Minoritatea care "conduce" majoritatea
Preşedintele PSD Mircea Geoană îl critică pe contracandidatul său la alegerile prezidenţiale, preşedintele în funcţie Traian Băsescu, pentru "scandalul politic" în care s-ar afla România.
22 Octombrie 2009, 16:41
Realizator: Este ultima zi înaintea începerii oficiale a campaniei electorale, când regulile de comunicare cu toţi cei care sunt candidaţi în alegeri sunt mult mai stricte şi prin intermediul mass-media audiovizuale. Vă propun un dialog alert, mi-ar face plăcere să daţi câteva răspunsuri la actualitatea zilei şi anume: poziţionarea preşedintelui PSD la criza politică, cu accente pe ultimele două zile, referendumul din 22 noiembrie, guvernul desemnatului prim-ministru Croitoru în devenire şi prezentarea lui în parlament când şi cu ce consecinţe în cazul unui vot pozitiv sau negativ, date despre situaţia reală economică a ţării, mai avem sau nu bani de pensii, de salarii în decembrie, dar în ianuarie şi mai apoi; nici actualitatea internaţională nu poate fi ocolită, România în UE, în lume, ce comisar european vom avea, şi invers, iată, puteri globale în România, respectiv vizitele vicepreşedinţilor americani Biden, astăzi, şi cel al Chinei, din această săptămână. Nu veţi scăpa nici de întrebări personalizate legate de campanie. Cu ce începem?
Mircea Geoană: Cu problema cea mai importantă care nu este nici criza politică şi nici vizita americană sau chineză la Bucureşti, ci problema economică şi a locurilor de muncă. Este problema cea mai gravă şi pe care, din păcate, criza politică declanşată în mod sistematic de către actualul preşedinte o agravează. De aceea, dincolo de orice altă discuţie aş vrea să dau un citat din ceea ce spunea actualul preşedinte în 2007 şi citez: ''Regula de aur a oricărei democraţii este ca guvernul să aibă o majoritate". Ce se întâmplă acum, atunci în 2007, nu are nici o legătură cu democraţia. O minoritate conduce majoritatea. De aceea vă spun că vorbesc cu foarte mulţi prieteni, oameni de afaceri şi politicieni din Occident şi care efectiv nu înţeleg, trebuie să stau o jumătate de oră la telefon să le explic cum e posibil ca un guvern care nu mai are majoritate nu îşi depune mandatul şi nu pleacă acasă şi cum un nou guvern bazat pe o majoritate vine şi conduce - ca şi cum ai fi într-o întreprindere, într-o firmă, într-o companie, eu am 65% acţiuni în firma respectivă şi cel cu 35% conduce firma respectivă. De aceea, acest joc este un joc extrem de periculos pentru România. În mod normal, în orice ţară democratică, domnul Croitoru, respectabil de altfel, după ce a făcut o tură de stadion, cum zic microbiştii, după ce a fost la toate partidele parlamentare, inclusiv la noi, inclusiv la PNL, la UDMR, la minorităţi, şi constată că nu are majoritate şi că nu are nici un fel de şansă, în clipa respectivă gestul onorabil şi decent democratic este să îţi depui mandatul, se duce apoi la domnul preşedinte Băsescu şi spune: domnule preşedinte, am încercat, nu am putut; numiţi pe altcineva. Deci, acest tip de dialog al surzilor şi acest tip de agravare în mod deliberat a crizei este pur şi simplu o acţiune iresponsabilă. De aceea eu unul consider că decizia Parlamentului României de ieri în care s-a demonstrat sprijinul pentru domnul Johannis a 65% din parlamentarii români... ne plac, nu ne plac, unde s-au întâlnit, este complet irelevant. În acest moment există un act oficial al Parlamentului României care consfinţeşte o nouă majoritate.
Realizator: Şi totuşi trăim într-o realitate românească.
