Taxa de poluare "nu va fi eliminată"
Interviu cu ministrul mediului, László Borbély.
Articol de Alexandra Andon, 08 Iulie 2011, 17:44
Realizator: Alexandra Andon - Bună ziua tuturor! Ne aşteaptă o nouă taxă de poluare? Cum se va numi aceasta? Cum se face că mai multe variante aprobate de guvernele României pentru taxa de poluare nu sunt conforme cu legislaţia europeană? Invitaţi, prin telefon, ministrul mediului, domnul László Borbély, şi ziaristul Robert Stan, de la săptămânalul "Capital". Bună ziua. Domnule ministru, mai întâi, ce variante ne aşteaptă acum pentru taxa auto? Taxă de poluare, taxă auto, taxă de primă înmatriculare... - cum se va numi aceasta?
László Borbély: Taxa va rămâne. De ce? Pentru că, de fapt, cele două decizii care sunt la nivelul Curţii Europene de Justiţie nu au pus sub semnul întrebării ultima variantă a legii.
De fapt, Comisia Uniunii Europene a pledat în favoarea României în acest proces, ce a fost o discriminare indirectă în perioada în care cei care au adus din străinătate maşini trebuiau să plătească taxa de primă înmatriculare, dar cei care înregistrau în România, nu.
Şi atunci, trebuia să luăm două tipuri de măsuri: în primul rând, să eliminăm această discriminare indirectă care a fost într-o perioadă, în anul 2008; doi: să vedem cu mergem mai departe cu taxa.
Pentru că eu nu pot să admit şi cred că statul român nu poate să-şi permită să stea indiferent dacă vedem ce se întâmplă în jur. Ce se întâmplă? Anul trecut, în România s-au cumpărat 110.000 de maşini noi şi s-au adus maşini second-hand 230.000.
Din cele 230.000, 42% au fost maşini mai vechi de zece ani de zile. Noi am pornit proiectul "Rabla", prin care orice maşină care e mai veche de zece ani poate fi casată, şi statul asigură acel voucher de 3.800 de lei; mai poate să-şi cumpere două de pe piaţă şi să-şi cumpere o maşină nouă.
Dar dacă cineva îşi asumă răspunderea să aducă o maşină mai veche şi vrea să o înregistreze, să plătească o taxă de primă înmatriculare. Din acest punct de vedere, vom reduce nivelul taxei - aceasta este propunerea noastră, care e postată pe site-ul ministerului.
Vom reduce taxa de primă înmatriculare cu 20-30%, pentru că intră o nouă categorie: maşinile care au fost înmatriculate înainte de 1 ianuarie 2007, la prima vânzare; cumpărătorul va trebui să plătească taxa de primă înmatriculare, ca să eliminăm această discriminare indirectă, şi vom reduce nivelul taxei şi vom da înapoi această taxă, diferenţa de taxă dintre cea plătită şi noua grilă a taxei, celor care au plătit mai mult.
Audio: interviul integral cu ministrul mediului, László Borbély.
Realizator: Încă o dată, domnule ministru: cei care au cumpărat maşini sau le-au înmatriculat până la 1 ianuarie 2007, ce se va întâmpla cu aceştia?
László Borbély: La prima vânzare a acestor maşini, cumpărătorul va trebui să plătească taxa de primă înmatriculare.
Realizator: Iar pentru cei care au înmatriculat maşini noi sau cumpărate din străinătate după 1 ianuarie...
László Borbély: Rămâne... taxa rămâne, deci. Cine, şi de acum încolo, va aduce maşini second-hand din străinătate sau maşini noi sau va înmatricula în România orice fel de maşină va trebui, în continuare, să plătească taxa de primă înmatriculare.
Realizator: Ca să fie lucrurile clare, taxa de poluare... aceasta va fi plătită la prima vânzare în România, pentru unele maşini.
