Târgul de carte "Gaudeamus" la a 27-a ediție
Articol de Mihaela Helmis, 19 Noiembrie 2020, 06:50
Târgul de carte Gaudeamus, organizat de Radio România și aflat la a 27-a ediție, găsește inclusiv în varianta online din acest an un public interesat de mai multe domenii, de mai mulți autori sau de mai multe edituri.
Mihaela Helmis remarcă și importanța accesului cu totul liber și convenabil din orice colț al lumii la oferta Gaudeamus.
Reporter: Dacă m-aș fi aflat la lansarea cărții "Internaționala periferiilor" de Emanuel Modoc, subintitulată "Rețeaua anvagardelor din Europa centrală și de est", sigur aș fi avut câteva întrebări de pus despre metoda de cercetare care privește tehnica datelor mari și în literatură, dar și prezentarea făcută de Ștefan Baghiu pe site ne-a adus lucruri interesante despre o perioadă pe care o credeam bine și definitiv cunoscută.
Ștefan Baghiu: Aici este un paradox al avangardei. Deci, revenind din nou la felul în care etapizează receptarea. Nici în anii '60, nici în anii' 80, nici în anii 2000, anvagarda nu a fost discutată ideologic. Adică, nu mă refer aici la apartenențele scriitorilor. Asta au făcut-o istorici literari și avem datele. Dar cumva să extragem ce a însemnat anvagarda de acolo și să încercăm să o vedem cum funcționează la o scară mai largă, ce a produs, cum s-a întors în conștiința literară românească și așa mai departe. Nu sunt lucruri plăcute. Sunt lucruri despre complexele noastre culturale, sunt lucruri despre naționalism. Dar sunt chestiuni interesante. Avangarda a fost un stimul extraordinar pentru toate lucrurile urâte din lume.
Reporter: Ziua de azi a adus în egală măsură carte românească și carte tradusă în limba română, așa că de la "The Cyber Effect" al profesoarei Mary Aiken de la Londra la 'Gândacul', nuvelă cu referire la același spațiu britanic scris de Ian McEwan, la volumele de poezie sau cărțile pentru copii scrise sigur în limba română, de la reîntâlnirea cu metoda lui Freud la "Cabala Rabinului Isaac Luria", ziua a treia a avut de toate și ne-a reamintit că soluția scrisului, cel puțin în ultimele luni, a fost una salvatoare, așa cum spune și Ali Standish din Carolina de Nord, Statele Unite ale Americi, autoarea cărții "Ethan, cel care am fost" publicată la editura Corint.
Ali Standish: Scrisul pentru mine a fost o mare salvare în acest timp și m-a ajutat să nu mă simt cu totul captivă în această carantină. În plus, am putut să-mi folosesc imaginația pentru a călători în timp și în atâtea locuri interesante. Sper ca această carte, oriunde o veți citi, să aibă același efect și pentru voi, cititori.
(RS)