Vaccin anti-criză din Coreea de sud
Corespondenţă de la Seul: În plină recesiune, există o ţară fără resurse naturale, fără minereuri, fără un sol generos, dar care reuşeşte să aibă creştere economică.
Articol de Carmen Gavrilă, 03 Septembrie 2009, 16:01
"Tigrii sud-coreeni" este numele pe care l-au primit firmele din această ţară pentru felul dinamic în care fac afaceri, cu sprijinul unui guvern mereu adaptat la evoluţia economiei globale.
Guvernul de la Seul s-a folosit de rezervele puse deoparte, chibzuit, înainte de criză şi acum a putut să crească cheltuielile publice - explică preşedintele Agenţiei pentru Investiţii, Jung Dong Su.
"În trecut, guvernul coreean a administrat bugetul în mod destul de conservator. Guvernele sunt, de fapt, ca oamenii, iar coreenii sunt oameni strângători, fac economii, deci nu au vrut ca guvernul lor să cheltuie mult şi să facă datorii, aşa că până anul trecut Coreea a avut un surplus fiscal şi când criza a lovit, guvernul a avut capacitatea de a contracta datorii externe, pentru o anume perioadă şi să fie parte a soluţiei la criză, prin creşterea chetuielilor publice", spune domnul Dong Su.
Guvernul chiar a stabilit ca agenţiile statului să crească investiţiile în proiecte publice, de exemplu, cu nu mai puţin de 60%. Evident că şi în Coreea companiile au simţit povara crizei, au avut loc reduceri de personal, a fost redus timpul de lucru sau oamenii au fost trimişi în concedii fără plată, dar companiile au fost sprijinite de guvern pe baza surplusului din anii de creştere economică.
Li Tee Hu, director în Ministerul coreean de Externe, spune că guvernul garantază pentru împrumuturile externe făcute de marile companii private.
"Este tocmai ce le lipseşte în criză. Nimeni nu le mai acordă împrumuturi. Şi atunci, intervine guvernul ca garant". Evident, este vorba despre o politică temporară.
"Pe termen lung nu se poate susţine aşa ceva; doar doi-trei ani, o injecţie de capital până îşi revine economia, apoi guvernul are pregătită o strategie de recuperare" spune Li Tee Ho.
Paradoxal, în Coreea, economisirea şi retragerea într-o carapace în timp de criză nu sunt văzute ca soluţii. Companiile şi guvernul consideră că acum este momentul pentru extindere spre noi pieţe. Preşedintele Agenţiei pentru Investiţii, Jung Dong Su, consideră că pieţele de desfacere, extrem de variate, ale Coreei o pun la adăpost de criză, mai ales că exportă în ţări ca Brazilia ori China, care nu sunt afectate ca alte state.
Pe lângă găsirea de noi pieţe în plină criză, Guvernul de la Seul vrea să pună bazele unei economii verzi, ecologice.