Lumina Sfântă de la Ierusalim va fi adusă în România
O delegaţie a Patriarhiei Române va aduce astăzi Lumina Sfântă de la biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim cu un avion special.
Articol de Răzvan Stancu, 04 Mai 2013, 09:10
Creştinii ortodocşi şi greco catolici sunt astăzi în Sâmbăta Mare.
De aproape 2.000 de ani, în Sâmbăta Mare, în mormântul lui Iisus Hristos se aprinde în mod miraculos Lumina Sfântă.
Patriarhul ortodox al Ierusalimului, Theophilos al III-lea, va ieşi astăzi din Biserica Sfântului Mormânt purtând Lumina Învierii, pe care o va răspândi credincioşilor.
Lumina va fi adusă în România în această seară cu un avion special - anunţă Patriarhia.
O delegaţie a Patriarhiei Române condusă de către Preasfinţitul Părinte Varsanufie Prahoveanul, Episcop vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, va aduce Lumina Sfântă de la biserica Sfântului Mormânt din Ierusalim cu un avion special.
Trei avioane de mici dimensiuni o vor duce la Suceava, Satu Mare, Cluj-Napoca şi Timişoara, pentru clerul şi credinciosii ortodocşi din nordul şi vestul ţării.
Lumina Sfântă va fi oferită la slujba de Înviere (orele 24.00) de către Preafericitul Părinte Patriarh Daniel clerului şi credincioşilor prezenţi la Catedrala patriarhală.
Radio România Actualităţi va transmite în direct de la Catedrala Patriarhală din Bucureşti începând cu ora 23.30 "Sărbătoarea Învierii Domnului".
Lumina Sfântă, "un miracol al Ortodoxiei"
Lumina Sfântă este considerată un miracol al Ortodoxiei, care se întâmplă în fiecare an de Paşti la Ierusalim, când, în timpul Vecerniei Mari din Sâmbăta Mare, între orele 12,30 şi 14,30, deasupra Sfântului Mormânt se aprinde un foc ce se pogoară din cer, manifestându-se diferit în fiecare an şi care în primele minute nu frige.
Lumina este adusă credincioşilor de Patriarhul Ierusalimului. Diodorus, fost Patriarh al Ierusalimului între anii 1981 şi 2000, mărturisea că, de obicei, minunea se întâmpla imediat după ce termina de spus rugăciunile.
Lucrurile se petrec după un "scenariu" îndelung verificat. Sfântul Mormânt este inspectat încă din Vinerea Mare, imediat după Prohod.
Cei care fac această verificare - pentru a nu exista nicio bănuială de înscenare - sunt poliţişti civili care nu sunt creştini. De obicei, aceştia sunt trei: un arab, un turc şi un reprezentant al Statului Israel.
Rolul lor este de a inspecta încăperea Sfântului Mormânt pentru a nu exista vreo sursă de foc.
De asemenea, îi controlează corporal pe cei care vor pătrunde acolo în momentul ceremoniei religioase. Apoi, la momentul potrivit, luminile se sting, uşa se sigilează, iar la intrare rămân doar gardienii.
După desfăşurarea slujbei, Patriarhul Ierusalimului, îmbrăcat doar cu un stihar alb, cu epitrahil şi brâu, se îndreaptă spre Sfântul Mormânt. La intrare, Patriarhul este controlat de poliţişti în prezenţa martorilor care aparţin tuturor confesiunilor - romano-catolici, ortodocşi, armeni.
Patriarhul desigilează intrarea în Mormânt şi pătrunde în prima încăpere, în 'Capela Îngerului', însoţit - conform tradiţiei - numai de un arab de religie islamică.
Mai departe, Patriarhul intră singur în încăperea propriu-zisă a Mormântului şi îngenunchează în faţa lespedei.
După rugăciune, cei prezenţi în biserică au adesea prilejul să observe o lumină precum un fulger care vine prin cupola aflată deasupra Capelei Sfântului Mormânt.
Pelerinii compară această lumină cu un glob care se împrăştie în mici bucăţi. Această lumină ajunge până la lespedea Sfântului Mormânt, aprinzând astfel vata presărată deasupra.
Rolul Patriarhului este de a lua în mâini această vată aprinsă, a o aşeza în două cupe de aur şi a se întoarce în Capela Îngerului.
Ulterior, Patriarhul aprinde două mănunchiuri de câte 33 de lumânări fiecare, apoi iese şi împarte lumina credincioşilor.
Potrivit mărturiilor credincioşilor, cei prezenţi nu se ard cu această lumină.