László Borbély: Sunt două categorii diferite. Conform deciziei Curţii Europene de Justiţie, să eliminăm această discriminare care a fost în acea perioadă. Împreună cu Ministerul Justiţiei, în Comitetul interministerial, am decis că nu putem elimina altfel decât dacă, de la intrarea în vigoare a legii, cineva îşi vinde o maşină înmatriculată înainte de 1 ianuarie 2007, cumpărătorul trebuie să plătească taxa de primă înmatriculare. În afară de această categorie, orice nouă înmatriculare în România va trebui să fie taxată cu taxa de primă înmatriculare.
Realizator: Inclusiv maşinile noi, care sunt cumpărate...
László Borbély: Inclusiv maşinile noi, pentru care trebuie să plăteşti o taxă incomparabil mai mică, deci de la 50 până la 150-200 euro. Deci, noi sprijinim cumpărarea de maşini noi prin aceste taxe mici, şi cel care, de exemplu, vine cu o rablă şi o predă la REMAT, mai cumpără două vouchere, aşa cum am spus, mai pune 3.000-4.000 de euro şi cumpără o maşină nouă. Aceasta trebuie să fie, după părerea mea, politica Guvernului României.
Realizator: Domnule ministru, iar pentru maşinile cumpărate înainte de 1 ianuarie 2007 această taxă de poluare va fi plătită indiferent de câte ori au fost ele vândute în România între timp? Dacă sunt la al treilea, al patrulea proprietar?
László Borbély: Indiferent.
Realizator: Îl întreb pe ziaristul Robert Stan de la săptămânalul "Capital" cum i se pare această variantă propusă de guvern - elimină toate inechităţile anterioare, elimină toate obiecţiile formulate de către Curtea de Justiţie a Uniunii Europene?
Robert Stan: Nu sunt jurist, dar, în principiu, cred că se rezolvă de data asta problema menţionată de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene. Însă ce a uitat domnul Borbély să menţioneze în declaraţia dânsului este că, pe lângă aceste decizii ale Comisiei Europene şi ale Curţii de Justiţie a Uniunii Europene, mai era o problemă extrem de importantă, care este legată de cuantumul considerat anormal, raportat la valoarea de piaţă a maşinii, cuantumul taxei. Şi acesta este un lucru foarte important.
Realizator: Dar domnul ministru a spus că va scădea cu 20-30% nivelul taxei de primă înmatriculare.
Robert Stan: E foarte adevărat, însă este vorba de o medie, ce spune domnul ministru, şi îl înţeleg foarte exact.
László Borbély: Nu între 20 şi 30%, ci în funcţie de vechime, de altele... dar cel puţin 20%.
Robert Stan: Foarte adevărat, însă problema este aceeaşi, domnule ministru. Este vorba despre maşinile noi care vor plăti, probabil, o taxă mai mică, pentru că sunt noi şi poluează mai puţin, şi maşinile mai vechi, care probabil vor plăti o taxă mai mare, pentru că poluează mai mult - nu întotdeauna e adevărat, ştiţi foarte bine chestia asta, dar să presupunem că e adevărat.
Însă raportat la valoarea de piaţă a maşinii, ştiţi bine că taxa pentru o maşină mai veche, second-hand, poate fi destul de mare şi depăşeşte câteodată, după cum spuneau cei de la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene, undeva un 30% din valoarea maşinii. Asta, în momentul de faţă.
Probabil, când o veţi reduce, nu va mai fi 30%, va numai un 20% sau 25%. Dar, totuşi, atâta timp cât o maşină nouă plăteşte mai puţin - deci o maşină... nu pot să dau preţ acum - şi o maşină veche plăteşte mai mult, vă daţi seama că se menţine aceeaşi poveste cu cuantumul taxei considerat anormal raportat la valoarea de piaţă.
