Falimentul persoanelor fizice, o problemă pentru creditori
Posibila adoptare a legii falimentului persoanelor fizice ar produce efecte importante prin eventuale pierderi pe care instituţiile creditoare le-ar putea înregistra.
Articol de Iulian Olescu, 19 Septembrie 2013, 18:49
Legea falimentului persoanelor fizice ar putea fi adoptată în aproximativ un an, a anunţat la mijlocul săptămânii deputatul Mircea Groţaru, membru în Comisia Juridică a Camerei Deputaţilor.
Este însă un traseu anevoios, deoarece o asemenea lege ar produce efecte importante prin eventuale pierderi pe care instituţiile creditoare le-ar putea înregistra după ce clienţii şi-ar declara falimentul.
Până la o eventuală adoptare a legii, însă, rămâne în actualitate problema clauzelor abuzive din contractele de creditare. În acest context, Banca Naţională adoptă o poziţie rezervată justificată prin aceea că nu doreşte o dezechilibrare a sistemului printr-un val de decizii ale instanţei favorabile clienţilor.
Legea privind posibilitatea unei persoane fizice de a intra în procedură de insolvenţă a stârnit destule controverse şi poziţii pro şi contra.
Vicepreşedintele BNR, Bogdan Olteanu, a declarat astăzi că o astfel de lege ar folosi numai celor care administrează insolvenţele.
"În loc ca tot ceea ce persoana fizică poate plăti să se ducă în mod normal către creditori şi către nevoile sale fundamentale, o bună parte din ceea ce persoana fizică poate plăti se va duce la cel care va fi administrator al insolvenţei, aşa cum din nefericire se întâmplă în acest moment în multe, foarte multe, prea multe cazuri de insolvenţă a persoanelor juridice", spune Bogdan Olteanu.
Însă până la momentul în care o lege a falimentului personal ar putea fi aprobată şi în ţara noastră, rămâne problema legată de posibilele clauze abuzive cuprinse în contractele de credit ale băncilor.
Clauze abuzive
Legea de pune în aplicare a Codului de Procedură Civilă prevede printre altele obligativitatea eliminării din contracte a oricăror clauze declarate abuzive în instanţă, însă aplicarea acestor reglementări a fost amânată în mai multe rânduri, şi asta pentru că bancherii solicită ca numai Instanţa Supremă să poată avea o astfel de atribuţie nu şi instanţele inferioare, cum se stipulează în prezent în lege.
Mihail Mei, director în cadrul Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor spune că acest lucru arată că reprezentanţii băncilor ştiu că au o problemă.
"De ce le este frică, sistemului bancar? Păi probabil că ştie că are clauze abuzive, că altfel nu s-ar teme.
"Preţul în sine nu este un element care poate constitui o clauză abuzivă, dar lipsa de informare a consumatorului asupra modului cum se constituie preţul, deci cum îi va avaria lui rata aia, da, asta este o clauză abuzivă", spune Mihail Mei.
Însă atât reprezentanţii ANPC cât şi cei ai BNR sunt de acord că noile reglementări ar trebui să fie foarte atent formulate în aşa fel încât să protejeze clienţii împotriva clauzelor abuzive, nu să încurajeze neplata ratelor la bănci sau neachitarea serviciilor.