Mircea Geoană: Nu, trăim într-o realitate ireală a unui mandat prezidenţial în care acest tip de scandal şi tensiune a fost de fapt regula jocului şi nu excepţia. Eu nu vreau să fiu critic la adresa domnului Băsescu, până la urmă persoana domniei sale nu este subiectul acestei campanii, ci ceea ce a făcut şi mai ales ce fel de rol a avut în aceşti cinci ani de zile. Primul gest pe care l-a făcut când a avut o majoritate, în 2004, după ce candidatul nostru a pierdut alegerile prezidenţiale, după ce noi câştigasem alegerile parlamentare. A avut o majoritate mai mult decât confortabilă, atunci era şi UDMR, era şi PUR-ul de atunci, actualul PC, erau şi liberalii şi pediştii împreună. Primul gest pe care l-a făcut preşedintele: a cerut alegeri anticipate - nu cumva sună familiar cu ceea ce spune acum? - şi profitând de un necaz imens al românilor, inundaţiile din 2005, îmi aduc aminte că am fost pe la Foieni, prin Timiş, profitând de un necaz, a încercat şi a început demolarea guvernului Tăriceanu. De aceea eu mă întorc la problema cea mai severă, problema economică, sunt veşti bune şi veşti proaste. Vestea bună este că delegaţia FMI totuşi vine la Bucureşti. Eu apreciez acest gest al FMI, care este un gest ce demonstrează că, până la urmă, nu culoarea guvernului de la Bucureşti contează, nu partidul care este la putere contează, ci România şi angajamentul pe care România şi l-a asumat pentru a putea obţine aceşti bani. Este şi o veste proastă, delegaţia Comisiei Europene nu vine, şi este o veste, nici proastă, nici bună, Banca Mondială vine, dar amână partea de împrumut din partea BM, până când va exista un guvern legitim la Bucureşti.
Realizator: Numai o secundă, vă rog...
Mircea Geoană: Ceea ce înseamnă, ca să răspund la problema pensiilor şi a salariilor, vreau să asigur încă o dată cetăţenii României şi partenerii internaţionali ai României, cu toată responsabilitatea şi cu o voce extrem de serioasă şi extrem de aşezată, că ne vom ţine de angajamentele pe care acestă ţară şi le-a asumat. Nu este vorba de angajamentul guvernului Boc, este vorba de angajamentul Guvernului României. De aceea, vreau să-i asigur pe toţi că vom fi în situaţia de a putea să avem resurse pentru pensii şi pentru salarii, vom încerca să avem un proiect de buget pentru 2010 cât mai repede cu putinţă, pentru că acolo este cheia programului anticriză şi, dacă vreţi, sămânţa relansării economice. De aceea, eu am rugat specialiştii din partid, inclusiv economişti de bună calitate din afara partidului, i-am rugat şi pe cei de la PNL, de la UDMR, din alte partide, fac un apel şi la cei care sunt în mediul economic, şi bunii specialişti pe care îi avem, să lucrăm încă de pe acum la o schiţă de buget pe 2010, pentru că acolo este cheia pentru subvenţii pentru agricultură pentru la anul, acolo este cheia pentru banii de cofinanţare pentru fonduri europene, acolo este cheia pentru ceva mai mulţi bani pentru programe de infrastructură, care să antreneze economia şi să păstreze locuri de muncă, acolo este cheia codului fiscal, pentru că acolo vom putea, eventual, să eliminăm ceea ce trebuie eliminat - cum este impozitul minim, impozitul forfetar cum este numit, şi să încercăm să găsim formule, măcar pe termen limitat pentru IMM, şi pentru cei care au contractat credite la bancă şi care şi-au pierdut locul de muncă, şi care sunt într-o situaţie de buni platnici, dar acum se sufocă, să încercăm să-i ajutăm să treacă aceste luni dificile.
Realizator: Am mai multe întrebări...
Mircea Geoană: De aceea, eu sunt mai degrabă preocupat de răspunsurile concrete pe care le putem da, parlamentul are un rol important, legiferăm, suntem cei care vom avea /un/ cuvânt de spus cu privire la bugetul pe 2010. Deci, indiferent de competiţia pentru preşedinţie, indiferent de discuţiile despre cine este cel mai frumos candidat de prim-ministru, avem obligaţia, şi am obligaţia să ţin corabia pe linia de plutire şi să ducem, totuşi, România, către o zonă de predictibilitate şi de restabilire a unei conduite normale în societatea românească.
Realizator: Aţi spus că delegaţia FMI va veni în România, este şi normal, pentru că, mă gândesc că este normal, pentru că FMI lucrează direct cu BNR, care, iată, are un nou consiliu. BM nu vine pentru că ea lucrează direct cu guvernul - mă gândesc...
Mircea Geoană: Nu.
Realizator: UE... De ce nu vine?
Mircea Geoană: Nu, este vorba de instituţii independente, care îşi iau deciziile prin consultare, dar nu este o decizie unanimă. FMI are o relaţie cu Banca Naţională, dar are o relaţie şi cu Guvernul României. Deci, eu consider...
Realizator: Dar memorandumul este făcut de guvern, aprobat de parlament.