László Borbély: Fiecare ţară din Uniunea Europeană are propria ei politică în acest sens. Şi acum, dacă te duci la o piaţă de maşini, poţi să cumperi maşini înregistrate în România de 2-3 ani - deci, dacă au fost deja înmatriculate după 1 ianuarie 2007 - la un preţ rezonabil şi onorabil.
Deci, noi ţintim acele categorii de persoane care depăşesc această limită, adică plătesc o taxă mai mare, aşa e, dacă îşi asumă această răspundere că iau maşini mai vechi, care poluează mai mult, care nu sunt Euro 5, ci Euro 3, Euro 2, Euro 4.
Deci, în momentul acesta există libertatea celor care vor să-şi cumpere o maşină să meargă pe piaţă şi să cumpere o maşină înregistrată, repet, după 1 ianuarie 2007, înmatriculată; nu trebuie să plătească niciun fel de taxă de primă înmatriculare.
Realizator: Domnule ministru, pentru că Robert Stan a deschis această linie de discuţie, va scădea diferenţiat aşadar această taxă de primă înmatriculare cu 20-30%; unde scade mai mult, unde scade mai puţin? La maşinile noi scade mai mult sau mai puţin?
László Borbély: La maşinile noi au cam rămas aceleaşi, deci acolo a fost taxa foarte mică. Scade mai mult la maşinile euro 4 şi acele maşini care considerăm că poluează mai puţin şi rămân cu taxe, dar tot aşa reduse, cu cel puţin 20% la cele care considerăm că poluează mai mult.
Realizator: În cât timp trebuie să fie pusă la punct şi finalizată această ordonanţă, acest proiect de lege, cum va fi alegerea?
László Borbély: Problema e că Ministerul Justiţiei a fost foarte ferm: nu putem decât prin proiect de lege. Deci proiectul de lege eu sper să finalizăm în 2-3 săptămâni; va trebui să mai avem şi o discuţie cu premierul, o discuţie finală, pentru că acest comitet interministerial şi-a expus punctul de vedere comun.
Urmează ca, în procedură de urgenţă sau, dacă putem - noi vom cere eventual să discutăm şi în coaliţie - o sesiune extraordinară, pentru că este urgenţă, dar trebuie să ştie toată lumea că, dacă intră în vigoare această lege, indiferent, chiar dacă acum au plătit această taxă de primă înmatriculare, le vor fi înapoiaţi banii.
Realizator: Şi de ce este atât de urgentă această lege? Riscăm vreun fel de procedură din partea UE?
László Borbély: Când este o decizie a Curţii Europene, trebuie pusă în practică cât de curând, deci nu există un termen anume; dar, evident, şi noi dorim s-o clarificăm. În primul rând, de ce? Pentru că, ştiţi foarte bine, sunt mii şi mii de procese.
Noi cred că - şi am discutat şi cu Ministerul Justiţiei, i-au implicat pe cei care au analizat din punct de vedere legal, ei ne-au confirmat, şi acest lucru este şi un îndemn către cetăţeni să nu mai cheltuie totuşi bani cu avocaţi dacă nu e necesar, pentru că această lege eu zic că va clarifica aceste probleme şi vor fi mult mai puţine procese, deci e interesul şi al nostru ca să nu mai fie aceste procese în fiecare zi, care evident consumă bani, consumă energie, nervi şi nu e în interesul nostru.
Realizator: Nu cumva, domnule ministru, aceste procese erau în parte şi pentru că administraţiile financiare refuzau restituirea taxelor auto încasate în anumite perioade de timp sau tărăgănau lucrul acesta?
László Borbély: Nu, nu, deci procesele erau clar împotriva legii. Dar vreau să vă spun că legea adoptată în decembrie 2010 prin ordonanţă este constituţională şi, de fapt, e o variantă care, vă repet, a fost agreată de UE, deci noi avem de partea noastră această decizie a Curţii Constituţionale, de aceea schimbăm aceste elemente în lege de care am vorbit.
