Black Friday, o păcăleală ?
Campaniile de reduceri online, de genul Black Friday, nu respectă legislaţia şi sunt în mare parte o păcăleală, potrivit unei analize făcută de Consiliul Concurenţei.
Articol de Florin Lepădatu, 04 Mai 2018, 06:45
Campaniile de reduceri online, de genul Black Friday, nu respectă legislaţia şi sunt în mare parte o păcăleală, potrivit unei analize făcută de Consiliul Concurenţei.
Astfel comercianţii creează consumatorilor impresia că reducerile sunt mai mari decât în realitate.
Costin Grigore a citit raportul autorităţii de concurenţă şi are detalii în "Radiojurnal": "Mecanismul identificat de Consiliul Concureţei este simplu.
În foarte multe cazuri, comercianţii umflă preţurile înainte de campanie ca să arate că reducerile sunt cât mai mari.
Astfel, în cadrul analizei, Consiliul a remarcat faptul că preţul la care se aplică reducerea (preţul de referinţă, care apare "tăiat" şi afişat de comercianţii online) este mai mare decât nivelul prevăzut de lege, pentru aproximativ 80% din produsele monitorizate.
Conform legislaţiei în vigoare, un preţul de referinţă, este cel mai mic preţ practicat în ultimele 30 de zile.
Mai mult, Consiliul Concurenţei a constatat că în cazul a aproximativ 29% dintre produsele monitorizate, de Black Friday 2017, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile.
Acest fapt indică o creştere sau o menţinere artificială a preţului de referinţă în cea mai mare campanie de reduceri a anului.
Black Friday care devine de fapt o păcăleală la adresa conumatorilor, pentru că aceştia au impresia că ar beneficia de o reducere mai mare decât în realitate.
De fapt, clienţii plătesc un preţ apropiat celui din afara campaniei.
În urma acestei anchete, autoritatea de concurenţă consideră necesară modificarea cadrului legal, astfel încât fiecare magazin online să aibă obligaţia de a afişa informaţii privind evoluţia preţului de referinţă şi a preţului practicat în ultimele 30 de zile - şi chiar până la apariţia modificărilor legale, pentru a elimina suspiciunile cu privire la veridicitatea reducerilor aplicate, autoritatea de concurenţă recomandă comercianţilor online să pună la dispoziţia clienţilor prin intermediul platformelor proprii un sistem prin care aceştia să poată verifica istoricul de preţ.