Mircea Geoană: Sigur. De aceea eu cred că, aşa cum astăzi dl Biden, vicepreşedintele american - pe care îl cunosc de mulţi ani de zile, a fost senator, şi a fost unul dintre cei care ne-au ajutat să intrăm în NATO, şi îl cunosc de mulţi ani de zile - vine azi şi se vede cu liderii politici români, se vede cu actualul preşedinte, cu liderul PD-L, cu liderul PSD, cu liderul PNL, este absolut firesc, aşa se întâmplă în astfel de momente, aşa şi cei de la FMI vin la Bucureşti să discute, nu atât de mult cu un guvern care este căzut, şi oricum este un guvern epuizat din punct de vedere politic. Nu vorbesc de faptul că este nefiresc să mai rămână ministru dna Udrea, care a primit deja un cartonaş roşu prin trimiterea la Parchet a ceea ce a făcut, nu vorbesc de faptul că sunt doi miniştri pe un post, nu vorbesc de acest lucru. Cei de la FMI ştiu că guvernul Boc este deja o pagină de istorie şi ştiu că nu au ce să discute la modul serios cu un guvern care nu mai are legitimitate, dar totuşi vin pentru dialogul cu principalii lideri politici, pentru că vor să audă şi trebuie să audă, din partea tuturor - şi fac un apel şi la dl Băsescu, şi la dl Boc, şi la dl Crin Antonescu şi evident eu, în calitate de lider al partidului pe care îl reprezint, al PSD - că vom avea un proiect de buget pe anul viitor, care să fie în limitele convenite şi că vom avea coerenţă politică. Indiferent ce se întâmplă la alegerile prezidenţiale, noi trebuie să repunem România pe o linie de predictibilitate. Cel mai mare virus la adresa vieţii românilor, a locurilor de muncă, a subvenţiilor pentru agricultură, a pensionarilor şi a celor care muncesc şi trăiesc în această ţară este faptul că România în acest moment nu mai este credibilă, nu mai are lumea încredere în noi. Este atât de mare harababură politică, este atât de multă luptă politică complet ruptă de realităţile şi nevoile poporului român, încât cei de afară şi cei dinăuntru, mediul economic, mediul social, şi partenerii externi ai României aşteaptă şi cred că se roagă undeva - pentru că avem mulţi prieteni, nu suntem singuri pe lume - dar oamenii aşteaptă să vadă care este deznodământul acestei perioade extrem de turbulente, extrem de neclare, extrem de agitate şi care ne-a făcut enorm de mult rău. Am ajuns
Realizator: Dacă ei aşteaptă, vă daţi seama noi, care suntem cetăţeni ai acestei ţări, întrebăm şi noi pe cei care sunt lideri politici responsabili şi cu vieţile noastre în acest context, să ne spună ce se va întâmpla.
Mircea Geoană: Eu vă spun că ceea ce aşteaptă un om din Dăbuleni, ca să vorbim despre locul de unde vin, din Oltenia, vin acum de la Călimăneşti...
Realizator: Şi ai mei din Ardeal tot asta aşteaptă...
Mircea Geoană: Deci, întrebaţi un om obişnuit de pe stradă, în România, în Oltenia, în Ardeal, în Moldova, la Bucureşti, în diaspora, unde vreţi dvs, şi vreau să vă spun că vă va spune exact aceleaşi vorbe ca şi liderul american, liderul chinez, liderul de la Bruxelles, toată lumea spune "Pentru numele lui Dumnezeu, reveniţi la normalitate, redeveniţi o ţară predictibilă". Cine iese, să iasă! Eu sper să ies eu, dar indiferent ce se întâmplă, avem nevoie să ne reaşezăm pe un făgaş normal, de ţară în care cuvântul dat este şi respectat, o ţară în care un guvern este legitim pentru că are majoritate în parlament şi un preşedinte care să fie capabil să dialogheze cu societatea şi cu partenerii interni şi externi. În clipa de faţă...
Realizator: Şi atunci când vom avea un guvern legitim în contextul acesta?
Mircea Geoană: V-o spune un om... Eu sper ca de săptămâna viitoare să intrăm în ... Repet, dl Băsescu şi dl Croitoru şi dl Boc fac o greşeală extrem de severă, aceea că persistă în a-l propune pe dl Croitoru după ce este evident că parlamentul nu îl doreşte - şi nu îl doreşte, asta este, majoritatea decide. De aceea eu cred că lucrul cel mai bun...
Realizator: Şi care este argumentul?
Mircea Geoană: Că preşedintele are un rol în desemnarea primului ministru? Evident!
