Agentul termic "în condiţii cel puţin la nivelul anului 2010"
"N-ar trebui să avem probleme cu asigurarea agentului termic, în această iarnă”, susţine directorul executiv al Direcţiei Utilităţi Publice din Primăria Capitalei, Cosmin Gheorghiu.
Articol de Daniel Neguţ, 29 Noiembrie 2011, 11:17
"N-ar trebui să avem probleme cu asigurarea agentului termic, în această iarnă”, susţine directorul executiv al Direcţiei Utilităţi Publice din Primăria Capitalei, Cosmin Gheorghiu.
Ce transmiteţi bucureştenilor cu privire la furnizarea căldurii în Capitală, în sezonul rece?
Cosmin Gheorghiu: Dacă vorbim despre această iarnă, nu avem lucruri noi de transmis, decât faptul că suntem pregătiţi de furnizarea agentului termic în condiţii cel puţin la nivelul anului trecut, din punctul de vedere al calităţii serviciului.
Care este tariful actual?
Cosmin Gheorghiu: Este preţul care a fost stabilit în luna august din acest an, preţ majorat de la 124 lei/Gcal – cât era anul trecut – la 169,98 lei/Gcal. Vorbim despre tariful plătit de populaţie, pentru că preţul real este de 319 lei.
Aţi realizat un studiu de impact asupra populaţiei? Ce înseamnă această majorare ?
Cosmin Gheorghiu: Vorbiţi de indicele de suportabilitate, care – conform normelor actuale – poate fi până în 10%. Orice măsură trebuie să respecte acest barem de 10%. Din calculele noastre, indicele de suportabilitate este, acum, undeva la 6%. Această măsură e dublată de posibilitatea facturării liniare a agentului termic, asta însemnând posibilitatea de a plăti o sumă fixă iarnă-vară. Dar numai dacă asociaţia de proprietari optează pentru asta.
Unul dintre ziarele centrale a publicat recent un interviu cu directorul RADET, Bogdan Becheanu, în care aceasta spunea, citez: „Nu ştiu cât de bune sunt repartitoarele”. Ce înseamnă această afirmaţie?
Cosmin Gheorghiu: Ar fi bine să-l întrebaţi pe dânsul ce înţelege prin asta! Repartitoarele sunt impuse. Există în legea 325 obligativitatea montării repartitoarelor de costuri. Din păcate, legea - în forma ei actuală, dar este în curs de revizuire - nu prevede şi sancţiuni pentru absenţa acestor repartitoare.
Au existat discuţii legate de incorectitudinea sistemului de măsurare şi citire a repartitoarelor şi s-a spus că firma ce se ocupă de acest lucru ar putea interveni asupra cifrelor afişate de repartitor, pentru a acoperi pierderile din sistem.
Cosmin Gheorghiu: Nu, asta este o legendă! Din punctul meu de vedere (dar şi tehnic vorbind) nu poate fi posibil. Firma care administrează repartitoarele face doar nişte citiri, pe baza unui protocol semnat cu asociaţia de proprietari sau asociaţia de locatari. Este vorba despre protocolul de repartiţie a costurilor, pentru că ceea ce se citeşte pe repartitoare suferă nişte corecţii, iar acei indici de corecţie sunt stabiliţi cu asociaţia de proprietari. De multe ori, oamenii nu cunosc acel protocol semnat de asociaţie cu firma de repartitoare.
Ştiu că aţi făcut unele controale la firmele respective...
Cosmin Gheorghiu: Tot prin legea 325 Primăria are obligaţia, dacă primeşte sesizări, să facă controlul repartizării costurilor şi o face de fiecare dată când este sesizată.
Şi aţi descoperit nereguli ?
Cosmin Gheorghiu: Nu am găsit nereguli comise de firmele care operează aceste repartitoare. Dar am descoperit cazuri când protocoalele semnate nu corespundeau realităţii, dar şi aici - din păcate - ne lipseşte pârghia legislativă de intervenţie asupra asociaţiei de proprietari. Este o chestiune comercială, un contract semnat între asociaţie şi firma respectivă.
Totuşi, au fost destul reclamaţii legate de faptul că populaţia suportă pierderile RADET-ului...
Cosmin Gheorghiu: Nu, asta este o legendă şi mai veche! Oricum, la sfârşitul anului se va încheia contorizarea la nivel de scări de bloc, caz în care asociaţia de proprietari plăteşte exact ceea ce se măsoară, deci n-are cum să mai suporte vreo pierdere.
A crescut numărul debranşărilor de la reţea?
Cosmin Gheorghiu: Ritmul debranşărilor este cel obişnuit, din ceea ce cunoaştem noi. La nivelul municipalităţii, nu există o creştere a solicitărilor de debranşare.
Deci, nu va dispărea sistemul centralizat ?
Cosmin Gheorghiu: Sperăm că nu! Iar noi sperăm să-l revitalizăm, în lumina sustenabilităţii dezvoltării urbane. În primul rând, sistemul are nevoie de investiţii, de modernizare, pe care încercăm să le asigurăm dintr-o concesiune a serviciului de alimentare cu energie termică.
Pe de altă parte, revenind la debranşări şi la chestiunea montării centralelor individuale, gândiţi-vă ce înseamnă emisiile de bioxid de carbon de la zeci şi sute de mii de centrale de apartament! Pe lângă faptul că nici din punct de vedere al costurilor nu există certitudini că poate fi mai ieftin un sistem individual.
Dar, dar în cazul centralelor de apartament îşi alege omul temperatura pe care o doreşte în casă...
Cosmin Gheorghiu: Este adevărat, îşi dă omul cât vrea, dar numai teoretic, pentru că - practic - sunt lucruri pe care nu le poţi controla. Trebuie să ai acumulare de apă caldă, pentru că altfel nu ai confortul necesar.
În final, cu privire la iarna care se apropie, care este mesajul dvs. pentru bucureşteni?
Cosmin Gheorghiu: Mesajul ar trebui să fie optimist! Depinde, însă, de regimul de temperaturi din sezonul rece. Dar noi spunem că n-ar trebui să avem vreo problemă cu asigurarea agentului termic pentru încălzire sau apă caldă menajeră, pentru această iarnă.