Realizator: De ce în decembrie 2010 putea fi adoptată o asemenea reglementare prin ordonanţă şi acum nu, trebuie neapărat o lege?
László Borbély: Pentru că - ne-au explicat cei de la Ministerul Justiţiei - având în vedere această schimbare, introducerea noii categorii ca la prima vânzare să trebuiască să plătească, ea se referă la acel articol din Constituţie care se referă la unele drepturi fundamentale, deci de aceea au solicitat să fie aprobat prin lege. Şi noi doream prin ordonanţă, pentru că rezolvam mai simplu, deşi intra în parlament şi acolo evident putea fi modificată, era acest risc. Dar oricum, acum mergem pe această variantă a legii.
Realizator: A existat şi varianta plăţii unei taxe de poluare anuală de către toţi utilizatorii, proprietarii de maşini?
László Borbély: A fost în discuţie, pentru că e clar că, de fapt, am putea să analizăm pe viitor această variantă. În momentul de faţă, după părerea mea, totuşi există diferite categorii, şi eu sunt sceptic în acest moment cu cealaltă variantă cu taxa anuală pentru toţi, pentru că ar fi, probabil, cum avem şi legea privind asigurarea obligatorie pentru clădiri şi care practic nu funcţionează.
Deci, va trebui s-o analizăm, va trebui eventual într-un viitor să o şi aplicăm; dar în momentul de faţă, după părerea mea, trebuie să mergem pe aceeaşi variantă, cu aceste modificări, evident, de care am vorbit.
Realizator: Strict teoretic vorbind, în legătură cu varianta plăţii anuale a unei taxe de poluare, ce s-ar întâmpla cu cei care au plătit la înmatriculare această taxă de primă înmatriculare legată de poluare?
László Borbély: Vedeţi, e o altă problemă care ar trebui să fie discutată. Este foarte justă întrebarea dvs. Deci, aceştia ar fi dezavantajaţi, pentru că plătesc o dată la prima înmatriculare şi după aceea plătesc încă o taxă, deci ar introduce un nou element de nesiguranţă şi de interpretare diferită.
Deci, eu cred că, vă repet, din punctul de vedere al Guvernului României, al intereselor României, de fapt, atunci când avem totuşi aici în România, Slavă Domnului, producători de automobile care oferă - şi şi alţii, evident, care sunt pe piaţă - maşini la un preţ rezonabil, maşini noi Euro 5, care de departe nu poluează cum poluează vechile maşini, când oferă statul posibilitatea ca prin Programul "Rabla" să eliminăm anual 190.000 de maşini - cum a fost anul trecut, şi anul acesta vor fi probabil peste 120.000 rablele care vor fi scoase din circulaţie -, atunci nu poate să-şi permită să nu taxeze, ca să nu devenim un cimitir al maşinilor aduse second-hand din străinătate.
Deci, fiecare stat trebuie să-şi apere interesele proprii, şi nu e nici prima, nici ultima oară când se iau unele decizii de către Curtea Europeană de Justiţie şi către alte state, pentru că statul respectiv are un punct de vedere diferit. Dar, evident - şi aici nu există niciun fel de echivoc -, statul respectiv trebuie să aplice deciziile Curţii. Asta facem noi prin această modificare de lege.
Realizator: În măsura în care acest proiect al guvernului va deveni lege, ce zone de piaţă vor fi afectate?
Robert Stan: În primul rând, cred că problema majoră va fi în zona celor care au maşini foarte vechi - Dacia 1300, Dacia 1310 - şi care, în principiu, vor fi împiedicaţi într-un fel sau altul să-şi cumpere o maşină nouă, pentru că pur si simplu nu vor mai putea să-şi vândă maşina veche.
Realizator: Bine-bine, dar la ce valori, până la urmă...?
