Barometrul de Consum Cultural
Doar 20% dintre români afirmă că au fost să vadă o piesă de teatru anul trecut, față de 29% în anul 2019, iar la muzee, expoziții sau galerii de artă au mers, în 2022, 30%, cu opt procente mai puțini decât înainte de pandemie.
Articol de Radiojurnal, 29 Octombrie 2023, 14:58
Constrângerile severe din timpul pandemiei au influențat și modul în care ne raportăm la viața culturală.
Doar 20% dintre români afirmă că au fost să vadă o piesă de teatru anul trecut, față de 29% în anul 2019, iar la muzee, expoziții sau galerii de artă au mers, în 2022, 30%, cu opt procente mai puțini decât înainte de pandemie.
A crescut însă apetitul pentru vizitarea obiectivelor în aer liber, monumente istorice sau arii arheologice.
Datele apar în Barometrul de Consum Cultural 2022, prezentat public astăzi în cadrul Festivalului Național de Teatru.
Conf. univ. dr. Carmen Croitoru, director general al Institutului Național pentru Cercetare și Formare Culturală: Temele sunt cele clasice, în sensul de consumul public și consumul în spațiul casnic individual. Dar am adăugat un capitol care se referă la legătura dintre participarea democratică și cultură. Prin comparație cu alte țări, suntem la un nivel scăzut de consum cultural, nu avem o infrastructură egal răspândită. Avem încă diferențe enorme față de rural, urban; urbanul mic încearcă să se dezvolte. Dar ceea ce remarcăm este că nu am revenit la consumul cultural de dinainte de 2019.
Barometrul de Consum Cultural este cel mai amplu studiu la nivel național care măsoară practicile consumatorilor de cultură și revine după o pauză de 3 ani, cauzată de efectele sociale și economice ale pandemiei de COVID-19.