Meditaţiile, "o formă de corupţie în educaţie"
Un sondaj publicat recent arată că atenţiile pentru cadrele didactice sunt ceva obişnuit în şcolile din România. Sindicaliştii spun că salariile mici sunt principala cauză.
26 Septembrie 2013, 14:15
Meditaţiile, aproape obligatorii în multe cazuri, şi notele nemeritate sunt principalele forme sub care se manifestă corupţia în sistemul de învăţământ, recunoscută în egală măsură de profesori şi elevi.
Ultimul sondaj pe această temă, publicat recent, arată că atenţiile pentru cadrele didactice sunt ceva obişnuit în şcolile din România.
Salariile mici din sistem ar fi principala cauză, spun reprezentanţii sindicatelor.
Însă, în mare parte, rezolvarea ar putea veni şi prin modificarea programelor şcolare, una din vechile revendicări ale reprezentanţilor salariaţilor din educaţie, spune Simion Hăncescu, preşedintele FSLI.
"În ultimii 23 de ani singurul domeniu care a înflorit în România, care a cunoscut progrese remarcabile, a fost corupţia. Din nefericire, şi domeniul educaţiei a fost atins de acest fenoment neplăcut. Ca soluţii, modificarea programelor şcolare. Aceste programe să fie axate pe partea aplicativă şi atunci o să vedeţi că un procent semnificativ de meditaţii o să scadă.
"O altă variantă, dar care necesită fonduri, este cea de a implementa Programul "Şcoală după şcoală". Se poate diminua corupţia şi la examenul de bacalaureat. Eu cred că ar trebui regândit şi modul în care sunt remuneraţi cei care participă la aceste examene", spune Simion Hăncescu.
Strategie anticorupţie în educaţie
În cadrul proiectului de combatere a corupţiei în şcoli a fost elaborată strategia anticorupţie în educaţie, sectorul educaţiei fiind unul dintre cele vulnerabile, pentru care se trasează linii directoare în cadrul Strategiei naţionale anticorupţie.
Strategia prevede, pe lângă codul de Conduită a cadrelor didactice, şi necesitatea elaborării Codului de conduită a elevilor, care la această dată se află în dezbatere publică. Monitorizarea aplicării celor două coduri se va face prin intermediul Consiliului Naţional de Etică.
Acesta nu se va afla în subordinea Ministerului Educaţiei.
Strategia anticorupţie în educaţie a fost realizată prin consultare cu toţi factorii implicaţi în sistemul educaţional.
Meditaţiile, conform prevederilor acesteia, nu pot fi acordate elevilor de la clasă, iar directorii unităţilor şcolare nu pot cere strângerea de fonduri pentru clasă.