Dezbatere: creşterea competitivităţii vinurilor europene pe piaţa mondială
Dezbaterea are loc în contextul în care producătorii din UE au pierdut cote de piaţă semnificative, în faţa concurenţei din Statele Unite, Argentina sau Australia.
Articol de Costin Grigore, 23 Octombrie 2015, 11:54
Direcţia Generală pentru Agricultură şi Dezvoltare Rurală a executivului comunitar organizeaza vinerii o conferinţă privind creşterea competitivităţii vinurilor europene pe piaţa mondială.
Dezbaterea are loc în contextul în care producătorii din Uniune au pierdut cote de piaţă semnificative, în faţa concurenţei din Statele Unite, Argentina sau Australia.
O secţiune importantă a conferinţei este destinată recuceririi pieţei chineze, după ce în ultimii ani locuitorii acestei ţări au descoperit beneficile vinului.
Audio: Agenda europeana. Euranet Plus.
Consumul aceste băuturi în China a ajuns în 2014 să fie mai mult decat dublul celui din Statele Unite, devenite acum numărul doi mondial, potrivit datelor furnizate de cea mai importantă companie de cercetare a acestei pieţe din lume, IWSR.
Dacă nu cu mulţi ani în urmă consumul mediu pe cap de locuitor în China era de 0 litri acum se apropie de doi. Nu este o cifră mare, dar având în vedere numărul de locuitori, importul ajunge la valori impresionante.
Este o piaţă care nu putea fi neglijată de producătorii europeni, care au crescut rapid exportul către chinezi până la 257 milioane de litri în 2012.
Însă un an mai târziu, autorităţile de la Beijing au deschis o anchetă, motivând că preţurile la care producătorii europeni trimit vinuri pe piaţa chinezească sunt suspect de mici.
Măsura a fost privită în Europa ca răspuns la acţiunile Uniunii de a limita importurile de panouri solare de producţie chineză.
Disputa s-a încheiat abia anul trecut, şi în toată această perioadă europenii au pierdut cote de piaţă în faţa principalilor concurenţi proveniţi din aşa numita Lume Nouă.
Sunt producătorii din Statele Unite, Argentina, Chile, Australia, Noua Zeelandă și Africa de Sud, tări care au politici ce oferă o susţinere importantă a producţiei şi exportului de vin.
Sunt producători care s-au adaptat mai bine la gusturile schimbătoare ale consumatorilor.
De exemplu au stiut să pună pe etichete toate informaţiile de care clientii au nevoie precum anul recoltei şi soiul strugurilor utilizaţi, aceasta în timp ce normele de etichetare din Uniune nu permiteau ca pe toate sticlele de vin să apară aceste date elementare. Toatea acestea au fost lecţii pentru producătorii si autorităţile europene.
Odată cu reforma Politicii Agricole Comune iniţiată de Comisarul Dacian Cioloş a fost modificat substanţial şi pachetul referitor la susţinerea podgoriilor şi a vinului european.
Sunt nouă măsuri de sprijin, iar una dintre ele, de exemplu, elimină din 2016 interdicţia totală a plantării viilor pe suprafeţe noi.
Astfel creşte competitivitatea marilor roducătorii de vin care acum sunt defavorizaţi şi nu pot să-şi adapteze producţia la tendinţele pieţei, aflată în creştere la nivel global.
CE a sporit şi finaţarea pentru promovare şi informare. Anul viitor sunt disponibili peste 110 milioane de euro pentru promovarea produselor agro-alimentare europene şi pentru ca producătorii să găsească pieţe noi în afara spaţiului comunitar.
Alocarea de resurse financiare va fi însoţită şi de creşterea ratei de cofinanţare de la 50 la 70-80 la sută. În plus vor fi reduse formalităţile pentru aprobarea proiectelor.
Comisarul pentru Agricultură Phil Hogan a declarat că aşteaptă în lunile următoare şi lansarea unei ofensive diplomatice care să deschidă noi oportunităţi pe plan mondial pentru producătorii din Uniunea Europeană.