Începe sezonul reducerilor de iarnă
Oficial, în perioada 15 ianuarie-15 aprilie, toate produsele sezoniere pot fi luate la preţ redus.
Articol de Sorin Solomon, 05 Ianuarie 2010, 11:47
Conform legii, perioada soldurilor de sezon nu trebuie să fie mai mare de 45 de zile, iar preţurile se stabilesc după reguli stricte.
Reduceri sezoniere se pot realiza de două ori pe an.
Prima perioada a reducerilor este 15 ianuarie-15 aprilie, pentru sezonul toamnă-iarnă, iar cea de-a doua perioadă este 1 august-31 octombrie, pentru sezonul de primavară-vară.
Magazinele pot practica şi alt gen de reduceri, in anumite perioade ale anului: 1 şi 8 martie, 1 iunie, precum şi de Paşti sau de Crăciun.
Proprietarul magazinului este obligat de lege să depună la primărie un formular de notificare, iar la magazin să aibă un tabel al produselor care se vând cu reducere.
Legea prevede că reducerea se afişează lângă preţul vechi.
Preţul oferit trebuie să fie cel mai mic practicat în magazin în ultimele 30 de zile.
Anunţarea soldurilor fără respectarea regulilor este considerată publicitate înşelătoare şi se amendează.
Soldurile sunt stabilite pentru anumite perioade ale anului pentru că au ca scop vânzarea rapidă a stocului din sezonul care tocmai se încheie.
Birocraţia suplimentară îi împinge pe comercianţii români să nu recurgă la reducerile de sezon şi să vină cu reduceri promoţionale.
Acestea sunt mai comode pentru că pot avea loc în orice perioadă a anului, se pot aplica la orice produs disponibil şi nu implică o notificare la primărie.
Din acest motiv sezonul reducerilor din România are un caracter aproape permanent, comparativ cu alte ţări europene unde este pe cale să înceapă în aceste zile.
În occident, magazinele mari, dar şi cele de firmă încearcă să atragă clienţi noi, dar şi să-i fidelizeze pe cei vechi.
Vânzătorii oferă pe lângă solduri şi alte avantaje: parcare gratuită sau băuturi pe perioada cumpărăturilor.
Pentru vânzătorii occidentali reducerile de sezon sunt folosite ca un adevărat instrument de marketing, aceste perioade fiind marcate chiar şi în pliantele firmelor de turism.
Pe lângă reducerile de sezon, care pot ajunge până la 70%, unele magazine oferă discounturi suplimetare pentru cei care plătesc cu bani lichizi, care au carduri de fidelitate.
De asemenea clienţii pot cumpăra un produs acum şi să-l plătească mai târziu.
Magazinele din străinătate găsesc şi alte metode de a atrage clienţii, nu numai în perioada reducerilor de sezon.
Astfel, se adresează unor categorii deosebite de cumpărători şi oferă reduceri pentru studenţi, persoane cu dizabilităţi, militari sau persoane în vârstă.
Pentru magazine de firmă perioada reducerilor de sezon înseamnă şi lichidarea unor stocuri sezoniere, dar şi o încercare de atragere de clienţi noi, care se vor obişnui cu produsele de marcă cumpărate la preţ redus şi apoi vor dori să le cumpere şi în perioadele obişnuite.
Specialiştii consideră că apar şi unele dezavantaje.
Unii clienţi devin nemulţumiţi pentru că nu mai găsesc produsele dorite, deorece stocurile se epuizează repede sau pentru că au cheltuit sume mari pentru produse de chilipir care sunt considerate inutile după trecerea febrei cumpărăturilor.
Reducerile mai înseamnă trafic mare în magazin, iar clienţii obişnuiţi se pot simţi expuşi şi invadaţi de noi cumpărători şi astfel evită să mai viziteze şi ei magazinele în această perioadă.