Ascultă Radio România Actualitaţi Live

Apel matinal - Invitat: directorul Teatrului Național, Ion Caramitru

Apel matinal - Invitat: directorul Teatrului Național, Ion Caramitru
Ion Caramitru, directorul Teatrului Naţional. Foto: Arhivă.

Articol de Daniela Petrican, 11 Septembrie 2020, 12:48

RADIO ROMÂNIA ACTUALITĂȚI (11 septembrie, ora 8:30) - Emisiunea: "Matinal" - Rubrica: "Apel matinal" - Realizator: Daniela Petrican - În mai puțin de o săptămână, mai exact pe data de 16 septembrie, Teatrul Național București a programat primul spectacol în interior. Este vorba despre piesa 'Noii infractori', care se va juca în Sala Mare, care, deși are 929 de locuri, va fi folosită la doar jumătate din capacitate. Aceasta ca urmare a aplicării noilor reguli privind funcționarea teatrelor și cinematografelor, care au intrat în vigoare de la 1 septembrie. Despre modul în care se pot desfășura spectacolele de teatru în această perioadă discutăm acum cu directorul Teatrului Național, actorul Ion Caramitru. Bună dimineața!

Ion Caramitru: Bună dimineața!

Realizator: Care sunt așadar măsurile luate pentru Teatrul Național din București până acum și ce urmează?

Ion Caramitru: Absolut toate normele care au fost prevăzute sunt respectate și în zona accesului publicului, cât și în ceea ce privește activitatea noastră curentă, zilnică, de repetiții și de activitate administrativă. Iar în ceea ce privește sălile din interior, ele sunt prevăzute din construcție cu cele mai moderne forme de aer condiționat, care va fi folosit conform normelor, astfel încât spectatorii să fie puși în cele mai bune condiții în fața spectacolului. Sunt, cum bine știți, în norme prevăzute câteva activități tehnice: de aerisire, de condiționare a aerului până la un punct, de tot felul de sisteme de curățenie și așa mai departe. Toate sunt puse la punct în așteptarea acestei deschideri.

Realizator: Măsuri care vor fi luate după fiecare reprezentație. În aceste condiții, care va fi frecvența spectacolelor desfășurate în interior?

Ion Caramitru: Deocamdată nu putem deschide decât trei din cele patru săli și în prima săptămână, care o fi aceea, care începe cu 14, cum bine ați spus, pe 16 la Sala Mare se joacă 'Noii infractori', a doua zi, pe 17, la Sala Mare nu jucăm pentru că se repetă, în condițiile în care respectăm normele pentru următoarele două zile. Dar joi, 17, puteți vedea la Sala Pictură spectacolul celebru 'Întâmplare cu un câine de la miezul nopții', ca apoi să ne întoarcem vineri și sâmbătă la Sala Mare să vedem 'Micul Infern', celebrul spectacol și succesul nostru de lungă durată, ca pentru prima oară, vineri, vom juca în două sălii: și la Sala Mare - 'Micul Infern', dar și la Sala Pictură - un spectacol cu o singură actriță, un One-Woman Show, cum se numește, cu titlu 'Siguranța'. Sâmbătă, v-am spus. Încă de acum putem spune că sâmbătă putem juca pe trei scene în același timp: Sala Mare - 'Micul Infern', Sala Studio - 'Bârfe, zvonuri și minciuni', altă celebră comedie a lui Neil Simon, și 'A fost odată în România' - spectacol de pantonimă la Sala Pictură. Duminică, din nou un mare succes comic, 'Allegro, ma non troppo' a lui Ion Minulescu, la Sala Mare și la Sala Pictură 'Omul care a văzut moartea'. Acesta e programul primei săptămâni. În aceeași măsură, în Sala Amfiteatrului, de pe acoperiș, în aer liber, se joacă seară de seară. Și spectacole ale centrului nostru de experiment, cu titlul '9G' și spectacole ale teatrului, chiar și 'Scrisoarea pierdută' se joacă pe Scena Amfiteatru în aer liber.

Realizator: Apropo de scena aceasta, spectacolele de aici vor fi întrerupte începând cu data de 16 septembrie?

Ion Caramitru: Nu, cu 27. Vom juca în Sala Amfiteatru, în aer liber, până în 27 septembrie.

Realizator: Domnule Caramitru, conform noilor reguli, în sălile de teatru și în cinematografe pot sta pe scaune alăturate doar părinții și copii, însă cuplurilor nu li se permite acest lucru. Ați făcut cumva apel la autorități să adapteze regula și pentru aceste situații? S-a schimbat ceva?/ahincu/atataru

Ion Caramitru: Cred că mă întrebaţi asta pentru că ştiţi foarte bine că am făcut, şi nu numai eu, a făcut şi UNITER-ul, s-a făcut o asociaţie a tuturor directorilor de teatru din România.

