Prezenţa Radio România în Kuala Lumpur, "foarte importantă"
Radiourile publice au un mandat specific, pentru că programele sunt orientate către public şi nu spre marketing, a spus secretarul general al Uniunii Audio-Vizualului Asia-Pacific.
Articol de Adina Dragomir - Radio România Cultural, 11 Septembrie 2014, 09:39
Pentru început, seara trecută am fost împreună la un concert bun, pot să spun, dar vreau să ştiu părerea dumneavoastră despre spectacolul Orchestrei Naţionale Radio, a fost aici în Malaysia, în Kuala Lumpur şi cred că acel concert a fost "parfumul" acestui summit. Ce părere aveţi despre concert?
Javad Mottaghi: A fost minunat să avem un concert românesc aici, în Malaysia.
Impresia pe care am avut-o de la participanţii la World Summit on Media for Children, atât participanţii străini, cât şi participanţii locali, a fost foarte pozitivă, lor le-a plăcut foarte mult.
Am fost foarte impresionat de calitatea interpretării, calitatea muzicienilor şi a fost entuziasmul mare de a aduce cultura în această parte a regiunii şi de a fi prezentată comunităţii internaţionale.
A fost o seară foarte plăcută, ne-a plăcut foarte mult.
După concert am avut ocazia să mă întâlnesc cu unii dintre muzicieni.
Mi-a plăcut cu adevărat şi interpretările extraordinare mi-au plăcut foarte mult şi noi toţi am fost încântaţi. Iar eu sunt sigur că acesta a fost momentul culminant al summit-ului.
Vorbind despre summit, aş dori să vă întreb părerea generală despre acest summit, care este importanţa acestui summit, acum, în secolul XXI?
Javad Mottaghi: Vorbim despre generaţii, despre viitoarea generaţie, copiii sunt cetăţenii lumii. Copiii noştri sunt cei care iau decizii mâine.
Deci, media are un rol de jucat în angajarea, distracţia şi formarea copiiilor.
Şi summit-ul este important pentru că el vorbeşte despre provocările cu care ne confruntăm în fiecare regiune, de provocările cu care se confruntă copiii în fiecare regiune.
Sărăcia, problema sănătăţii, educaţia, lipsa de educaţie, există 250 de milioane de copii în lume care nu pot să citească şi să scrie o propoziţie.
Deci, acestea sunt problemele cu care s-ar putea confrunta copiii din fiecare ţară.
În Africa, există provocări, în Asia există provocări, în Europa există provocări.
Şi de aceea media are un rol de jucat pentru a aduce oamenii împreună şi pentru a schimba experienţe.
Şi pentru a vedea cum le abordăm, dumneavoastră, în Europa, alţii în Africa, alţii în America de Nord, noi în Asia.
Cel mai important lucru pentru copii este să înţeleagă că lumea este o diversitate, este o lume diversă şi noi avem culturi diferite, economii diferite, politici diferite, populaţii diferite, limbi diferite, grupări etnice diferite.
Iar copiii ar trebui să ştie, să crească cu o înţelegere mai bună a vecinilor lor şi a comunităţii internaţionale în scopul de a face lumea un loc diferit pentru ei înşişi şi pentru generaţiile viitoare.
Deci summit-ul reprezintă o oportunitate unică pentru producători, directori, pentru cei care iau decizii să vorbească despre probleme care au legătură cu copiii.
Deci, media are un rol foarte important în viaţa copiiilor, unul foarte dificil.
Javad Mottaghi: Copiii, acum, în aşa-numita era digitală decid ce să urmărească, pe care platformă.
Şi de aceea media ar trebui să fie foarte atentă în a oferi conţinutul adecvat în scopul de a atrage copii.
În urmă cu câţiva ani, poate că unii copii petreceau mai mult timp în faţa televizorului şi ascultând radioul, ascultând programe pe care le difuzau posturi de radio.
Acesta nu mai este cazul acum, copiii au de făcut alegeri, deci apare concurenţa.
Şi există adepţi şi critici, deci trebuie ca un post de radio... noi trebuie să înţelegem că singura modalitate de a atrage copii este să îmbunătăţim conţinutul şi informaţiile pe care le oferim copiiilor şi să le facem relevante pentru viaţa copiiilor.
Şi să îi implicăm, temele trebuie spuse de copii pentru copii şi nu este numai faptul că eu reprezint un post de radio, cred că au nevoie copiii de el şi eu le ofer ceea ce cred eu că au nevoie copiii.
Producţia trebuie făcută de copii, cu copii, pentru copii.
Şi acesata este calea de a ajunge la audienţă. Iar noua generaţie este complet diferită faţă de generaţia noastră. Iar, de aceea, din nou, acesta este o valoare adăugată pentru astfel de summit-uri, de a cerceta o nouă media.
Vorbim despre educaţie şi conţinut, eu cred că aceasta este una din misiunile noatre, radioul public, de a da copiiilor programe cu un conţinut de o bună calitate şi de a încerca să îi educăm. Ce credeţi despre asta?
Javad Mottaghi: În primul rând, cred că noi, posturile de radio, ar trebui să ne educăm pe noi înşine. Şi noi nu trebuie să gândim că este în regulă, noi avem un rol pe care trebuie să îl jucăm. Noi trebuie în mod constant să ne educăm pe noi înşine, să ne actualizăm pe noi înşine şi să îmbunătăţim calitatea noastră, iar ca rezultat calitatea programelor noastre se va îmbunătăţi.
Şi, în al doilea rând, noi trebuie să privim la educaţie pentru toţi copiiii din lume, toţi copiii din toate societăţile.