László Borbély: Numai un moment! Nu trebuie să-şi vândă, poate să meargă să o dea la "Rabla" - primeşte 3.800 de lei, mai cumpără de pe piaţă un voucher, la un preţ care, am înţeles - şi oferă şi dealerii - e la 1.500, 1.800, nu ştiu cât e, şi cumpără o maşină nouă, care este pe termen mediu şi lung o variantă bună, cu taxă mică. Deci, nu e adevărat că nu le asigurăm această posibilitate. Decât să vândă de nu ştiu câte ori şi să polueze în continuare... - vorbim în general de maşini mai vechi de zece ani.
Robert Stan: Dacă-mi permiteţi, ştiţi foarte bine că acel om care are o maşină Dacia 1310, dacă-mi e permis să spun denumirea, nu-şi permite diferenţa dintre câţi bani i se dau la Programul "Rabla" pentru vouchere şi valoarea unei maşini noi. Aici e marea problemă!
László Borbély: Atunci, poate să circule cu maşina aceea, şi n-o vinde. Circulă cu maşina aceea până când poate să circule, evident.
Robert Stan: Poate şi-ar fi putut cumpăra una ceva mai nouă, asta voiam să spun.
Realizator: Ce valoare poate să aibă pe piaţă o asemenea maşină veche?
Robert Stan: Dacă vorbim de o Dacie 1300...
Realizator: Mai mare sau mai mică?
Robert Stan: E clar că e mai mică decât voucherele de la Programul "Rabla". Valoarea unei maşini, a unei Dacii 1310, probabil, în momentul de faţă nu depăşeşte 10-15 milioane - depinde şi de maşină, e foarte adevărat.
Realizator: Şi atunci nu e mai uşor să o dea la Programul "Rabla" cu 3.800?
Robert Stan: E foarte uşor. Ideea este că probabil omul mai degrabă o va ţine pe-aia şi va polua în continuare cu acea maşină, pentru că oricum el nu-şi poate permite, exact ce vă spuneam, să ia tichetele de la "Rabla" şi să plătească diferenţa de la acele tichete - dacă facem un calcul, trei tichete înseamnă vreo 2.700 de euro - până la o maşină nouă, care înseamnă minimum 6.000-7.000 de euro.
Vă daţi seama că sunt 3.000 de euro şi e destul de dificil pentru cineva de la ţară, care până acum îşi făcea şi el treaba bine mersi cu Dacia aia 1310, să-şi cumpere una nouă. Prin urmare, el va merge în continuare cu Dacia 1310, pentru că nu va putea să înmatriculeze o maşină.
Realizator: Până când nu va mai găsi piese.
Robert Stan: Eventual.
László Borbély: Aveţi perfectă dreptate, din acest punct de vedere. Vă închipuiţi, suntem într-o economie de piaţă, deci eu nu pot să oblig pe toţi cetăţenii din România să predea maşinile la Rabla.
Robert Stan: E foarte adevărat.
László Borbély: Dar statul trebuie să ofere o şansă celor care mai cer împrumut, mai rezolvă ştiu eu cum, ca să poată să-şi cumpere o maşină - deci, trebuie să le dau o şansă.
În rest, vă repet, trebuie să-i taxez pe cei care poate nu înţeleg cu toţii că dacă iei o maşină second hand, care nu e second hand, ci nu ştiu la a câta mână de multe ori, ai mult mai mari riscuri, chiar dacă e puţin mai ieftină, puţin mai ieftină, decât dacă rezolvi prin Programul "Rabla", prin alte posibilităţi, să-ţi cumpere o maşină nouă care deja e alt nivel, alt Euro 5, care nu poluează, nemaivorbind de maşini hibrid şi electrice, unde, conform deciziei guvernului, ştiţi că acordăm facilităţi suplimentare.
Robert Stan: Bine, e foarte adevărat, acolo vorbiţi de probabil 10-15 maşini pe an, pentru că hibride şi electrice ştiţi bine ce preţuri au şi e foarte greu de crezut...
