Cehia ridică un monument aviatorului român Gheorghe Bănciulescu
Gheorghe Bănciulescu este prima persoană din lume care a pilotat un avion având proteze în loc de picioare. Aerodromul din oraşul Ploieşti poartă numele aviatorului.
16 Octombrie 2013, 17:14
Un monument dedicat aviatorului român Gheorghe Bănciulescu (1898-1935), prima persoană din lume care a pilotat un avion având proteze în loc de picioare, a fost inaugurat miercuri, în oraşul Rýmařov (Republica Cehă).
Monumentul a fost ridicat în memoria aviatorului Bănciulescu şi în semn de preţuire pentru salvarea vieţii acestuia, în toamna anului 1926, de către medicii de la spitalul din Rýmařov.
Dupa dezvelirea monumentului va fi proiectat filmul documentar Gheorghe Bănciulescu - Şi totuşi voi mai zbura, realizat de regizorul Anca Filoteanu.
Aerodromul din oraşul Ploieşti poartă numele marelui aviator.
Placa memorială din bronz cu efigia aviatorului Gheorghe Bănciulescu şi vulturul din marmură albă amplasat deasupra acesteia au fost realizate de Statul Major al Forţelor Aeriene Române, în colaborare cu Ambasada României în Republica Cehă, Primăria oraşului Rýmařov, Fundaţia Culturală "Bartoc", Spitalul Podhorská nemocnice Rýmařov şi cu sprijinul financiar şi logistic al preşedintelui Asociaţiei Românilor din Republica Cehă, ing. Nicolae Dedulea.
Prima persoană din lume care a pilotat un avion având proteze în loc de picioare
La 12 septembrie 1926, alături de mecanicul Ioan Stoica, la bordul unui avion Potez-XXV pus la dispoziţie de Compania franco-română de Navigaţie Aeriană, Gheorghe Bănciulescu a decolat de pe aeroportul Le Bourget cu destinaţia Bucureşti, pentru atingerea unui record de viteză.
După parcurgerea a aproximativ 1000 de km, din pricina condiţiilor meteorologice nefavorabile, avionul s-a prăbuşit într-o zona de munte pe teritoriul Cehoslovaciei, în apropierea oraşului Rýmařov.
Mecanicul de bord Ioan Stoica a decedat în drum spre spitalul din Rýmařov, iar lui Gheorghe Bănciulescu a trebuit să îi fie amputate picioarele pentru a-i fi salvată viaţa de către medicii cehi.
La finalul unei convalescenţe dificile, în iulie 1927, Bănciulescu a pilotat din nou, de această dată cu proteze în loc de picioare, pentru întâia oară în practica mondială.
La 22 octombrie 1927, preşedintele Republicii Franceze a conferit lui Bănciulescu ordinul Legiunea de Onoare în grad de cavaler.
În anul 1935, Bănciulescu a fost desemnat de către guvernul francez pentru o misiune de amploare: explorarea traseului în vederea înfiinţării liniei aeriene Paris – Madagascar.
I-a fost pus la dispoziţie cel mai modern tip de avion Potez 56, un mecanic şi un radiotelegrafist francezi.
Gheorghe Bănciulescu s-a stins din viaţă la 12 aprilie 1935, la Cairo.