Dacă priviţi la ţări populate din regiunea noastră, mulţi copii nu pot merge la şcoală, mulţi copii nu au acces la Internet, 60% din populaţia lumii nu are acces la Internet.
Mulţi copii nu au profesori, nu au o sănătate corespunzătoare, HIV/SIDA, violenţe împotriva copiiiilor, trafic de copii, copii-soldaţi, pornografie infantilă.
Deci, acestea sunt provocări în care este implicată fiecare societate, mai mult, sau mai puţin.
Deci, pentru cei care iau decizii, pentru producători aceasta este ocazia să stea jos şi să analizeze posibilitatea de a ajuta copiii cu copii.
Iar dacă o să mă întrebaţi care este calea de urmat, am să spun informaţii şi reprezentaţii, educaţie.
Nu este vorba numai de distracţie, este vorba de informaţii şi reprezentaţii pentru toţi şi folosind oricare al doilea program posibil al nostru pentru a atrage copiii, părinţii şi familiile.
Şi haideţi să vorbim despre valorile familiei, să vorbim despre valorile societăţii.
În Asia acesta este un parametru foarte important, părinţii, familia trebuie să abordeze această problemă înainte ca societatea să examineze şcoli, universităţi.
Aceasta este o muncă în echipă, este ceva de care sunt preocupate toate societăţile.
Postul de radio public românesc are aceste feluri de programe, programe pentru copii şi pentru părinţi. Ce părere aveţi despre aceasta?
Javad Mottaghi: Vedeţi, radiourile publice au un mandat specific, pentru că programele lor şi conţinuturile lor sunt programe orientate către public şi nu orientate spre marketing, sau orientate spre afaceri.
Deci, radiourile publice ar trebui să analizeze necesităţile publicului, ale societăţii.
Şi, din nou, când spun public mă refer la toate grupurile societăţii, cele care mă plac, sau cele care nu mă plac.
Iar din cauza faptului că ratingul este important pentru reţelele comerciale, încrederea publică este cu adevărat importantă pentru radiourile publice.
Şi în scopul ca un post de radio public să câştige încrederea publică noi trebuie să asigurăm că oamenii sunt cei care recomandă ce fel de conţinut vor ei.
Eu spun întotdeauna că radioul public înseamnă un radio făcut de oameni, produs de oameni, controlat de oameni.
Şi, da, sarcina de a ajuta oamenii în educaţie, în sănătate, în alte domenii de care au nevoie ei este a radioului public.
Aceasta nu înseamnă că reţelele comerciale nu au o astfel de misiune.
Dacă ele vor să atragă şi chiar să câştige încrederea publică ele trebuie, de asemenea, să joace un rol în satisfacerea aşteptărilor publice.
Am o ultimă întrebare, despre rolul media publică. Cred că noi avem în România, radioul public are un rol foarte important pentru educaţie şi culturalizare. Vreau să vă întreb care este opinia dumneavoastră despre prezenţa României, despre prezenţa Radio România, aici la acest summit?
Javad Mottaghi: Prezenţa domnului Miculescu în Kuala Lumpur pentru summit a fost foarte importantă pentru noi.
El a adus aroma României şi cea a muzicii româneşti.
Muzica este o limbă comună, este o limbă internaţională.
El a adus această limbă nu numai pentru Malaysia, ci prin Malaysia către regiunea Asia-Pacific şi chiar mai departe, în summit, pentru audienţa globală.
Prezenţa lui a fost esenţială pentru că el întâlneşte mulţi oameni, din 61 de ţări aici, în trei zile. Nu poţi niciodată să întâlneşti oameni din 61 de ţări, trebuie să călătoreşti tot anul ca să întâlneşti aşa ceva.
1.000 de oameni...
Javad Mottaghi: Da, 1.000 de oameni. Şi datorită acestei reprezentaţii a Radio Romania, de fapt, el a avut un rol foarte special de jucat. Miculescu a fost un bărbat pe care fiecare a vrut să îl întâlnească, să vorbească cu el şi să se dezvolte un parteneriat cu Radio România şi cu alte posturi de radio.
Iar în seara aceasta reprezentaţia, cea de-a doua reprezentaţie va fi pentru publicul din Malaysia. Şi veţi puteţi vedea publicul malaysian care va urmări, poate, pentru prima oară acest spectacol cultural, muzical din România.
Şi el se va familiariza cu ţara dumneavoastră. În urmă cu două zile dacă aţi fi întrebat audienţa formaţă din reprezentanţi din 61 de ţări aici ce crede despre România răspunsul ar fi fost complet diferit faţă de cel dacă aţi fi întrebat acum. Dacă mergeţi şi îi întrebaţi acum ce simt şi ce cred despre România, acum ei ştiu...
Pentru că ...
Javad Mottaghi: Pentru că Miculescu a fost aici, echipa lui a fost aici, muzicienii lui au fost aici, dumneavoastră sunteţi aici şi România a fost un partener foarte activ în timpul summit-ului.
Deci, sunt foarte recunoscător radioului pentru că a fost aici şi că a fost activ, iar noi am decis, împreună cu domnul Miculescu, să organizăm un eveniment Radio România, un eveniment radio care ar putea fi găzduit de Bucureşti, astfel încât să putem aducem posturi din cadrul unor organizaţii radio din Asia în Bucureşti, în 2015, pentru un eveniment specific care ar putea întruni necesităţile producătorilor radio din ambele continente.
Şi, într-un fel, Radio România încearcă să acopere golul dintre Asia şi Europa şi acesta este un rol foarte important. Iar eu îl salut călduros pe domnul Miculescu pentru iniţiativele lui.
Traducere: Adrian Strugariu.
Mai multe informații despre prezența Radio România la summitul media pentru copii găsiți peportalul nostru special dedicat evenimentului.