Cum acționează Poliția de Frontieră?
Sistemul de supraveghere al frontierei maritime este bazat pe conceptul "comandă și control", utilizand IT&C, tehnologie radar și opto-electronică.
Articol de Daniela Vasilescu, 03 August 2014, 18:17
În contextul sărbătoririi a 150 de ani de la înfiinţarea Poliţiei de Frontieră, Inspectoratul General al Poliţiei de Frontieră, în parteneriat cu Direcţia de Informare şi Relaţii Publice a MAI a organizat o călătorie de presă în zona de competenţă a Gărzii de Coastă a Poliţiei de Frontieră Române.
Prima oprire a fost la sediul SCOMAR,care reprezintă un sistem complex de observare,supraveghere și control al traficului al traficului de la Marea Neagră) care se află în Constanța. Sistemul de supraveghere al frontierei maritime este bazat pe conceptul comandă și control utilizand IT&C, tehnologie radar și opto-electronică.
Sistemul este alcătuit din staţii de senzori, comunicaţii, centrul de Comandă şi Control, unităţi de intervenţie (navale, terestre şi aeriene).
Centrul de Comandă şi Control centralizează toate informaţiile provenite de la staţiile de senzori şi de la alte sisteme cu care este interconectat.
Toate informaţiile sunt procesate, analizate şi afişate în timp real, astfel dispunându-se modul de acţiune către unităţile de intervenţie.
Inspectorul principal Daniel Apostol, ofițer specialist și de legătură din cadrul SCOMAR a declarat că infracțiunile constatate de polițiștii de frontieră în zona Mării Negre sunt diverse: de la pescuitul ilegal,exploatarea ilegală a resurselor de orice fel, iar cea mai actuală problemă cu care se confruntă este migrația ilegală pe mare,care din vara trecută a început să se amplifice în zona Istanbul-Constanța.
După vizitarea centrului, am fost îmbarcați la bordul navei Amiral a Poliției de Frontieră“ Ștefan Cel Mare”, unde după o călătorie pe mare de 6 ore am ajuns la Sulina.
Nava maritimă de supraveghere - O.P.V. (Offshore Patrol Vessel) - MAI 1105 "Ştefan cel Mare" a fost construită prin programul financiar "Facilitatea Schengen” fiind proiectată şi construită în perioada 2009 - 2010.
Nava este dotată cu un compartiment destinat staţionării a 80 de persoane ambarcate temporar (imigranţi, refugiaţi) pe timpul transportului către primul port de debarcare, cameră de detenţie cu dotarea necesară, birou criminalistic dotat cu echipamente specifice muncii de poliţie, infirmerie cu sală de consultaţii şi staţionar.
Cu ajutorul acestei nave, polițiștii de frontieră își pot indeplini orice misiune privind imigrația ilegală,căutare și salvare pe mare, prevenirea braconajului piscicol și alte misiuni conexe, a spus comandatul navei, Cătălin Paraschiv .
De asemenea, au avut loc și exerciţii demonstrative pe Marea Neagră şi în Portul Sulina, care au ilustrat modul de acţiune al Poliţiei de Frontieră pentru combaterea infracţionalităţii transfrontaliere.