László Borbély: E de viitor. Deocamdată, noi trebuie să asigurăm posibilitatea şi trebuie să vină producătorii cu propuneri. La hibrid sunt mai multe posibilităţi, la maşini electrice e de viitor, că ţine şi de infrastructură, evident.
Robert Stan: Dacă-mi permiteţi, am două întrebări - sau, de fapt, două probleme legate de noul sistem de taxare şi de fapt de orice sistem de taxare al poluării de până acum. Din ce am înţeles eu şi de la domnul ministru Borbely şi de la domnii miniştri dinaintea dânsului, discursul dânşilor este mai degrabă unul economic decât unul al cuiva care se ocupă de problema mediului.
Şi, dacă-mi permiteţi, am să vă întreb de ce este necesar în momentul de faţă să se ia în calcul vechimea maşinilor, norma Euro şi atâtea altele, când de fapt trebuie plătit exact pe emisiile poluante ale vehiculului?
Şi, dacă vorbim de asta, ştiţi bine că şi în momentul de faţă există maşini foarte noi, Euro 5, care emit mult mai mult decât o maşină Euro 3 - e adevărat, cu dimensiuni foarte diferite, dar oricum emit mai mult, deci poluează mai mult; şi, în condiţiile date, de ce nu e suficient să luaţi în calcul emisiile poluante şi atât?
Realizator: Vă referiţi la capacitatea cilindrică, din cauza aceea ar emite mai mult pe kilometrul parcurs - sau ceva de genul ăsta.
Robert Stan: E vorba de o maşină cu motor mare, care bineînţeles că emite mult mai mult decât una cu motor mai mic.
László Borbély: Ţinem cont şi de capacitatea cilindrică, şi de emisiile poluante; nu-i adevărat că nu ţinem cont. Deci, în calculul pe care îl facem de aceste lucruri ţinem cont.
Robert Stan: Da, dar ţineţi cont şi de vechimea vehiculului şi de norma Euro.
László Borbély: Da, dar de vechimea vehiculului ţinem cont în felul următor: nu neapărat, deci un vehicul mai vechi totuşi poluează mai mult, şi sunt calcule în acest sens. Dar, ţinem cont şi de faptul că acel vehicul va circula mai puţin, eventual, decât un vehicul nou, care are o viaţă de 15, de nu ştiu câţi ani. Deci, aici este un calcul complex, care ţine cont de aceşti parametri.
E foarte dificil, evident, să faci un calcul care să mulţumească pe toată lumea. Probabil că o să ajungem, sper, şi în România - şi sincer o spun - ca să fie o taxă aplicată pentru toţi şi să ţină cont numai şi numai de emisii de poluare - dar în care, vă repet, trebuie să ţinem cont şi de cilindree şi acte.
Dar în momentul de faţă este o politică de stat ceea ce vă spun, o politică care spune: "Haideţi să scoatem maşinile vechi", şi acest lucru totuşi este spectaculos, dacă până în momentul de faţă, din 2005 şi mai ales după schimbarea programului, am reuşit să scoatem din circulaţie, incluzând şi 2011, circa 500.000 de maşini vechi.
Deci e ceva, un număr care ajută foarte mult mediul. În plus, mai reuşim sau nu, asta va demonstra şi noua lege, să estopăm această hemoragie de maşini vechi care intră în România. Vreau să vă spun că anul acesta, din calculele pe care le-am primit, în primele 4 luni de zile, de la 40% a scăzut la 9,8% procentul maşinilor mai vechi de 10 ani care au fost aduse în România.
Deci nu e adevărat că nu a avut efect această modificare de taxă. Noi trebuie să luăm acele decizii care să împiedice cât putem, conform regulilor economiei de piaţă; în plus, evident, probabil totdeauna vor fi şi cei care consideră că ar trebui să se găsească o formulă mai bună.
