Plăţi instant între bănci
Articol de Iulian Olescu, 17 Aprilie 2019, 13:17
În curând vom putea face plăţi fără a cunoaşte contul IBAN, ştiind numai numărul de telefon al beneficiarului. Însă, până atunci, chiar de săptămâna viitoare, va fi lansat şi în România serviciul de plată instant între bănci, diponibil şi în afara orelor de program, au anunţat, astăzi, reprezentanţii instituţiilor de credit.
Reporter: Iulian Olescu - Prespune că plăți care se situează sub 50.000 de lei vor putea fi realizate aproape instantaneu, banii urmând să ajungă de la un client la celălalt în numai câteva secunde, fie că vorbim de persoane fizice sau juridice, a precizat, astăzi, președintele de onoare al Asociației Române a Băncilor, Radu Grațian Ghețea.
Serviciul au fost lansat deja, în ultima perioadă, în câteva țări europene, printre care Germania și unele state nordice, iar în România două bănci vor intra în acest sistem de plăți interbancare instant încă de săptămâna viitoare, iar alte câteva se vor alătura odată ce-și vor pune la punct sistemele informatice, a mai adăugat Radu Grațian Ghețea.
La rândul său, Raluca Micu, șef serviciu în cadrul Direcției de monitorizare a infrastructurilor pieței financiare și a plăților din BNR, a subliniat faptul că Banca Centrală sprijină introducerea de noi tehnologii inovatoare în domeniul plăților și nu numai, și că se va asigura că noile servicii sunt cât mai sigure și mai eficiente pentru clienți.
Raluca Micu: Această inițiativă a comunității bancare de adoptare a plăților instant a fost sprijinită și de către Banca Națională și, într-adevăr, este un mare beneficiu adusă consumatorilor, să se efectueze plăți interbancare în mai puțin de 10 secunde, inclusiv în afara orarului de funcționare.
Reporter: Bancherii spun că noul serviciu este parte a strategiei digitale, iar președintele de onoare al ARB, Radu Grațian Ghețea, adaugă că se vorbește deja și de posibilitatea de a se face, în curând, plăți fără a cunoaște contul IBAN, ci numai numărul de telefon mobil al beneficiarului.
Reprezentanții băncilor se plâng, însă, că implementarea de noi servicii inovatoare este afectată de impredictibilitatea din domeniul legislativ și atrag atenția că îmbunătățirea gradului de intermediere financiară și al creditării în România depinde de modul în care sunt tratate și încurajate cele două elemente care stau la baza activității bancare și anume capitalul și economisirea.