Portul Constanţa, în urma competitorilor din alte state
Constanţa este al doilea port european ca mărime, după Rotterdam, însă, potrivit datelor oficiale nu este exploatat la adevărata sa capacitate.
19 Martie 2014, 19:07
În Portul Constanţa, statul deţine 60% din acţiuni, autorităţile locale 20% şi Fondul Proprietatea alte 20%.
Datele oficiale sugerează faptul că, deşi ar avea dotările necesare, portul este mult în urma competitorilor din alte state.
Postul Constanţa este situat pe rutele a trei coridoare de transport pan-european şi are o capacitate de operare anuală de aproximativ 120 de milioane de tone, fiind deservit de 156 de dane, din care 140 sunt operaţionale.
Aceste caracteristici sunt comparabile cu ale celor mai importante porturi internaţionale.
Constanţa este al doilea port european ca mărime, după Rotterdam, însă, potrivit datelor raportate, nu este exploatat la adevărata sa capacitate.
Profit în scădere
În anul 2012, traficul total de mărfuri abia dacă a depăşit 50 de milioane de tone, adică nici jumătate din potenţial.
În acelaşi an, veniturile Portului Constanţa au fost de peste 293 de milioane de lei, cele mai multe fiind obţinute din servicii portuare, aproape 38%, şi din chiriile percepute, 26%.
Investiţiile totale realizate în Portul Constanţa au însumat, tot în 2012, aproape 83 de milioane de lei, dar numai 3% au provenit din bugetul de stat.
Cel mai mult s-a investit în infrastructură. Datele financiare publicate în presă mai arată că profitul din 2012 a fost de numai 47 de milioane de lei, în scădere faţă de anul anterior.
Estimările pentru 2013 sunt contradictorii. Presa anunţă o scădere a profitului până la 40 de milioane de lei, o cifră susţinută şi de primarul Radu Mazăre, în vreme ce conducerea Portului Constanţa spune că profitul va depăşi 60 de milioane.