Realizator: Dvs spuneţi că formula adoptată în decembrie 2010 a fost mai bună, a fost mai eficientă, scăzând numărul de maşini vechi aduse în România şi înmatriculate prima dată, dar scăderea nivelului acestei taxe de poluare s-ar putea să aibă efectul contrar, să mai crească un pic numărul de maşini...
László Borbély: Sper că nu. Introducem acest nou element şi eu sunt convins că prin aceste decizii, repet, trebuie să ţinem cont şi de numărul de procese, de multe lucruri.
Deci, sunt lucruri care admit că pot fi apreciate ca subiective, de exemplu această reducere cu 20%, dar cred că trebuie să venim în primul rând în întâmpinarea unor solicitări şi juridice şi de altă natură. În plus, trebuie să menţinem filozofia acestei taxe de primă înmatriculare.
Realizator: Domnule ministru, pentru ultimele minute ale acestei emisiuni aş vrea să vă adresez o întrebare legată de chestiunea accesării fondurilor europene de către Ministerul Mediului, care a fost citat că ar fi nu dintre cele mai performante în legătură cu accesarea de fonduri europene. Cum staţi?
László Borbély: Vreau să clarificăm o problemă de fond - şi aici am spus-o de câte ori am avut ocazia. Şi nu vreau să mă derog de responsabilitate, ferească Dumnezeu, nu sunt genul de om. Ministerul are responsabilitatea să încheie contractele - pentru că sunt două axe mari care sunt peste 80% din suma alocată POS-ului pe mediu, cele 5,6 miliarde de euro.
Este apă, deci reabilitarea sistemelor de alimentare cu apă, şi deşeuri - managementul integrat al deşeurilor. Aceste proiecte sunt implementate de autorităţile locale. Deci, cheltuirea banului se face de către autorităţile locale. Vreau să vă spun că suntem primii în Europa în ceea ce priveşte încheierea de contracte.
Deci noi am depăşit acel grafic care a fost stabilit cu Uniunea Europeană. Terminăm în acest an cu contractarea a 5,8-5,9 miliarde de euro, care sunt bani pentru POS mediu.
Restul e în responsabilitatea şi atribuţia autorităţilor locale. Evident, nu putem sta impasibili - am avut vreo 20 de întâlniri în ultimul an cu toţi cei care sunt implicaţi, ultima săptămână trecută, şi încercăm şi prin modificarea legislaţiei, prin... ştiţi foarte bine, sunt acele contestaţii la toate licitaţiile.
Deci încercăm, dar, în rest, eu nu pot să mă duc acolo la fiecare primărie, la fiecare consiliu judeţean să rezolv problema lui, care ţine de management, de oameni pregătiţi, de multe lucruri. Asta este problema Ministerului Mediului, suntem într-o situaţie specială.
Ministerul Transporturilor, când ajunge la contractare, rezolvă prin CNADR, deci rezolvă prin minister. Sunt alte ministere, cum e Ministerul Muncii, în care sunt multe proiecte mici, dar alt tip de proiecte. Acestea sunt proiecte mari, de infrastructură, care ţin la...
Realizator: La nivel naţional.
László Borbély: Nu...
Realizator: Cele de la Transporturi şi de la Muncă.
László Borbély: Cele de la Transport şi Muncă. La mine, la Ministerul Mediului, sunt mari lucrări de infrastructură, de 180-190 de milioane de euro pe un judeţ. De exemplu, la Cluj, care e împreună cu Sălajul, o parte din Sălaj, dar care trebuie implementate de autorităţile locale. Aici e marea problemă, deşi în 6 luni de zile suntem al treilea minister ca şi sumă absorbită, după Dezvoltare şi Muncă.
Realizator: Atunci, clasamentul acela care vă este reproşat e făcut procentual sau cum, faţă de ceea ce ar putea fi accesat?
László Borbély: Nu, vorbim pe toată perioada, începând din 2007, şi acolo într-adevăr mi se pare, pentru toată perioada, suntem pe locul 4, din câte ştiu eu, luând toate ministerele.