Realizator: Nu, nu discutăm despre desemnare, luăm situaţia, actualitatea zilei, cum am şi spus, din ultimele două zile, ne gândim şi noi măcar la următoarele cinci. Se epuizează termenul de zece zile constituţionale pentru prezentarea în faţa parlamentului a unui program şi a unui cabinet. Ce se va întâmpla în parlament, vă întreb pe dvs, cade sau nu cade?
Mircea Geoană: Evident că o să cadă.
Realizator: Acuzaţi dvs, PNL şi PSD, de iresponsabilitate - îmi permit să citez din nenumăratele emisiuni pe care le-am avut - şi faptul că dacă nu votaţi guvernul Croitoru - nu? - vă raportaţi la interese personale şi nu la interesul naţional. Cu aşa ceva se va veni în parlament. Ce face parlamentul?
Mircea Geoană: Parlamentul face ceea ce face orice parlament într-o ţară democratică, se duce la vot, şi majoriotatea votează într-un fel şi minoritatea votează într-un alt fel. Aceasta este regula de aur a democraţiei, mă întorc la citatul din 2007 al dlui Băsescu.
Realizator: Democraţia este dictatura majorităţilor, ca să dau şi eu un citat.
Mircea Geoană: În clipa în care în mod deliberat dl Băsescu a provocat criza politică, pentru că face parte din arsenalul domniei sale de campanie, în clipa în care ai obligat practic şi ai forţat să iasă PSD de la guvernare şi ai provocat o criză politică, şi ai rămas cu un guvern într-un picior, fără majoritate în parlament, nu trebuia să se întrebe în ziua în care a început atacul brutal împotriva PSD-ului, la guvernare, că vom ajunge în aceeaşi situaţie? Iresponsabilitatea nu cumva a început în acel moment? Nu cumva a fost mai degrabă o dovadă de responsabilitate din partea noastră? Pentru că nu era uşor să faci o majoritate cu cei de la PD-L, era oarecum în contra naturii şi, totuşi, am acceptat să facem un compromis pe care şi eu, şi dl Băsescu în acel moment, l-am considerat un compromis pentru un interes bun pentru ţară, chiar dacă guvernarea nu a fost printre cele mai strălucite, majoritatea şi stabilitatea perioadei trecute a fost importantă pentru România. Deci, în clipa în care laşi un guvern fără majoritate, în clipa respectivă te gândeşti ce faci. Te apuci să şantajezi parlamentul? Ameninţi parlamentul cu dizolvarea? Te gândeşti, de fapt, că mai poţi să îţi mai permiţi ca România să mai stea încă trei luni în altă campanie electorală după alegerile prezidenţiale? Asta înseamnă dizolvarea parlamentului! Încă trei luni de campanie! Încă trei luni de haos!
Realizator: Între trei şi şase.
Mircea Geoană: Încă trei luni în care din Dăbuleni, din Ardeal şi de la Bruxelles lumea întreabă "Măi, voi aţi înnebunit în ţara aia? Nu mai aveţi un pic de responsabilitate?" De aceea, întrebarea este foarte simplă: după ce constaţi că nu mai ai nici o şansă în parlament, vii cu altă candidatură, reintri în consultări cu majoritatea constituită şi reintri într-un proces democratic firesc; dar în acest moment vă spun că sunt mai preocupat decât oricând cu privire la impactul social şi economic extrem de negativ al acestei perioade. Eu sunt absolut convins că şi evoluţiile din sondaje care arată o dinamică spectaculoasă în ultima perioadă, o scădere importantă a preşedintelui, faptul că există în momentul acesta o reorientare a publicului ne arată că, de fapt, lumea judecă şi cineva care are reputaţie de scandal politic profesionist - nu uităm că în mandatul CDR, domnul Băsescu era ministru al Transporturilor din partea PD şi a provocat, de fapt, căderea guvernului de atunci. Nu-mi sunt simpatici, nu e guvernul meu, dar atunci a dărâmat un guvern. A avut, aşa cum am spusm în 2004...
Realizator: Şi atunci era criză economică...
Mircea Geoană: Şi atunci era criză economică în 2004...
Realizator: Fondul Monetar nu ne-a dat atunci bani din cauza instabilităţii politice, indiferent cine a provocat-o, Eu totuşi vreau să vă aduc la actualitatea zilelor noastre. Dacă acest guvern Croitoru, la care se lucrează acum, nu trece de Parlament, cine conduce această ţară? Cine îşi asumă răspunderea pentru... spuneţi-ne dvs. ce ni se întâmplă.