Realizator: Şi s-a schimbat ceva în urma solicitării dumneavoastră?

Ion Caramitru: Nu, e marea noastră amărăciune. Este o copilărie, aş putea să spun, să nu zic mai rău. Cum adică? Vasăzică în aer liber se putea sta soţ-soţie alături sau un cuplu care îşi cumpără două bilete. Cine cumpără două bilete la teatru? Cuplurile, de regulă, doi prieteni apropiaţi sau soţul cu soţia. Vasăzică soţul poate veni cu un copil al familiei, dar nu poate veni cu soţia.

Realizator: Spuneau colegele, în căşti, soţul cu prietena.

Ion Caramitru: Da, da, e comic, aş putea să spun şi îmi pare rău, am făcut toată argumentaţia necesară, şi de bun-simţ şi de logică, dar n-am avut succes.

Realizator: Da, din păcate. Este cam trist că vorbim despre asemenea situaţii. În mod tradiţional, teatrul presupune atât intereacţiunea actorilor pe scenă, cât şi în culise cu personalul-suport, machiori, costumieri, maşinişti, este practic o mică armată în spatele scenei, pe care noi nu o vedem, dumneavoastră o ştiţi cel mai bine. Ce măsuri de prevenţie luaţi pentru aceştia?

Ion Caramitru: Cele mai stricte, pentru că n-avem încotro, pe scenă nu se poate juca cu mască, ar fi chiar absurd. Dacă s-a dat drumul la teatru, s-a dat drumul în condiţiile în care spectacolul trebuie să îşi respecte condiţia, şi atunci pentru fiecare spectacol care va avea loc vom avea repetiţii speciale, care vor modifica, dacă e cazul, anumite apropieri periculoase, vom modifica uşor regia mişcării şi regia relaţiilor între personaje. În culise, unde într-adevăr, aşa cum spuneţi dumneavoastră, este o activitate poate mai agitată decât pe scenă, toată lumea va purta mască, acolo se poate purta, cei care vor face machiaj sau schimbări de costume rapid vor fi la rândul lor puşi în situaţia de a nu avea contacte directe, ci doar vor ajuta, e o bucătărie pe care o vom respecta./lcoman/atataru

Realizator: Da, numai că şi aici este cam greu, că nu poţi ca machior să stai la un 1,5 metru distanţă. Cam cum să machiezi?

Ion Caramitru: Nu, nu poţi să stai la 1,5 metru, dar vei sta cu o mască foarte bine pusă şi cu mâinile dezinfectate chiar atunci, în momentul respectiv, chiar atunci, deci, pe loc, înainte de a pune degetele pentru a machia faţa actorului dezinfecţia se face la vedere.

Realizator: Asta da. Va exista o adaptare a scenariilor în care se vor juca piesele de teatru în condiţiile actuale, chiar aţi spus şi dumneavoastră, dar au fost actori care au refuzat să joace?

Ion Caramitru: În cazul nostru o singură actriţă, de vârstă, care are, aş spune, probleme de sănătate şi care vrea să se protejeze. A fost înlocuită în spectacolul în care juca, într-unul singur, de o altă actriţă de aceeaşi vârstă, care nu are probleme.

Realizator: Vă întreb cum aţi trecut peste această perioadă atât dumneavostră, cât şi actorii de la Teatrul Naţional Bucureşti, această perioadă de aproape inactivitate?

Ion Caramitru: Da, ar trebui să vă descriu cu lux de amănunte stările de anxietate pe care le-am trăit cu toţii şi faptul că ni s-a luat obiectul muncii, sigur nu e nimeni vinovat de acest lucru, ci acest duşman necunoscut şi nevăzut care este un virus pur şi simplu, dar, iată-l, periculos şi care a şi ucis oameni, deci, înţelegerea este v-aş spune firească, numai că, iată, au trecut 6 luni şi cel puţin Teatrul Naţional a fost întrerupt într-un moment foarte bun, în suită, din ultimii 10 ani cam la fel, în luna februarie, de exemplu, care e o lună scurtă, 25 de zile lucrătoare, noi am jucat 94 de spectacole, am avut 27.300 de spectatori plătitori şi un coeficient de ocupare de aproape 80% a sălilor, adică, un succes solid, puternic, cu un aflux de public execepţional şi cu încasări pe măsură./lcoman/atataru/ Apoi, după 9 martie, totul s-a prăbuşit, n-a mai intrat nimeni, noi n-am mai jucat, teatrul a intrat în colaps financiar, tot ce s-a programat din punct de vedere economic şi organizatoric n-a mai fost posibil. Mai avem trei spectacole de pus în scenă, pe care nu le-am onorat, pentru că fondurile care veneau din veniturile noastre proprii au ajuns la zero, deci, nu avem bani pentru aceste noi spectacole, abia acum se deschide, suntem la mijlocul lui septembrie, practic, mai sunt două luni de activitate până în 15 decembrie, când cam se răreşte interesul publicului către teatru, şi creşte către sărbători, timp în care nu prea mai este vreme să facem toate aceste lucruri, să câştigăm destui bani ca să ne putem reorienta spre o activitate normală. Sălile merg la jumătate, la jumătate vor fi şi încasările.

