Reguli clare cu privire la drepturile pasagerilor în UE
Legislația comunitară prevede reguli clare privind drepturile pasagerilor europeni atunci când călătoresc cu avionul, trenul sau autocarul.
Articol de Mihaela Mihai, 06 August 2013, 10:54
Turiștii europeni pot beneficia de despăgubiri dacă în timpul vacanței au probleme cu o companie aeriană sau o societate feroviară.
Toate acestea sunt incluse în legislația comunitară cu privire la drepturile pasagerilor.
Potrivit prevederilor europene, cei care aleg să călătorească cu avionul beneficiază de rambursarea prețului biletului și de transport gratuit înapoi la punctul de plecare, dacă zborul a fost anulat ori s-au făcut rezervări peste limita locurilor disponibile.
Dacă o cursă aeriană are întârzieri majore, mai mult de 5 ore, un pasager are dreptul la rambursarea costului biletului.
Din momentul în care este acceptată soluţia rambursării, compania aeriană este scutită de obligaţia de a asigura continuarea călătoriei sau de a oferi alt tip de asistenţă.
Audio: Drepturi pentru turiştii din UE.
În funcţie de distanţa de zbor şi de durata întârzierii, un pasager ar putea avea dreptul la băuturi răcoritoare, gustări, acces la mijloace de comunicare ( de exemplu un apel telefonic gratuit) şi eventual cazare.
Dacă unui pasager nu i se permite îmbarcarea, zborul este anulat sau ajunge la destinaţia finală, înscrisă pe bilet, cu o întârziere de peste 3 ore, el poate primi despăgubiri între 250 şi 600 de euro, în funcţie de distanţă.
E bine de știut de asemenea că în cazul în care bagajele predate la check-in sunt pierdute, deteriorate sau au sosit cu întârziere, pasagerul poate avea dreptul la o despăgubire din partea companiei aeriene, cu o valoare de până la aproximativ 1 220 euro. Excepţie – dacă deteriorarea se datorează unui defect al bagajului.
Călătorii cu trenul trebuie să știe că își pot anula biletul și să solicite rambursarea prețului dacă se anunţă că vor ajunge la destinaţia finală cu o întârziere de cel puţin o oră.
Dacă întârzierea îl împiedică pe pasager să-și îndeplinească scopul călătoriei, el poate să beneficieze inclusiv de transport gratuit înapoi la punctul de plecare sau să-și continue călătoria cu prima ocazie, ori la o dată ulterioară aleasă de el.
Această soluţie poate presupune alte mijloace de transport, dacă trenul este blocat, iar serviciile respective au fost suspendate.
Legislația europeană prevede și o serie de drepturi pentru călătorii cu autocarul sau autobuzul.
Astfel, în caz de anulare sau întârziere, ei au întotdeauna dreptul la informaţii adecvate şi prompte cu privire la ceea ce se întâmplă pe durata aşteptării.
Dacă deplasarea pe distanţe lungi (peste 250 de km), pentru care aţi făcut rezervare, se anulează sau are o întârziere de peste 2 ore, un călător are de ales între două posibilităţi: să i se ramburseze costul biletului sau să i se asigure transportul, în condiţii similare, către destinaţia finală, în cel mai scurt timp şi fără costuri suplimentare.
Persoanele cu handicap și cele cu mobilitate redusă sunt protejate împotriva discriminării la călătoria cu mijloace de transport aeriene sau feroviare și li se conferă dreptul de a avea același acces la mobilitate ca și ceilalți cetățeni.