Program european de protecţie a consumatorilor
Comisia Europeană a alocat aproximativ 190 de milioane de euro pentru protecţia consumatorilor în perioada 2014-2020.
Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 02 Aprilie 2014, 10:03
Fiecare cetăţean european va contribui doar cu cinci cenţi la fondul alocat programului pentru protecţia consumatorilor, datorită căruia cetăţenii vor fi mai bine informaţi şi vor putea acţiona în deplină cunoştinţă de cauză în apărarea drepturilor lor de consumatori.
Programul le va fi de ajutor cetăţenilor din toate statele membre, inclusiv din România, cu proiecte care merg de la coordonarea acţiunilor de aplicare a legii şi cofinanţare a centrelor europene ale consumatorilor, până la sprijinirea autorităţilor naţionale în rezolvarea cazurilor de încălcare a legislaţiei în domeniul protecţiei consumatorilor.
Programul reprezintă un element esenţial în asigurarea faptului că piaţa unică funcţionează în beneficiul consumatorilor pretutindeni în Europa, potrivit comisarului pentru protecţia consumatorilor, Neven Mimica.
Audio: Program european de protecţie a consumatorilor.
Între cele mai importante drepturi pe care le au consumatorii europeni, se află:
- dreptul de a fi informat prin etichetele lipite pe produsele alimentare despre coţinutul, compoziţia şi calitatea lor; dreptul de a returna un produs comandat online în termen de 10 zile de la livrarea acestuia şi de a-şi primi banii înapoi;
- dreptul la reparaţia sau înlocuirea unui produs cumpărat recent dacă acesta nu funcţionează cum ar trebui;
- dreptul de a solicita compensaţia atunci când pachetul de vacanţă achiziţionat nu corespunde cu ceea ce s-a promis în broşura şi cu serviciile plătite;
- drepturile în cazul transportului aerian care reglementează întârzierile şi anulările unor curse sau pierderea bagajelor;
- dreptul de a fi informat şi de a se împrumuta responsabil la bănci sau la alte instituţii financiare.
Noul program european se va concentra pe patru domenii cheie: produse sigure, organizaţii ale consumatorilor eficiente, acces facil la mecanismele de reparaţii ale încălcării drepturilor consumatorilor, colaborare între organismele naţionale de profil.
Astfel, instituţiile guvernamentale, organismele publice şi organizaţiile de consumatori din toate ţările, inclusiv din România, vor putea beneficia de finanţare nerambursabilă de la Uniunea Europeană pentru iniţiative în aceste domenii.
"Programul reprezintă un element esenţial" spune comisarul pentru protecţia consumatorilor, Neven Mimica pe contul său oficial de twitter.
.@MBarnierEU@EP very good news for consumers, clear information is the key to makiing the right investment http://t.co/rh9IX2EVvZ
— Neven Mimica (@MimicaEU) April 1, 2014