social-democrat al mediului, Barbara Hendricks, speră că, pe cât posibil, asemenea restricţii să nu fie niciodată puse în practică. La rândul ei, şefa Executivului în exerciţiu, Angela Merkel, adesea criticată pentru abordarea sa prietenoasă cu industria auto, a făcut apel la calm.
Angela Merkel: "Vorbim despre o măsură care vizează numai anumite oraşe, unde negocierile trebuie să continue cu restricţii la nivel naţional care să vizeze toţi şoferii".
Grupul conservator CDU/CSU, dar şi multe asociaţii patronale au criticat hotărârea judecătorilor, avertizând că aceasta ar putea avea urmări incalculabile asupra companiilor. "Sunt surprins de rapiditatea cu care am început să discutăm despre interzicerea maşinilor Diesel. Este important să avem încredere în posesorii de maşini mai vechi şi să le permitem şi în viitor să circule pe străzile din Germania." - a spus ministrul federal al transporturilor, conservatorul Christian Schmidt. Concret, taxiurile, autobuzele şi alte vehicule de intervenţie trebuie dotate cu sisteme hardware, antipoluante sau înlocuite cu vehicule electrice.
Constructorii germani de automobile sunt însă dispuşi să ofere cel mult actualizarea softurilor maşinilor, refuzând categoric operaţiuni de tip hardware.
Matthias Wissmann, preşedintele Asociaţiei Industriei Auto din Germania: "Modificarea propriu-zisă a motorului durează mai mult decât actualizarea softului şi este mult mai complexă, necesitând îndeplinirea unor condiţii tehnice diferite. În opinia noastră, actualizarea softurilor este o soluţie mai inteligentă şi mai eficientă".
Liberalul Oliver Luksic remarcă, pe bună dreptate, că încă nu este clar cine şi cum va controla respectarea interdicţiilor de trafic. El se teme că scoaterea automobilelor diesel, din centrele oraşelor ar putea congestiona traficul în alte zone ale oraşelor, ridicând în consecinţă şi nivelul poluării în respectivele regiuni.