Mircea Geoană: Păi, planul actualului preşedinte e să-l ţină pe domnul Boc, pe domnul Blaga, pe doamna Udrea, pe domnul Berceanu, pe domnul Videanu şi tot ce înseamnă încrengătura de interese din jurul acestor oameni, la butoane, până la alegerile prezidenţiale.
Realizator: Consideraţi că domnul Croitoru este un sacrificat? Şi vă întreb: consideraţi că domnul Johannis este un sacrificat în interese electorale după cum se afirmă?
Mircea Geoană: Sunt două situaţii complet diferite. Domnul Croitoru care nu are experienţă politică cred că a intrat în acest joc oarecum dintr-un fel de inconştienţă a debutantului. I s-a propus, i s-a propus, probabil, şi i s-a spus aşa cum s-a mai spus şi înainte de moţiunea de cenzură, că există o majoritate, şi s-a dus pur şi simplu de bună credinţă ca un miel la sacrificiu, fără să ştie ce i se întâmplă. Domnul Johannis este în altă categorie, este un politician experimentat, este un om care nu e de azi de ieri în politică, este un om care a demonstrat la Sibiu şi, în general, în cariera politică, şi multă seriozitate şi multă abilitate politică: să câştigi cu 80% Primăria Sibiului nu este la îndemâna oricui. Deci, domnul Johannis a intrat în această chestiune conştient de faptul că şansele de a fi prim-ministru nu sunt foarte mari pentru că e greu să-i suceşti mâna la spate preşedintelui. Domnul Johannis a făcut un gest pe care-l apreciez dincolo de discuţia despre guvern, acum. Dânsul are ce să piardă, în sensul de reputaţie, în sensul de credibilitate şi ştim că sunt şanse reduse, spre deosebire de domnul Croitoru, care chiar a crezut ca va fi prim ministru, n-avea cum să fie, domnul Johannis este partea opusă. Este conştient că şansele de a fi numit prim ministru, acum, sunt reduse şi, totuşi, a acceptat să intre într-un joc, să arate că există în România oameni dispuşi să facă un altfel de politică, oamenii dispuşi să facă şi compromis, în sensul bun, compromis necompromiţător şi într-un fel, poate, mulţi din votanţii PSD au fost surprinşi de ce Geoană, liderul unui mare partid, a acceptat un candidat care era sprijinit de mai multe formaţiuni. Am făcut-o pentru a demonstra că sunt capabil să adun lume în jurul meu şi pot să creez majorităţi în sens nobil, în sens pozitiv. De aceea domnul Johannis este de apreciat pentru faptul că a intrat într-o horă care nu este uşoară, care are risc de imagine şi totuşi a spus 'trebuie şi eu să contribui la normalizarea climatului politic' şi pentru acest lucru îi mulţumesc, încă odată, de la acest microfon.
Realizator: Vreau să vă întreb de domnul Crotitoru, pentru că şi de el am întrebat. Înţeleg că domnului Johannis îi vedeţi un viitor politic, nu vă întreb care...
Mircea Geoană: Fără îndoială... Deci, domnul Johannis, domnul Johannis... Să spunem lucrurile puţin mai clar. Nu ştiu care este viitorul politic imediat al domniei sale, dar prin faptul că a făcut un gest energic şi curajos într-un moment delicat pentru ţară, sunt convins că are în acest moment statură naţională consolidată. Şi o va fructifica într-un fel sau în altul şi acest lucru vreau să-l spun, că este un lucru care l-am discutat de câteva ori la Sibiu, când l-am vizitat în ultimele şase luni de zile şi am spus /că/ acest tip de oameni care au, într-adevăr, calibru serios - vreau să spun că primarul Timişoarei, domnul Ciuhandru, este iarăşi un om de mare seriozitate, e de la alt partid, ţărăniştii au fost adversari cu PSD-ul pe vremea Iliescu - Coposu, cum să spun, cum au fost puţine încleştări, dar sunt oameni respectabili, iar eu sunt capabil să spun: Da, sunt un pesedist, sunt social-democrat, dar dacă văd în alte orizonturi politice, oameni de bună calitate, politicieni sau profesionişti n-am nici un fel de ezitare să-i adun în jurul meu. Pentru că până la urmă problemele economice au un răspuns ideologic, dar cauza nu este ideologică. Sărăcia din România trebuie combătută inclusiv cu instrumente de piaţă. Nu poţi să faci dreptate omului necăjit exclusiv prin asistenţă socială, ai nevoie să creşti economia.