Realizator: Categoric.

Ion Caramitru: Sperăm, nu este cea mai frunmoasă şi cea mai promiţătoare secvenţă a vieţii noastre.

Realizator: Domnule Ion Caramitru, noi vă dorim succes şi să fiţi sănătoşi, să vă vedem în continuare pe scenă!

Ion Caramitru: Am o mare rugăminte, dacă tot m-aţi căutat, s-o spun, vreau să asigur publicul Teatrului Naţional de condiţii optime pentru găzduirea lor, să nu îşi facă griji apropo de ceea ce înseamnă protecţie, protecţie a sănătăţii lor cât timp vor fi în sălile noastre. Totul va fi din punctul ăsta de vedere impecabil, aşa că să nu îşi facă griji.

Realizator: Şi să ştiţi că şi spectatorii abia aşteptau să vă audă spunând că pot veni liniştiţi la teatru. Vă mulţumim că aţi fost alături de noi în această dimineaţă. Invitatul "Apelului matinal" a fost directorul Teatrului Naţional, actorul Ion Caramitru.

(PH)

Premiile anuale ale revistei  "Actualitatea Muzicală"
Cultură 18 Noiembrie 2024, 16:40

Premiile anuale ale revistei "Actualitatea Muzicală"

Dirijoarea Big Bandului Radio, Simona Strungaru, şi musicalul "Fantoma de la Operă" s-au aflat printre laureaţii galei...

Premiile anuale ale revistei "Actualitatea Muzicală"
“Eugen Preda – principalul mentor al școlii moderne de jurnalism de radio”
Cultură 18 Noiembrie 2024, 16:04

“Eugen Preda – principalul mentor al școlii moderne de jurnalism de radio”

Proiectul s-a desfaşurat în perioada 15 iulie – 15 noiembrie 2024, în Bucureşti şi Cluj Napoca.

“Eugen Preda – principalul mentor al școlii moderne de jurnalism de radio”
Sculptorul Florin Zhu, între #prieteniidelaradio
Cultură 18 Noiembrie 2024, 08:25

Sculptorul Florin Zhu, între #prieteniidelaradio

Florin Zhu este unul dintre cei mai talentați artiști plastici din noua generație.

Sculptorul Florin Zhu, între #prieteniidelaradio
„Privirea lui Thanatos” în șase istorisiri medico-legale
Cultură 17 Noiembrie 2024, 15:05

„Privirea lui Thanatos” în șase istorisiri medico-legale

La editura Polirom a apărut cartea lui Octavian Buda „Privirea lui Thanatos. Epidemii, războaie, asasinate, masacre în șase...

„Privirea lui Thanatos” în șase istorisiri medico-legale
A început examenul de intrare în rezidenţiat
Cultură 17 Noiembrie 2024, 13:13

A început examenul de intrare în rezidenţiat

Acesta are loc în centrele universitare din Bucureşti, Cluj-Napoca, Craiova, Iaşi, Târgu Mureş şi Timişoara.

A început examenul de intrare în rezidenţiat
Codex Aureus, expus în premieră la Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Cultură 17 Noiembrie 2024, 09:30

Codex Aureus, expus în premieră la Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia

Vechi de peste 1.200 de ani, Codex Aureus este cel mai important manuscris medieval aflat într-o colecţie din România.

Codex Aureus, expus în premieră la Biblioteca Batthyaneum din Alba Iulia
Radu Vancu: Și politicianul, și scriitorul încearcă să creeze o narațiune și să o controleze
Cultură 16 Noiembrie 2024, 16:11

Radu Vancu: Și politicianul, și scriitorul încearcă să creeze o narațiune și să o controleze

Interviu cu Radu Vancu - poet, prozator, eseist și traducător.

Radu Vancu: Și politicianul, și scriitorul încearcă să creeze o narațiune și să o controleze
Corul Madrigal a adus „Visul European” la Chișinău
Cultură 15 Noiembrie 2024, 09:49

Corul Madrigal a adus „Visul European” la Chișinău

Revenit în capitala Republicii Moldova după 30 de ani, Corul „Madrigal - Marin Constantin” a fost ovaționat la scenă deschisă...

Corul Madrigal a adus „Visul European” la Chișinău