Investiții record în infrastructura de transport a UE
Din cele 13 miliarde de euro vor fi finanţate 276 de proiecte, selectate după prima cerere de propuneri făcute de ţările UE în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei.
Articol de Daniela Coman, corespondent RRA în Franța, 30 Iunie 2015, 12:56
Investiții record de 13 miliarde de euro în infrastructura de transport – a anunţat, marți, Comisia Europeană.
„Este cel mai vast plan de investiții realizat vreodată de Uniunea Europeană” – menţionează, într-un comunicat, comisarul pentru transporturi, Violeta Bulc.
Din cele 13 miliarde de euro vor fi finanţate 276 de proiecte, selectate după prima cerere de propuneri făcute de ţările membre în cadrul Mecanismului pentru interconectarea Europei.
La banii alocaţi de Comisie se vor adăuga alte 29 de miliarde de euro, din cofinanțările publice ale statelor, dar și private.
Pe lângă realizarea unei infrastructuri mai moderne, legături mai bune de transport pe continent şi eliminarea blocajelor, acest program va aduce ca beneficiu suplimentar crearea de noi locuri de muncă.
Audio: Agenda europeana. (Euranet Plus)
Mecanismul pentru interconectarea Europei – programul Comisiei Europeană în valoare de 50 de miliarde euro pentru îmbunătăţirea reţelelor de transport, energie şi digitale – îşi propune să elimine verigile lipsă din aceste reţele, să facă economia Europei mai ecologică, prin promovarea unor moduri de transport mai curate şi prin facilitarea utilizării energiei regenerabile, în conformitate cu Strategia Europa 2020.
Între proiectele selectate pentru prima etapă, se află cele din rețeaua transeuropeană centrală de transport, ca de exemplu: Rail Baltica, o reţea de căi ferate care să lege ţările baltice de Finlanda şi Polonia; tunelul de bază Brenner, unul dintre cele mai mari proiecte de infractură ale Uniunii, se referă la construcţia în Alpi, la graniţa dintre Austria şi Italia, a unui tunel rutier de 64 de kilometri, care va facilita traversarea continentului de la nord la sud; calea navigabilă Sena-Nordul Europei, un canal de mare gabarit, lung de 106 kilometri, ce va lega pe apă portul francez le Havre de Belgia şi Olanda; un tunel lung de 19 kilometri, cu şosea la 4 benzi şi cale ferată, ce va lega pe sub apă insula germană Fehmarn de cea daneză Lolland. Inițiativele de mai mică amploare includ proiecte transfrontaliere între Groningen și Bremen, linia de cale ferată Rinul de Fier sau proiecte de ameliorare a navigației pe Dunăre.
În continuare, decizia de finanțare va fi adoptată în mod oficial de către Comitetul Mecanismului pentru interconectarea Europei, care se va întruni pe 10 iulie.