Lucrările la tronsonul Comarnic-Braşov, din primăvară
Premierul a semnat memorandumul de înţelegere cu firmele câştigătoare ale contractului de concesiune. Lucrările la tronsonul de autostradă vor începe probabil în primăvară.
Articol de Petruţa Obrejan, 16 Ianuarie 2014, 14:31
Lucrările la tronsolul de autostradă Comarnic-Braşov vor începe cel mai probabil în primăvara acestui an, când guvernul speră să semneze contractul cu consorţiul care a câştigat licitaţia.
Este vorba de asocierea a trei importante companii europene din domeniu: Vinci, Strabag, Aktor, care ar urma să definitiveze în 2017 lucrări în valoare de 1,8 miliarde de euro.
53 de kilometri plus şapte kilometri drumuri de legătură, trei tuneluri, 19 viaducte, 15 poduri, o construcţie tehnică dificilă, explica premierul Victor Ponta, care a semnat astăzi memorandumul de înţelegere cu firmele câştigătoare ale contractului de concesiune.
Până în 2017 statul român nu va plăti niciun ban pentru construirea tronsonului de autostradă Comarnic-Braşov, care înseamnă aproximativ 60 de km, a precizat astăzi ministrul pentru marile proiecte, Dan Şova, proiectul fiind finanţat integral de către bănci.
Lucrare "extrem de dificila"
În opinia sa, construirea acestei autostrăzi nu va fi sortită eşecului, deşi, spunea ministrul, va fi o lucrare extrem de dificilă, ţinând cont de numărul mare de obiective, dar mai ales de traseul montan.
"Nu suntem în situaţia de a plăti de la buget bani şi cineva să se joace cu ei sau să zică "domnule, mi-am luat banii, plec". Nu. Pentru ca ei să ia bani, trebuie autostrada să fie terminată. Din momentul în care este terminată şi intră în exploatare, statul român începe să plătească bani pentru această autostradă.
"Este primul contract în care am introdus criteriile de performanţă. Deci se plăteşte numai ceea ce se realizează conform contractului, iar pe perioada de exploatare a celor 26 de ani CNADNR va rămâne permanent un supraveghetor extrem de dur pentru toate...Eu vă dau un exemplu. Spune: "Domnule, noi /scriem/ trebuie să fie zăpada pe autostradă, stratul de zăpadă, în cele mai grave situaţii, 2 cm.
"Dacă este 3 cm le dăm mai puţini bani, măsurăm. Trebuie să aibe stratul de asfalt uzura la un anumit nivel. Dacă uzura este mai mare, le dăm mai puţini bani". Deci totul se facepe criterii de performanţă, care sunt foarte clar menţionate în contract", spune Dan Şova.
Costurile estimate ale acestui proiect, ce ar putea demara la mijlocul lunii aprilie se ridică la aproximativ 1,8 miliarde euro. Mai mult, şoferii care vor alege această rută vor plăti, spunea la rândul său premierul Victor Ponta, o taxă de 5,7 lei plus TVA, taxă ce va fi stabilită ulterior de statul român.