Sistemele educaţionale "nu reflectă cerinţele de pe piaţa muncii"
Potrivit Eurostat, rata şomajului a rămas la cote ridicate deşi economia europeană e în uşoară revenire după perioada de criză.
Articol de Costin Grigore, 24 Februarie 2016, 10:46
Miniştri şi responsabili cu educaţia din statele membre se întâlnesc astăzi la Bruxelles pentru a adopta o rezoluţie ce ar urma să dea mai multe şanse tinerilor pe piaţa muncii.
Concret, documentul conţine propuneri pentru o mai bună legătură între sistemele de educaţie şi nevoile angajatorilor.
Sistemele educaţionale variază în statele membre, dar aproape toate au ajuns să aibă aceeaşi slăbiciune: Nu reflectă cerinţele de pe piaţa muncii.
Adică pe de o parte produc un număr mare de absolvenţi, tineri educaţi care nu-şi găsesc un loc de muncă, iar pe de alta angajatorii au dificultăţi în găsirea angajaţilor potriviţi.
AUDIO: Agenda europeana. Euranet Plus.
Potrivit Eurostat, rata şomajului a rămas la cote ridicate deşi economia europeană e în uşoară revenire după perioada de criză.
Şi la noi, unde economia a avut unul dintre cele mai mari ritmuri de creştere, şomajul a crescut uşor în 2015 faţă de anul precedent la 6, 7 la sută.
Cele mai mari probleme de angajare le au tinerii care au terminat cel mult clasa a VIII-a, dar au dificultăţi chiar şi cei care au absolvit liceul.
Îngrijorător este şi numărul considerabil al elevilor care nu reuşesc să atingă standardele minime în educaţie, aşa cu reiese din ultimul monitor european al formării profesionale. Mai mult de 11 la sută dintre tinerii cu vârste între 18 şi 24 de ani au părăsit timpuriu şcoala, peste obiectivul de 10 procente al Strategiei Europa 2020.
Proporția celor cu rezultate slabe la citit se ridică la aproape 18 procente, în timp ce la matematică procentul este de 22 la sută.
Ce poate face UE în acest domeniu unde competența de legiferare aparține statelor membre? Poate acorda fonduri.
De exemplu, prin programul Erasmus + până în 2020, care o valoare de 16 miliarde de euro, care dă posibilitate unui număr de peste 4 milioane de tineri să participe la programe din străinătate pentru a se forma şi a câştiga experienţă.
Sau poate face recomandări, așa cum este rezoluția care urmează să fie adoptată astăzi. Potrivit acestui proiect, Comisia și statele membre ar trebui să identifice nevoile de pe piața muncii în următorii 20 de ani.
Unul dintre domeniile cu potențial mare de creștere este cel al tehnologiei informaţie, sau, având în vedere îmbătrânirea populaţie, cel al îngrijirii persoanelor în vârstă: va fi nevoie de infirmiere și medici.
Altă propunere este promovarea parteneriatelor dintre școli și companii. Profesorii trebuie să știe ei în primul rând pentru cine își pregătesc elevii și studenții, pentru ce piață, pentru care angajatori.
Apoi un rol important îl are și învățarea pe tot parcursul vieții, pentru că, potrivit estimărilor Comisiei, un european poate schimba până la 10 locuri de muncă până ajunge la pensie.
Toate aceste propuneri ar urma să fie incluse și în ”Agenda pentru noi competențe în Europa” pe care Comisia urmează să o prezinte până în luna mai.