Istoria şofatului în imagini la Arhivele Naţionale
Intrarea Bucureştiului în era vitezei poate fi rememorată printr-o expoziţie organizată la Arhivele Naţionale ale României, cu ocazia Zilei Porţilor Deschise.
Articol de Alex Lancuzov, 02 Noiembrie 2012, 16:40
"Ziua Porţilor Deschise" la Arhivele Naţionale ale României ne-a oferit să dăm timpul înapoi cu peste un secol atunci când Bucureştii intrau prin intermediul automobilului în era vitezei.
Însă chiar de la început Prefectura testa cunoştiinţele şi măiestria candidaţilor iar pentru"certificatul de capacitate"candidatul era obligat să urmeze o şcoală de şoferi.
Prima încercare de reglementare juridică referitoare exclusiv la domeniul circulaţiei pe drumurile publice a avut loc în anul 1859, când, în Bucureşti, se elaborează cu titlu experimental "Ordonanţa pentru reglementarea trăsurilor".
Actul normativ prevedea, în principal, obligaţii în seama birjarilor care nu aveau voie decât să circule la pas, erau obligaţi să nu stropească pietonii şi să fie atenţi pe străzile mai strâmte.
În anul 1906 este publicat în Monitorul Oficial "Regulamentul poliţiei rulajului şi circulaţiei pe drumurile publice”, iar un an mai târziu apar şi primele măsuri referitoare la obligaţia "brevetului de şofer", care putea fi obţinut numai după un examen din care nu lipsea proba de frânare (examinatorul arunca în faţa maşinii conduse de candidat un sac de paie pentru a-i testa reacţiile).
Mai multe despre apariţia permisului de conducere aflaţi de la colecţionarul Viorel Burcea, care expune o colecţie impresionantă de carnete, taloane şi plăcuţe de înmatriculare: